5.1 set waarvan maar 2 boxen geluid geven

• Onderwerp starter Onderwerp starter role
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

role

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2012
Beste,

Sinds een korte tijd heb ik wat problemen met mijn 5.1 set van creative.
De set is aangesloten via een externe geluidskaart van Trust (14134-02). Een aantal weken terug zag ik ineens dat deze geluidskaart niet meer geïnstalleerd was toen ik de pc opgestart had, wel werkte nog 2 van de 5 boxjes. Om dit te verhelpen heb ik geprobeerd de drivers opnieuw te installeren (dit inmiddels al vele malen met diverse versies van de driver). Bij het installeren krijg ik wanneer het installatiebalkje pas halverwege is de melding dat de installatie al voltooid is, vervolgens werkt geen enkele geluidsbox meer... Wanneer ik de driver weer verwijder dan werken weer opnieuw 2 van de 5 boxjes terwijl er niks aan drivers geïnstalleerd staat van de geluidskaart... Nu heb ik vervolgens in allerlei instellingen gezocht waar ik uiteindelijk in het scherm 'eigenschappen' van de speakers de instelling 16 bits, 441000 Hz verandert heb naar 16 bits, 48000 Hz wat als gevolg had dat ik via een browser wel alle 5 de boxjes werkend heb. Maar nog altijd werken via Itunes of een andere media speler maar 2 boxen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen zodat ik weer een gewoon werkend 5.1 setje heb!?

Met vriendelijke groet,

Leon

Als je op enig moment wel 5.1 geluid hoort en op een ander moment niet, dan betekent het veelal dat er helemaal niets mis is met je geluidskaart, maar dat de ene bron 5.1 geluid uitzendt en een andere bron gewoon stereo.
Test het e.e.a. eens door een DVD af te spelen. Hoor je 5.1 geluid? Dan is het al dan niet stereo zijn van het brongeluid de oorzaak.

Bedankt voor je reactie.

Ja dat is inderdaad wat ik eerder ook tegen gekomen ben met zoeken op internet naar dit probleem. Alleen het vreemde is dat ik voorheen wel via elke bron 5.1 geluid had en nu niet meer. Dus de programmas zoals Itunes, VLC en mediaplayer zijn van het een op het andere moment ineens verandert van afspelen op 5.1 naar 2.1. Is er wellicht een mogelijkheid om dit aan te passen per programma?

Kijk eens bij de audio instellingen van de computer.
Mogelijk dat daar ergens iets van "surround" instellingen staat.
Natuurlijk kun je van Stereo geen surround maken. Wel kun je stereo uit meerdere speakers tegelijk laten klinken.
De vraag is of het dan wel 'beter' klinkt. (Maar dat was je vraag niet :))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan