400 FSB of 533 FSB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jimmy54

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2004
OK..even wat vraagjes en/of bevestigingen.
M’n moederbord is uitgerust met een pentium 4 (1.4 Mhz) 400 FSB – socket 423 – chipset i850. Wat het geheugen betreft ben ik gebonden aan RDRAM PC 800 en er zitten 2x256 en 2x128 reepjes in.
De videokaart is een XFX 6800 LE. Draait op12x1 .5vt 300/700 De voeding is 300 watt.
Het geheel draait redelijk maar kan nog beter. Doom3 draait goed op 1280x1024 (High quality)

Ik ben aan het overwegen om een adapter te bestellen die van een socket 423 een 478 maakt. Het schijnt goed te werken en is relatief goedkoop – 38 eutjes.
Maar een redelijke processor – bijv. een P4 – 2.6 of 2.8 Mhz met 400 FSB - schijnt bijna niet te krijgen te zijn. De meeste pentium 4 socket 478, hebben een 533 FSB of 800 FSB
Nu kan ik op het moederbord - d.m.v. een jumper – de FSB van 100 naar 133 FSB overzetten.
Als ik dat doe, kan ik dan naar een processor met 533 FSB gaan uitkijken of ben ik gebonden aan de i850 chipset?

Nu het volgende waar ik niet veel van snap.
Op Everest staat de CPU op 14x100 en draait op 1390 Mhz.
Als ik de BIOS open, staat de ‘CPU CLOCK RATIO’ op 8x, is dat juist of heeft die 8x niets met de processor te maken? Het moederbord is een Aopen AX4T
Met ‘load default setup’ of turbo setup, blijft hij op 8x staan.

Een lang verhaal, maar is er iemand die me iets wijzer kan maken? B.V.D

Met vr.gr. Jimmy

Schijnt dat die adapters wel goed presteren. Kijk ook es hier:
http://www.tweakers.net/nieuws/34046

Wat voor moederbord heb je precies?

CPU CLOCK RATIO is gewoon de Multiplier en je kan veranderen wat je wilt, de CPU doet hier nix mee aangezien dit gelocked is.

Die 100 na de ''14x'' is de fsb van de cpu. Deze is echter QDR, oftewel Quad Data Rate. (Quad is 4x als het ware)

Voor 533fsb moet ie op 133 staan.

Bedankt, weer wat wijzer.
Het moederbord is trouwens een AX4T (Aopen)

Met andere woorden; Met die adapter en de jumper-setting kan ik dus naar een proc van 533FSB gaan uitkijken ?

Moet ik dan ook van geheugen veranderen, i.p.v. 800 naar 1066? Of zit ik weer appels met peren te vergelijken? :o

Met vr.gr. Jimmy

Inderdaad.

Het huidige geheugen kan je houden. Wil je ook sneller geheugen, dan zal je moeten uitkijken naar een heel nieuw moederbord.

Oké, bedankt voor je snelle, korte en duidelijke uitleg.
Kan ik weer even aan de slag.

Met de vr. gr Jimmy

Toch nog even dit;

Misschien zit ik weer appels met peren te vergelijken maar....als de multiplier op 14 staat, en ik kan die niet veranderen, wordt dan het maximaal haalbare, voor wat de processor betreft, 14x133=1862 Mhz? Of kan er ook meer in?

EDIT: Of heeft iedere processor een andere multiplier.

Met vr.gr
Jimmy

Laatst bewerkt:
Mij lijkt het dat het misschien beter is om eens te kijken voor een ander mainboard bv asrock is al te krijgen vanaf 40 euro,Heb je dat socketding ook al niet meer nodig,processor kopen wou je toch al dus m.a.w. alleen geheugen kopen (512 mb kost nog maar 70 euro) en je hebt weer een recente pc!!!
Is toch altijd beter dan een oud mainboard upgraden................

Standaard wordt tot 1500 (15×100)mhz ondersteunt, dus als je daarop door redeneert 15 × 133=1995mhz (=2,0 ghz)

die multiplyer wordt gelockt door de processor, dus een andere processor plaatsen betekent automatisch een andere multiplyer.

p.s. ik neem aan dat je reeds de laatste biosversie hebt 1.09beta, deze schijnt nodig te zijn om foutloos XP te kunnen draaien.

X4T
------------------------------------------------------------------------
BIOS N/A R1.09 Beta 3/29/2004
205 KB
# Checksum: 5B7DH
# Please " use this command "FLASH810 A4T109XP.BIN /QI /F" to flash BIOS.(Please Clear CMOS after update bios.)
# This version only supports Windows XP
# This version is BETA version

OS Support: DOS
------------------------------------------------------------------------
R1.07 6/9/2003
173 KB
# Checksum 74D2h
# If you would like to install Windows XP, please download BIOS r1.09

OS Support: DOS

@ Rogertje: Ik heb dat ook wel overwogen, een ander board.
Maar dan moet ik met dat redelijk kostbare RDRAM lopen leuren.
Daar is vorig jaar bij elkaar toch nog 200 eu voor betaald.

Als er een 478 met 400/533 FSB bordje is, wat dit geheugen ondersteunt, ben ik één en al oor. Maar waar vind ik die, waar moet ik naar zoeken.

Met vr. gr Jimmy

Laatst bewerkt:
@ Meastro: Bedankt voor je antwoord,
De proc die er nu in zit is 1.4 met een multiplier van 14.
Maar als de multiplier door de proc bepaald wordt, is die vraag ook opgelost.
Moet ik er alleen zorg voor dragen dat de FSB op het moederbord aangepast wordt aan de FSB van de processor.

De BIOS is idd al met R1.09 xp geflashed.

Met vr.gr. Jimmy

Het schijnt toch niet zo'n goed idee te zijn om het moederbord van 100 naar 133fsb om te zetten. Daar kan het spulletje best intabiel van worden.
Is ook niet nodig want ik heb voor toch een leuk prijsje een P4 2.6/512/400/S478 gevonden, met de toezegging dat mocht de comp onverhoopt instabiel worden, de proc terug gebracht kan worden en gaan we alsnog naar een ander mobo'tje kijken.
Toch leuk, zo'n computer-boer die met je meedenkt :thumb:
Ik dacht, ik hou jullie ff op de hoogte ;)

Met vr.gr. Jimmy

Laatst bewerkt:
Ik hoop voor je dat het gaat werken. Volgens de tests bij A-Open gaat een AX4T niet verder dan een 2,0 Ghz (400FSB), maar vanaf een AX4T II (133/533/n/pro) gaat wel tot 2,6 Ghz (3,06 of hoger)

OK, even een update;

Eerst de adapter met de nieuwe 2.6 processor geïnstalleerd. Dat ging eenvoudiger dan ik me had voorgesteld.
3 uurtjes proef-gedraaid met het oude geheugen 2x128 + 2x64, en de oude videokaart, de GF2-MX400, alles ging prima, geen problemen.
Daarna het nieuwe geheugen erin geplaatst en de nieuwe videokaart geïnstalleerd met de laatste drivers (66.93).
Muchos problemas.

Soms sloeg de comp na een paar minuten, en soms na 2 uur gewoonweg af.
De enige manier om hem weer aan de praat te krijgen was d.m.v. het snoer aan de achterkant eruit te trekken en er weer in te doen uiteraard, en de startknop weer in te drukken. Geen foutmeldingen whatsoever.
Dit heeft zo'n drie dagen geduurd. Geen oververhitting, alle temps waaren volgens mij OK, CPU 38-50, videokaart 43 iddle, en 58 stressed. Geen soft mod toegepast, standaard 8x1.4vp
Van alles geprobeerd maar niets hielp.

Als laatste heb ik de 66.93 video-drivers verwijderd, en de 61.72 vanaf de cdrom geïnstalleerd, zomaar, een "brainwave" voorzover ik die nog kan hebben.
En wat schetst mijn verbazing, hij slaat niet meer af.
Vanaf vanmorgen 11.30 tot 01.00 vannacht, de computer zonder rust flink laten werken;
Doom3 op 1280x1024 high quality en 3DMark tig keer. Om een uur of 3 vanmiddag heb ik met behulp van Rivatuner weer voorzichtig 4 extra pipelines, en daarna 2 extra vertexjes één voor één opengezet. Geen artifacts, alles blijft netjes draaien op 12x1.6vp
Ik denk dat ik mag stellen - ondanks het hartkloppen,zweten,beven - dat dit toch een geslaagde missie is geweest.

Tot zover de update van m'n upgrade.
Iedereen bedankt voor alle hulp, goede raad en advies.

Met vriendelijke groet,
Jimmy

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan