5:1/ 7.1 station zonder speakers voor PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

mingus14

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2010
Hallo,

ik heb hier een 2,1 Philips station een 2.1 AMBX station en een 5.1 Home cinema.
Het punt is is dat de homecinema niet op me PC kan want hij heeft alleen line-in en dat brengt de 5.1 als een 2.1 over op me pc. nu is de vraag dus bestaat (en zo ja waar kan ik die krijgen) er een soort station waar ik 5 of 7 boxen (die ik dus al heb) op kan aansluiten en daarna aan me pc koppellen. ja ik heb een 7.1 geluidskaart met een heleboel gekleurde ingganen en een digital ofzo

alvast bedankt!

Nou de gekleurde ingangen zijn eigenlijk uitgangen, of te wel je kunt hier al je speakers op aansluiten. Ja het kunnen GEEN zware speakers zijn omdat de versterker niet zo zwaar is op de geluidskaart maar feitelijk heb je niets meer nodig behalve een paar pluggen die je in je kaart kan steken en wat kabel die je naar je speakers laat lopen.

Ik weet niet welke kaart je hebt? Sommige kaarten zijn ook voorzien van een optische uitgang, die zou je wel kunnen gebruiken om aan een grote versterker te kopellen. Uiteraard moet de versterker dan ook een 7.1 versterker zijn, of 5.1 zou al voldoende zijn.

Ik neem aan dat je het wilt doen omdat je vol geluid om je heen wilt hebben als je een spel speelt. Hou er wel rekening mee, velen spellen zijn niet uitgevoerd in DTS, of het nu 5.1 of 7.1 is maakt dan even niet uit.

grtjs jjw

okee, bedankt. dts? bedoel je daarmee dat hij 7./5.1 omdersteund? want black ops doet dat ;)

en ik moet dus een vesterker kopen die ik met een .... op m`n pc aansluit en in die versterker (die 5.1 of 7.1 is) kan ik dan 5 of 7 boxen en een subwoofer aansluiten zo ??
en die boxen gaat dat met audio of gewoon met 2 losse draadjes?

en waar kan ik die versterkers vinden?

EDIT:

ik heb ff gekeken en de meeste sets waren over de 100 euro, ik zoek iets goedkopers bijv: X-530 en daarvan alleen de subwoofer de boxen heb ik dus al. Kun je dat los kopen?

Laatst bewerkt:
Als jouw huidige geluidskaart geen optische of coaxiale uitgang heeft, dit noem je dan een spdif uitgang, dan heeft het GEEN nut een versterker te kopen die 5.1 of 7.1 is. Jouw geluidskaart is al 7.1 dat zeg je zelf, de gekleurde UITGANGEN kun je gebruiken om speakers op aan te sluiten. Dus nogmaals je hebt geen versterker nodig. DTS staat alleen maar voor multi channel audio technologie. Of dat nu 5.1 of 7.1 is maakt geen verschil in de benaming DTS. Hier kun je wat meer lezen over de benaming DTS.

Wat jij wilt is een DTS versterker kopen en daar je pc op aansluiten, dit gaat dus alleen als jouw geluidskaart een spdif uitgang heeft.

grtjs jjw

hallo,

ja mijn pc heeft spdif, maarals ik het goed heb begrepen (wat heel moeilijk is oor mij:p) heb ik dat niet nodig want mij geluidskaart kan 5 boxen naar 5.1 omzetteN?
zodat ik gewoon een 3.5mm jack op al die boxjes kan knutselen en die in me pc doen?

ik heb een spdif boven aan en dan 6 kleurtjes waarvan ik 1 begruik voor huidige 2.1 en de ander voor mic

heel erg bedankt trouwens voor je hulp tot nu toe:thumb:

Je begint het te snappen haha. Je kunt inderdaad 3,5mm jack pluggen kopen, daar een draadje in solderen, deze naar je speakers trekken en dan de plug in de correcte uitgang prikken. De kaart is 7.1 volgens jouw, dus .1 wil zeggen dat er ook een subwoofer uitgang op zit. Hou er wel rekening mee, het is geen zware versterker dus een grote sub zal deze niet kunnen aansturen simpel omdat er te weinig vermogen uit de uitgang komt van de geluidskaart.

grtjs jjw

okee!, en waar staat alles dan voor, ik zie: Cs-out, spdif, ss out, rs out, L in, mic en L out?

als het niet klopt dit is m`n mobo waar de 7.1 is ingebouwd: MSI 870a g54

Kijk.... ik maak een hele grote "denk" fout :o
Ik ging er blindelings van uit dat er 7.1 uitgangen op zaten, dus echte speaker uitgangen. Das dus NIET het geval. Ik ga vanavond of morgen even op zoek naar de specs en een afbeelding van de kaart en dan kom ik er even op terug hoe we je verder moeten helpen.
Nu snap ik dus ook je aller eerste vraag (post) omdat er dus geen speaker uitgangen op zitten.

grtjs jjw

Ok, we hebben 2 opties;
1e optie:
Je gebruikt de Optical S/PDIF uitgang, je koopt een optische kabel, je koopt een dts versterker. Dit is wat ik zo na even snel zoeken het goedkoopst tegen kwam die 7.1 is uitgevoerd. Dit wil dus zeggen dat er 7 speakers en 1 subwoofer of kan. LET OP!! de subwoofer uitgang kan alleen een actieve actieve subwoofer aansturen, dus een subwoofer waar een eigen versterk in zit. Ook hier na snel zoeken was dit het goedkoopst wat ik vond.

2e optie:
Je koopt 1x een 3,5mm jack plug 4 polig. Deze is dan bedoeld voor de 3 achter speakers. Deze gaat dan in de RS uitgang
Je koopt 2x een 3,5mm jack plug 2 polig. Deze zijn dan bedoeld voor 1x de center/subwoofer en 1x de voor (side)speakers. De center/subwoofer gaat dan in de CS uitgang en de voor (side)speakers gaat in de SS uitgang.

Ik kon niet zo snel die pluggen vinden maar als je zoekt op Google dan kom je ze wel tegen. En er zal vast een elektronica zaak bij je in de buurt zijn die ze ook verkoopt.

Optie 2 is goedkoper maar een hoop werk wat betreft het solderen en uitzoeken welk draadje naar welke speaker moet.

Optie 1 is duurder maar wel velen malen makkelijker en je hebt meteen een beter geluid omdat er een "zware" versterker tussen staat.

Ik hoop dat je het zo begrijpt. hier een afbeelding van jouw achterkant van je moederbord met alle aansluitingen. Als je de centjes hebt of je ze kunt sparen of voor werken zou ik toch voor optie 1 gaan.

grtjs jjw

Laatst bewerkt:
hallo,

hartelijk bedankt ik denk dat ik voor optie 1 ga.

M.V.G. Mingus

Geen dank, ik hoor vanzelf wel of het allemaal gelukt is.

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan