5.1 Geluid?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ijsbeer121

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2002
Berichten
267
Hallo,

Ik had per ongeluk een 5.1 set gekocht voor mn laptop, ik stond bij de Kijkshop met mn moeder en wilde nog een simpel speakersetje voor mn laptop, dus ik zag 2 logitech setjes staan, allebei met gewoon 2 speakertjes naast de subwoofer, dus ik koos de grootste :rolleyes: bleek het een 5.1 te zijn, lekker opgelet dus.
Goed, omdat gisteren mn laptop de deur is uit gegaan heb ik de set op mn gewone desktop pc aangesloten, dr zit al tijden een 5.1 kaart in, kan ik die eindelijk es gebruiken :thumb:
Alles aangesloten, in de Creative AudioHQ 5.1 ingesteld, ook het testen klopt. Ook bij de Windows speaker instellingen 5.1 opstelling geselecteerd. Muziek spelen gaat als een tierelier, uit de front en achter speakers geluid, diepe bass weergave.
Een (originele) 5.1 DVD als Shrek is anders, de stemmen komen gewoon uit de middenspeaker, hoor links en rechts ook, maar amper iets uit de achterspeakers, als ik mn oor erzowat in leg hoor ik er wel wat achtergrond geluiden uitkomen, het zelfde geldt voor Titanic dvd en een XviD die aangegeven als 5.1Channel.
Wat doe ik fout? Ik gebruik PowerDVD Deluxe om de DVD's af te spelen, ook die staat op 6 speaker ingesteld en geeft aan dat er 6 audiochannels zijn, maar vaak 2 audio streams?? Met Windows MediaPlayer komt het DTS logo in beeld, maar maakt geen ruk uit. In spellen als GTA VC ook geen (/amper) geluid uit de achterspeakers als ik "More than 2 speakers" selecteer, geen idee of het een 5.1 spel is maar goed.
Wie weet wat ik nou fout doe? Of is het normaal? Ik heb een tijdje films zitten kijken, maar heb nog steeds niets uit de achter speakers gehoord :(

PC:

Asus P4P800 Deluxe
Intel P4 2.8 - 800MHz FSB
512MB PC3200 Dual Channel
Creative 5.1 Digital (SoundBlaster Live!)
80 & 160GB Maxtor 7200RPM / 8MB
Asus Radeon 9600XT 128MB
DVD: NEC 2500 8x Dual Layer brander

Speakerset: Logitech X-530
 
Laatst bewerkt:
Owja wat me ook nog opviel. Muziek is op minimaal volume al ontzettend hard, films moet ik echt een heel stuk verder opendraaien om wat te horen (5.1 films)
Wat doe ik nou fout? :eek:
 
Ja als ik daar ook op test klik, kloppen alle speakers en hoor ik ze allen duidelijk
 
Geplaatst door ijsbeer121
Ja als ik daar ook op test klik, kloppen alle speakers en hoor ik ze allen duidelijk

En als je in Balans /Fade de gele knop wat naar achter haal?
(kan ook zijn natuurlijk dat op de DVD s niet 5.1 geluid staat)
En je zou een speler moeten installen die het wel ondersteund!
 
Ik kan je sowieso adviseren om de drivers van Creative eraf te halen en op www.kxproject.com nieuwe drivers te downloaden en te installeren.
Dan klinkt het veel beter.
Daar zit dan een erg overzichtelijke en uitgebreide mixer bij.

Succes,
Fonz :thumb:
 
Heel fijn dat KX...NOT
Die draaide front/achter speakers om, dus achter werd voor en andersom. Deinstalleren gaat mooi niet, staat niet in de lijst bij Software. Een ander onderdeel ervan wel kunnen verwijderen, nu is het steeds bij het opstarten dat de device niet is gevonden enzo, heel fijn. :mad:
 
Start de exe file nog eens op en laat de installatie doorgaan tot het einde ,dan krijg je in het laatste schem de mogelijkheid om te Uninstallen (leuk he)En als laatste zul je de drivers van de kaart waar je eerst mee werkte weer opnieuw moeten installeren,anders doet ie het niet!!!!(leuk he)En steeds herstarten!
 
Laatst bewerkt:
Nee want het leuke is dat met die Creative drivers alles wel lijkt te werken enzo, want als ik op "Test" klik in de Surround Mixer, krijg ik alle speakers gewoon goed te horen. Maar in een film... komt er nog steeds amper geluid uit. Met muziek afspelen in Winamp... alle 4 + de sub werken perfect. Ik heb in PowerDVD 6 speakers geselecteerd en zodra ik dat doe komen de stemmen uit de middenspeaker (wat hoort, toch?) maar de achter speakers doen amper mee.
Met die KX drivers kreeg ik wel uit alles geluid, maar zoals gezegd omgedraaid (voor werd achter en andersom) en ik weet ook niet of het echt 5 kanaals was, ofdat het gewoon dubbel stereo werd.
Bovendien ben ik gewoon van mening dat het zo moeten werken met de Creative drivers. Zeker omdat bij het testen van het geluid alle speakers functioneren.
Bij film kijken moet ik zo'n beetje constant geluid uit alle speakers krijgen?
 
Wanneer je de bijgevoegde informatie van KX goed leest, zal je ontdekken dat ze bewust de voor en achterkant hebben omgedraaid. Ze leggen ook precies uit waarom en hoe je dit kunt veranderen wanneer je het niet wil.
KX maakt er echt 5.1 van.
Wanneer ik een film in 5.1 bekijk en beluister, is het absoluut niet zo dat er de hele film door veel geluid uit de achterspeakers komt. Het zijn surround speaker m.a.w. ze geven een ruimtelijk effect.
Natuurlijk werken de Creative drivers ook, het zou wat moois zijn wanneer dat niet zo zou zijn, de KX drivers zijn alleen vele malen beter.


Fonz
 
Maar ik hoor constant heeel zacht geluid (als ik dichtbij luister dus) iets uit die achterspeakers komen, verder niet, dat klopt toch niet. Met die KX drivers hoorde ik veel constanter uit alle speakers geluid komen, daarom dacht ik aan dubbel stereo.
Die standaard Creative drivers zouden toch moeten werken icm met PowerDVD. Daar heb ik 6 speakers ingesteld :

creative.JPG


Verder zowel in de windows luidspreker instellingen als in de Surround Mixer 5.1 sound ingesteld. Klopt ook als ik op Test druk.

creative2.JPG


Er moet ergens toch iets fout gaan lijkt me?
 
Ik zou gewoon die KX drivers weer erop zetten en dan voor en achter plugjes even omdraaien.
Wanneer je dan de bijbehorende KX mixer en test laat lopen zul je versteld staan.
Wat je dan nog eventueel zou kunnen doen is Power DVD er even opnieuw opzetten, dus NA de de-installatie van Creative en installatie van KX.

Succes,
Fonz :thumb:
 
Ja denk dat ik dat dan maar ga doen, maar het zit me zo dwars dat het op deze manier niet werkt, ik bedoel alle kanalen worden prima doorgegeven via de test, maar waarom *********** niet in dat programma :mad: ook niet in WinMediaPlayer :mad: Irriteert me gewoon :mad:
Ik wil geen alternatieve drivers hoeven installeren om iets werkend te krijgen, dat is van de zotte
 
KX zijn geen alternatieve drivers, het zijn veel betere drivers ha ha ha.
Ik denk dat het dan toch een beetje aan de installatie van Power DVD ligt OF je DVD speler.

Fonz
 
Nu ik een 5.1 XviD film zit te kijken via VLC MediaPlayer hoor ik wel uit alle speakers geluid :thumb:
Er is iig voorruit gang. Nu ben ik alleen de PowerDVD cd kwijt :confused: en heb het al gedeinstalleerd.
Ik installeer dat opnieuw, maar ik verwacht niet dat dat iets oplost, gezien WinDVD het probleem ook had en Windows Media Player ook het zelfde het geluid weergeeft.
 
Dan begint het erop te lijken dat het probleem bij je DVD speler ligt OF je DVD'tjes.

Fonz :thumb:
 
Mijn god die KX drivers hebben het nu helemaal verknalt, nu alleen nog geluid uit de achter speakers. Ik vind het mengpaneel alles behalve duidelijk.
Maar wat zou er mis moeten zijn met die DVD speler dan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan