5.1 aangesloten op pc, frontspeakers kraken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

elaine2

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo luitjes,

Al een jaartje heb ik 5.1 aangesloten op mijn pc. Werkte altijd prima.
Maar al een tijdje kraken mijn frontspeakers. De rest doet het prima.
Heb al vanalles geprobeerd. Met de soundtest doen ze het wel goed.
Alles is correct aangesloten en geinstalleerd.
Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Groetjes, Elaine.

Hoi,

Test je systeem eens door een koptelefoon aan te sluiten op de front uitgang van de pc.
Komt hier ook krakend geluid uit? dan ligt het aan de drivers van de geluidskaart (deze moet je dan even opnieuw installeren)
Kraakt het via de koptelefoon niet, dan ligt het mogelijk aan de versterker van je 5.1 systeem.

Robbie32

Test: wissel even de front en rear luidsprekers van plaats [ik bedoel de stekkertjes], klinken dan opeens de rear speakers slecht, dan heb je tijdens een leuk stukje muziek de speakers opgeblazen, klinken dan je voorluidsprekers nog steeds slecht, dan is de versterker voor deze speakers die [meestal] in de subwoofer zit waarschijnlijk kapot... Om zeker te weten of het die versterker is en niet je geluidskaart, kun je even testen met een koptelefoon op de verschillende uitgangen van je computer...

Test: wissel even de front en rear luidsprekers van plaats [ik bedoel de stekkertjes], klinken dan opeens de rear speakers slecht, dan heb je tijdens een leuk stukje muziek de speakers opgeblazen, klinken dan je voorluidsprekers nog steeds slecht, dan is de versterker voor deze speakers die [meestal] in de subwoofer zit waarschijnlijk kapot... Om zeker te weten of het die versterker is en niet je geluidskaart, kun je even testen met een koptelefoon op de verschillende uitgangen van je computer...

Dat ga ik dan morgen even met de koptelefoon uitproberen.
Gewisseld had ik ze al. Bij de surround test doen ze het allemaal.
Er zit toch maar 1 versterker in de subwoofer? En als die kapot is, wat dan?

De frontspeakers storen alleen maar hoor, er is wel muziek doorheen te horen.

Hoi,

Test je systeem eens door een koptelefoon aan te sluiten op de front uitgang van de pc.
Komt hier ook krakend geluid uit? dan ligt het aan de drivers van de geluidskaart (deze moet je dan even opnieuw installeren)
Kraakt het via de koptelefoon niet, dan ligt het mogelijk aan de versterker van je 5.1 systeem.

Robbie32

Bedankt Robbie, dat ga ik morgen uitpoberen.
Van die drivers en geluidkaart moet je me ff sturen hoor, ben maar een leek, weet echt niet hoe ik dat zou moeten doen.

Grtjs, Elaine.

In die doos waar je al die kleine speakertjes op aan sluit [meestal is dat meteen de subwoofer] zitten meerdere eindversterkers..... maar het zou wel vreemd zijn als er daar twee tegelijk van kapot zijn gegaan, tenzij de boel echt hard heeft gestaan....
Mogelijk is er inderdaad iets met de drivers van je geluidskaart en raakt die daardoor in de knoop als een "vertaling" van stereo [normaal PC geluid] naar 5.1 gemaakt moet worden.......

In die doos waar je al die kleine speakertjes op aan sluit [meestal is dat meteen de subwoofer] zitten meerdere eindversterkers..... maar het zou wel vreemd zijn als er daar twee tegelijk van kapot zijn gegaan, tenzij de boel echt hard heeft gestaan....
Mogelijk is er inderdaad iets met de drivers van je geluidskaart en raakt die daardoor in de knoop als een "vertaling" van stereo [normaal PC geluid] naar 5.1 gemaakt moet worden.......

Beste Erp,

Ik heb met koptelefoon getest op alle drie de uitgangen op de pc.
De middelste uitgang op de pc doet het dus niet.
Wat kan ik nu proberen?
Grtjs, Elaine.

Heb je zes gaatjes, in twee rijtjes van 3 naast elkaar?
Dan zit het geluid bij 5.1: links boven rear, links onder front, rechts onder subwoofer en center [ de middelste is voor side speakers in het geval van 7.1]

Dan klopt het dat die middelste het niet doet.......

Heb je zes gaatjes, in twee rijtjes van 3 naast elkaar?
Dan zit het geluid bij 5.1: links boven rear, links onder front, rechts onder subwoofer en center [ de middelste is voor side speakers in het geval van 7.1]

Dan klopt het dat die middelste het niet doet.......

Ik heb maar 3 gaatjes op de pc Erp.

Ik zit nu echt met een vet probleem!
Hellupppppppppppppppp. Ik zou de drivers opnieuw moeten installeren?
Ik ben nu mijn Soundmax 4 kwijt en mijn multi media-audiocontroller.
Heb niks meer. Wat moet ik in godsnaam doen, please?

Hoe kun je nu 3 gaatjes hebben... of tel je die voor microfoon en line-in niet mee? We hebben het wel over de gaatjes aan de achterzijde van je PC [1x groen, 1x rood, 1x blauw, etc.]?
Die groene is de standaard geluids uitgang ingeval van 2 speakers [+ evt. subwoofer]

Is je soundkaart nu weg? Staat ie niet meer bij "deze computer> eigenschappeen> hardware > apparaatbeheer in het lijstje? Of war bedoel je precies?

Don't panic....

Hoe kun je nu 3 gaatjes hebben... of tel je die voor microfoon en line-in niet mee? We hebben het wel over de gaatjes aan de achterzijde van je PC [1x groen, 1x rood, 1x blauw, etc.]?
Die groene is de standaard geluids uitgang ingeval van 2 speakers [+ evt. subwoofer]

Is je soundkaart nu weg? Staat ie niet meer bij "deze computer> eigenschappeen> hardware > apparaatbeheer in het lijstje? Of war bedoel je precies?

Don't panic....

Ik heb mijn Multimedia audiocontroller er afgegooid, muts dat ik ben! Dat is de driver van mijn moederbord. Heb geen geluid meer, kan niks meer afspelen.

En ja Erp, ik heb 3 gaatjes op mijn pc, groen,rose en blauw.

Nu sta ik weer van perspex [perplex]... hoe heb je daar dan 5.1 surround uit gekregen...? Of was het "pseudo-surround" met alleen maar het groene stekkertje......?

Staat die kaart nog wel in "apparaatbeheer" ?
Dan druk je gewoon op "verwijderen" en zodra je de PC weer opstart roept Windows gewoon "hoi, nieuwe audiocontroller gevonden"... en installeert de drivers opnieuw.....

Nu sta ik weer van perspex [perplex]... hoe heb je daar dan 5.1 surround uit gekregen...? Of was het "pseudo-surround" met alleen maar het groene stekkertje......?

Staat die kaart nog wel in "apparaatbeheer" ?
Dan druk je gewoon op "verwijderen" en zodra je de PC weer opstart roept Windows gewoon "hoi, nieuwe audiocontroller gevonden"... en installeert de drivers opnieuw.....

Mijn kabels van de boxen zitten in de subwoofer. Aan het kastje om aan en uit te zetten die op mijn buro ligt zit 1 kabel vast die in de subwoofer zit en een andere 3delige kabel(ook aan dat kastje) die met de 3 stekkertjes die daar aan vast zitten in mijn pc zit.
Mijn pc geeft inderdaad aan bij opstarten"nieuwe hardware gevonden", en als ik die wil installeren zegt ie"kan ik niet want ik mis de bijbehorende software.
Ben dus mijn pakketje Multimedia audiocontroller kwijt. Kan er niet aankomen Herp. Ik kom er niet uit, sorry. Ik baal vreselijk. Kan ik mijn cr-rom drivers & utility er wel indoen, maar die doet niets, das waarschijnlijk een dvd en mijn dvd-speler doet het niet meer.

Je kunt toch ook de drivers ophalen bij de fabrikant van het moederbord/computer, of bij de maker van de audiochip.

Eventueel te ontdekken met dit progje.

JOEPPIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Ik heb via de updatewizard handmatig gezocht naar stuurprogramma in mijn computerbestand apparaatbeheer en stuitte op multimedia-controller. Dan kun je kiezen voor vorige stuurprogramma. Dat heb ik gedaan en staat er nu weer in.

Alles doet het weer, joeppieeeeeeeeeeee.
En weet je wat nog meer tof is? Al mijn boxen doen het weer goed. Super 5.1 surround geluid. Alles gecheckt ff of het goed is aangesloten en hoppa.
Ik zit nu heerlijk te genieten van een stukje muziek. Ben superblij :D

Hartelijk bedankt voor jullie hulp en aandacht.
Super zo een forum.

Liefs, een blije en gelukkige Elaine:D

Erg he? Je kan je pc echt niet meer missen... Ik denk dat ik er maar mee ga trouwen:love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan