4GB geheugen herkend door BIOS ipv 8GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulMolenaar

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2003
Goedenavond,

Zoals de titel al zegt herkent mijn bios maar 4gb geheugen terwijl er 8gb geheugen inzit. Ik heb al flink gegoogled maar kom er niet uit. Ook de technische dienst van Alternate heeft me niet kunnen helpen.

Mijn moederbord is een Asus P6T, die heeft 6 ddr3 sloten (tot 24 gb) met snelheid ondersteuning 1333. Het geheugen bestaat uit 4 identieke dimms die uit 1 verpakking komen, namelijk GeiL 8 GB DDR3-1333 Quad-Kit.

Ik heb Windows 7 64 bits als OS.

Ik heb de volgende dingen inmiddels nagekeken/geprobeerd:

1) Alle dimms zitten goed vast.
2) Bij plaatsing van 3 dimms (in de rode sloten), nog steeds 4 GB
3) Bij plaatsing van 2 dimms maar 2 GB, hij start wel op
4) Bij plaatsing van 1 dimm start hij uiteraard niet op
5) Ik kan niet echt iets vinden in het Bios wat over Memory Mapping gaat, dit ben ik een aantal keer via google tegengekomen.
6) Ik las ergens een tip om de geheugen snelheid in de bios niet op auto te zetten maar op de juiste snelheid, 1333 dus, ook dit werkt niet.
7) Bios is de 1 na laatste versie, volgens de technische support van Alternate heeft de laatste versie geen veranderingen op het gebied van geheugen.

Wie weet wat er nog meer zou kunnen zijn dan dat er sloten op het moederbord kapot zijn? Ik heb bij plaatsing van 2 dimms verschillende dimms uitgeprobeerd, met hetzelfde resultaat, dus ik ga er vanuit dat de dimms zelf niet defect zijn.

Hoop dat iemand me kan helpen. Bij voorbaat dank.

1 het feit dat hij bij 1 dimm niet opstart vind ik persoonlijk helemaal niet zo "Uiteraard"
2 het feit dat je bij 2 dimms maar 2GB ziet ipv de beoogde 4 vind ik ook niet normaal

heb je nog garantie op bord en mem?

1 het feit dat hij bij 1 dimm niet opstart vind ik persoonlijk helemaal niet zo "Uiteraard"
2 het feit dat je bij 2 dimms maar 2GB ziet ipv de beoogde 4 vind ik ook niet normaal

heb je nog garantie op bord en mem?

Bedankt voor je snelle reactie, wat betreft puntje 1, ik dacht dat ik dat ergens had gelezen dat.
Over punt 2, dat snap ik inderdaad ook niet.

Ik heb zeker nog garantie, want de spullen zijn 2 weken geleden geleverd, en de computer is gisteren in elkaar gezet. Maar ik hoopte dat het een bios instelling zou zijn, voordat ik mn moederbord met geheugen weer terug moet laten sturen om te laten testen.

Update

Niet te verklaren, maar dacht laat ik eens wat anders proberen. Dimms zitten nu op A1, B1, C1 en C2 ipv A1, A2,B1,C1.

En nu herkent hij 6GB geheugen, snap er niks van.

Nou, ik zie dat er meedere vragen op het internet staan met soortgelijke problemen, dus ik vetrouw dit type bord niet zo

Als ik de dimms in slot A1,A2,B1,B2 plaats heb ik wel 8 GB geheugen.

Alleen maakt hij op die manier dus geen gebruik van triple channeling, zou dat heel veel uitmaken?

Ben iig al blij dat hij nu wel 8 gb ziet.

Voor triple channel moet je 3 of een veelfout van 3 dimms hebben dus met 4 gebruikt hij vermoedelijk dual of geen channeling.

Voor zover ik weet geeft triplechannel nog niet de performance boost die men verwacht had maar ik ben geen expert op memory en de channeling technologie

Dat is niet helemaal waar,

attachment.php

Stop het er zo in en het zou moeten werken.

Bijlagen

• Triple-channel.jpg
    Triple-channel.jpg
    36,1 KB · Weergaven: 353
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan