4 Piepjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

lafra002

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2004
Beste mensen, sindskort heb ik af en toe hetvolgende probleem, ik zet mn pc aan en hoor vervolgens 4 piepjes, 1 lang en 3 korte. Thats it, ik kan dan niks. Het scherm blijft zwart. Dat wil zeggen, het lampje van mn beeldscherm blijft oranje, ten teken dat er geen 'input' is.

De vorige keer heb ik de pc maar handmatig gereset, 2e keer opstarten deed hij het. Ik zag nog wel dat er iets stond als.

Updated DESC succesfully, of iets in die richting, dit stond in 'dos' onder de gegevens van je pc als je opstart. (Na het merklogo)

De 2e keer dat ik dit probleem had, deed hij echter niks, ik heb de kast opengeschroefd en gekeken of er misschien wat mis was met mn videokaart, eruit gehaald, afgestoft, terug gedaan. Pc deed het weer prima, en weer de melding: 'Updated...'

Echter, ik ben wel benieuwd wat er nu aan de hand is, ik heb een Sony Vaio RS-122 met Windows XP SP2, er zat uiteraard geen moederbord boekje bij de Sony, zo gierig zijn ze wel. Ik weet dus ook niet welk moederbord ik heb, dus ik kan niet zoeken wat de piepjes voor mijn mobo inhouden.

Iemand een idee?
Alvast bedankt!

Bij die piepjes denk ik altijd gelijk aan : Videokaart!

Heb je deze al goed (nogmaals) aangedrukt. Loop de kabel aan de achterkant van de pc naar de monitor nog eens goed na en draai eventueel de "schroefjes" van de kabel nog eens vaster.

Kan ook zijn dat hij het aan het begeven is. Dit is uiteraard alleen mijn mening;)

Videokaart lijkt me ook het waarschijnlijkst, aangezien hij geen beeld gaf, ik moet zeggen dat het me sterk lijkt dat ie het nu al gaat begeven, het is een GeForce 4 Titanium uit 2003.

Ik wacht even af of het probleem nog vaker voorkomt, al ben ik wel benieuwd naar dat DESC, ik weet niet precies of het exact zo gespeld werd. Het waren iig 4 hoofdletters.

We hoeven allen te weten wat voor bios je hebt. Zelf denk ik een Ami aan de beeps te lezen, anders waarschijnlijk Award (die heeft 1 lang 2x kort).

Dit kun je zien NET nadat je de pc aan hebt gezet (helemaal bovenin het scherm)

Haha, ik weet wat je bedoelt, vaak genoeg bij anderen gezien, maar dat is idd voordat je het merklogo ziet, bij mij is dat gewoon te snel. Ik zie gelijk SONY, ik zou mn kast keer kunnen openschroeven en zoeken naar een naam.

Of is een hardware scanner misschien iets?

Ik neem aan dat als je de knop indrukt om naar het Bios te gaan dat je het ook ergens kunt zien? Bij de meeste pc's de "del" toets.

Misschien dat het programma belarc je meer gegevens over je pc kan verschaffen. Die laat superveel zien van je pc (ook software, code's ect).

Misschien leuk om eens te draaien http://www.belarc.com/Programs/advisor.exe Soort software en hardware scanner zeg maar.

Wat een programma, geweldig zeg, ik zit nu op mn laptop, ik zal m morgen draaien op mn pc, tot zover alvast bedankt! :thumb:

Als die pc niet meer opstart, kun je ook die software niet draaien. Ik zou inderdaad eens kijken wat voor BIOS je hebt, zoals Tanja1968 al aangeeft.

Geplaatst door lafra002
De 2e keer dat ik dit probleem had, ..., terug gedaan. Pc deed het weer prima, en weer de melding: 'Updated...'

Hij start wel degelijk op hoor ;)

Met zo'n programma heb je bijna geen boekje meer nodig :D Ik ben er zelf ook weg van:thumb:

Geplaatst door lafra002
al ben ik wel benieuwd naar dat DESC, ik weet niet precies of het exact zo gespeld werd. Het waren iig 4 hoofdletters.
Bijna goed.:)
ESCD
ESCD staat voor Extended System Configuration Data en bevat gegevens over de resources die de hardware nodig heeft (interrupts, DMA, I/O, geheugen). Deze lijst wordt beheerd door het PnP-BIOS en besturingssysteem. Bij het starten kijkt het BIOS wat er aan resources beschikbaar is, plaatst de oudere non-PnP-devices en configureert vervolgens de PnP-devices. Als het BIOS nieuwe of verdwenen hardware ontdekt, door de gevonden hardware te vergelijken met de Last Working Configuration in het ESCD-geheugen, wordt een nieuwe ESCD-tabel aangemaakt en opgeslagen. Daarbij verschijnt - al dan niet eenmalig - de melding 'Updating ESCD'.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Heb je de videokaart al eens uit het AGP-slot gehaald en even het slot schoon geblazen, daarna de videokaart weer terug geplaatst?
Draait de videokaart fan wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan