4K notebook problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepsiman

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Hallo,

Sinds ik de eigenaar ben van een ASUS Zenbook Pro UX501VW-FJ024T, heeft deze notebook een 4K scherm met dus een resolutie van 3840x2160. Nu heb ik een aantal applicatie problemen met dit scherm.

Verschillende applicaties worden erg klein weergegeven. VLC Media Player, STEAM in een game, Popcorn Time, Spotnet en ga zo maar door... De gehele GUI wordt enorm klein weergegeven, en ik weet dus niet hoe ik dit op kan lossen. De grootte van tekst, apps en andere items staat op 250%, dus daar ligt het ook niet aan.

Kan iemand mij hier bij helpen om deze applicaties weer juist in beeld zien te krijgen ?

Hoor graag van jullie :)

Kan iemand mij hier bij helpen om deze applicaties weer juist in beeld zien te krijgen ?

Dus het was eerst goed?
Een systeemherstel werkt niet?

Welke windows?
Gekomen na een update?

@Lange Pier

Dit is nog nooit goed geweest altijd is alles kleinschalig geweest, heb mijn notebook nog maar net en niets aan veranderd. Ik gebruik Windows 10.

Het ding heeft een touchscreen als ik het goed heb? Als je (bijv.) in Spotnet zit, maak dan eens met 2 vingers naast elkaar een uit elkaar gaande beweging. Je zal verrast zijn..............

Met een aantal applicaties zal je overigens problemen (blijven) houden, simpelweg omdat ze niet met de hoge resolutie overweg kunnen.

Als je echt de paar applicaties waarbinnen het niet op te lossen valt belangrijk vindt, wat houdt je dan tegen om de resolutie in Windows terug te schroeven?
Je kunt naast de native resolutie van 3840 x 2160 ook kiezen voor 2048 x 1152 of 1920 x 1080, toch?

Laatst bewerkt:
@gast0225

Ik ben al terug gegaan naar 1920x1080 omdat het anders gewoon niet te doen was. Wel jammer van me 4K functie :(

Veeg in Spotnet voor de grap eens met 2 vingers over het scherm (uit elkaar gaand)

Ik heb zelf een Toshiba Radius met een 4k scherm (sinds 3 maandjes) en als ik een film aanklik en ik zit dus in het scherm waarin de filmbeschrijving staat, dan is dat idd. miereklein en niet te lezen, maar met de vingers vergroot ik de tekst tot absurdes waardes.
Het hoofdscherm van Spotnet is gewoon goed leesbaar, maar dat komt omdat ik de primaire instelling op 350% heb staan. Ik post zo een plaatje...........

Je kunt die vensters niet groter trekken?

Vraag al bij Asus of leverancier van het notebook neergelegd?

@gast0225

Spotnet is nu goed te doen, alleen dat VLC Player, STEAM in game en nog wat andere apps die zo klein zijn.. echt bizar.

OK, je kunt het scherm dus vergroten ;) :D

Wat de rest betreft, dat ligt niet aan je laptop, maar aan de applicatiemakers. Er zijn nog gewoon te weinig 4k schermen en daarom zijn sommige applicaties er niet 'klaar' voor.
Gebruik de spreid-vinger-uit-elkaar-beweging bij meerdere applicaties, bij een aantal gaat het werken.

En als je daarnaast Chrome als browser gebruikt, dan kun je per website het schalingspercentage verhogen naar 110 of 125%, dit werkt perfect.

Laatst bewerkt:
Kijk naar de bovenste regel in de screen dump en vervolgens naar de tekst eronder. De resolutie staat ook bij mij op 3840x2160.

scr dmp spotnet.jpg

Laatst bewerkt:
@gast0225

Dit heb ik nu ook, maar zoals hieronder een voorbeeld heb ik nog het probleem met VLC player etc.

bugs.png

Klopt, de icoontjes om een film te starten, stoppen, pauzeren etc. etc. zijn erg klein en in de VLC player is het scherm niet op te rekken. Als je Windows instelt op het schalingspercentage zoals ik eerder aangaf, dan zijn ze te bedienen.
Als je eenmaal een film hebt gestart, dan is de horizontale balk (inscreen) met icoontjes echter weer goed zichtbaar en dus prima te bedienen.

Laatst bewerkt:
In configscherm, vormgeving en persoonlijke instellingen, beeldscherm kun je alles instellen van die vensters, randhoogte, lettergrootte etc. etc. zoals je wilt, zoals vrougah bij de geavanceerde instellingen voor vormgeving.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan