5.1 set aanschaffen maar is mijn computer geschikt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yellowvic

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2006
Hallo ik heb een Acer Aspire 7720G notebook. Aan de voorkant heb ik 3 audio aansluitingen; de blauwe, de rode mic aansluiting en de groene. Bij de groene aansluiting staat ook spdif bij. Ik wil graag de logitech X-540 kopen. Is het mogelijk om deze er direct op mijn computer aan te sluiten waardoor ik ook volle profijt haal uit de 5.1 haal(surroud sound). Ik heb gezien dat er ook usb geluidskaarten zijn als mijn onboard geluidskaart dit niet ondersteund van onder andere sweex en trust. Welke kunnen jullie aanraden?

Hieronder heb ik alvast een printscreen gemaakt van pc wizzard.

080808202857_pc_wizzard.jpg

Moet kunnen, volgens mij betekend die ich8, dat het om 8 kanaals gaat. weet ik niet zeker, maar volgens mij moet het wel kunnen. Dien je wel alle kabels op je 3 geluidspoorten aan te sluiten.

ICH8 is de Intel Chipset die in je notebook zit, niet het aantal geluidskanalen. Maar via de S/PDIF zou je zover ik weet wel een 5.1 set moeten kunnen aansluiten, of echter ook alle kanalen werken weet ik niet zeker. Daar zou je dan nog even naar moeten zoeken, of even melden als het niet lukt zodat we met zijn allen kunnen zoeken.

als ik zo wat reacties lees op andere fora over deze laptop ze goed te spreken over het dolby geluid.

dat zegt genoeg lijkt me

als ik zo wat reacties lees op andere fora over deze laptop ze goed te spreken over het dolby geluid.

dat zegt genoeg lijkt me

Ja ik heb momenteel een 2.1 set van logitech waarmee ook al flink wat "surround" geluid gecreëerd wordt met 2 boxen door de goede software. 1 vraagje nog jullie zeggen dus de 3 kabels in onder andere de microfoon ingang?

Nee dat gaat niet, op jouw laptop kun je niet analoog een 5.1 set aansluiten. Je zult dus een set met een SPDIF aansluiting moeten vinden, en zelfs dan vraag ik me af of de ingebouwde chip een echt 5.1 signaal kan leveren.
Of je moet een externe geluidskaart aanschaffen zodat je wel de benodigde aansluitingen hebt.

levert zo'n usb geluidskaart wel hoge kwaliteit of wordt hierdoor de kwaliteit ook al flink beinvloed?

ook heb ik een beetje rondgekeken op fora en zie dat er ook een optie is om een speciale kabel te kopen voor in de S/PDIF waardoor je wel gewoon iedere 5.1 set er op aan kan sluiten. Hieronder een quote van een ander forum

Wat steyn verteld zijn onwaarheden, vaak heeft een laptop een optical out, dit staat gelijk aan spdif. Deze zit gewoon aan de gewone audio uitgang, en kan met een speciale kabel (jack naar optical) worden aangesloten op je Z5500, als deze een optische ingang heeft.
/edit: ik heb het even opgezocht, de Z5500 heeft een optische ingang. Je hebt dus een adapter van 3.5mm jack naar optical (toslink) nodig. Hiermee kun je je laptop op de Z5500 aansluiten.

Laatst bewerkt:
Geen idee, heb zelf geen ervaring met USB geluidskaarten. Creative heeft wel kaarten voor in je notebook zoals deze. Echter zie ik staan
Een optionele dockingmodule voor 5.1/7.1-luidsprekers ondersteunt de aansluiting van een surroundgeluidsinstallatie en de upmix van stereo naar surroundgeluid.
Dus ook dat is niet echt handig, en zeker niet goedkoop Creative kennende.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan