5.1 set werkt niet meer (na aanschaf nieuwe desktop)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Annie101

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Hallo allemaal,

Ik wil graag een beroep doen op jullie expertise, want ik zit met een probleem.

Ik heb nieuwe HP Pavilion p6150nl desktop pc Windows Vista x64 met een onboard geluidskaart "Realtek High Definition Audio 7.1", maar als ik de computer aansluit op mijn receiver (Pioneer VSX-D811S), dan krijg ik het geluid alleen over de 2 front speakers (ik heb thuis 5.1 staan). Alle boxen en bedrading zijn mijns inziens in orde, want voordat de nieuwe pc tussen de receiver en boxen in kwam te staan, deden alle boxen het namelijk wel. Er hing toen dus geen pc tussen, de boxen waren rechtstreeks op de receiver aangesloten.

Voor de zekerheid heb ik gisteravond nogmaals de bedrading geheel opnieuw aangesloten op de receiver (om uit te sluiten dat ze niet goed waren aangesloten). De geluidskaart in mijn pc heeft geen digitale poort alleen deze:
c00384632.jpg

De geluidskaart is met een (nieuw) audio jack kabeltje verbonden met de receiver (audio jack in de groene aansluiting op mijn geluidskaart, de rode en witte aansluiting op mijn receiver).
6072.jpg

Ik heb zowel in Windows (bij configuratiescherm Windows geluiden en bij het configuratiescherm van mijn Realtek geluidskaart) alle audio-instellingen aangepast (alle opties geprobeerd van stereo tot 5.1). Ook op de receiver zelf alle boxen geselecteerd, maar ik krijg het gewoon echt niet werkend (ik krijg alleen het geluid over de 2 front speakers). Ook heb ik de nieuwste drivers van Realtek gedownload en geïnstalleerd.

Wat zie ik over het hoofd???? Bij MediaMarkt en een audiozaak hier in de buurt wisten ze het ook niet. HP gebeld en die kwam er ook niet uit?? Ik hoop echt dat een van jullie mij kan helpen. Ik heb zelf ook al flink gegoogled, maar ik kom er nu echt niet meer uit. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes Annie

Gisteren een nieuwe geluidskaart ingebouwd "Creative PCI Express X-Fi Xtreme Audio" (om uit te sluiten dat de onboard geluidskaart niet goed is), maar ook hiermee heb ik hetzelfde probleem.

Is er misschien iemand die mij verder kan helpen? Ik heb ook op dit forum al gezocht naar soortgelijke onderwerpen, maar ik kom helaas echt niet verder.

Alvast bedankt!

Je zal alle uitgangen van PC elk afzonderlijk met kabeltjes naar de analoge 5.1 ingang van de receiver moeten verbinden. Dus met 5 losse kabeltjes. Als je alles door 1 kabel wilt hebben, zal je het digitaal moeten doen.

Bedankt voor je reactie uncle sjohie.

Hoe doe ik dat precies met 5 kabeltjes, want ik heb nu de rode + witte aansluiting op mijn receiver van "CD" in gebruik genomen. Overige opties zijn "TV/SAT", "DVD", "AUX" (overigens heb ik die allemaal ook 1 op 1 al geprobeerd i.c.m. de groene aansluiting op mijn geluidskaart, helaas zonder resultaat). Is het de bedoeling dat ik dit dan d.m.v. een splitter doe?

Tevens heb ik gisteravond, na installatie van mijn nieuwe geluidskaart, geprobeerd het geheel met een optische kabel (nieuw uit verpakking) aan te sluiten (optische kabel bij de geluidskaart in "optical out" en dan bij m'n receiver in "digital in"). Toen kreeg ik helemaal geen geluid... misschien is dan toch mijn receiver niet helemaal jofel meer??

Bedankt voor je reactie uncle sjohie.

Hoe doe ik dat precies met 5 kabeltjes, want ik heb nu de rode + witte aansluiting op mijn receiver van "CD" in gebruik genomen. Overige opties zijn "TV/SAT", "DVD", "AUX" (overigens heb ik die allemaal ook 1 op 1 al geprobeerd i.c.m. de groene aansluiting op mijn geluidskaart, helaas zonder resultaat). Is het de bedoeling dat ik dit dan d.m.v. een splitter doe?
Als je het zo doet zal je alleen stereo krijgen, immers heb je maar 2 stekkers (rood en wit). Je wilt 5 kanalen geluid (links+ rechts voor, links+rechts achter en centre voor) En als je het analoog wilt doen, moet je dus voor elk kanaal een los kabeltje hebben. Laten we als voorbeeld links-voor nemen, dan moet er dus een kabeltje van de links-voor uitgang op de pc, naar de links-voor ingang op de receiver, en die aansluiting is onderdeel van de DVD 7.1ch input op de achterkant, naast het rijtje met AUX, CD, etc aan de linkerkant. Van links naar rechts zie je dus antenne aansluitingen--rijtje AUX, CD etc-- en dan de 7.1 ingang.

Tevens heb ik gisteravond, na installatie van mijn nieuwe geluidskaart, geprobeerd het geheel met een optische kabel (nieuw uit verpakking) aan te sluiten (optische kabel bij de geluidskaart in "optical out" en dan bij m'n receiver in "digital in"). Toen kreeg ik helemaal geen geluid... misschien is dan toch mijn receiver niet helemaal jofel meer??

Surround geluid bestaat in diverse varianten, oa de oudere varianten DTS, DTS-EX, Dolby Digital EX en zo nog wat, en nieuwere HD varianten die je nieuwe PC mogelijk wel kan leveren (er zit ook een Blu-Ray speler in), maar je wat oudere receiver niet kan verwerken. Als je een formaat op de PC kiest welke ook op de voorkant van de receiver genoemd wordt (of in de handleiding), zou het digitaal ook goed moeten gaan.

Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ga dit vanavond gelijk proberen! :thumb:

En voor de zekerheid nog een laatste vraagje, het aansluiten op de 7.1 ingang van mijn receiver, moet dat ook met een audio-jack kabel (zoals op de afbeelding in mijn openingspost) of moet ik hiervoor speciale kabels hebben? Anders moet ik vanavond nog even de stad in! :)

*** volgens mij heb ik het al gelezen in de handleiding van de receiver --> stereostekkers wordt er gezegd, dus inderdaad die audio jack kabels. ***

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ga dit vanavond gelijk proberen! :thumb:

En voor de zekerheid nog een laatste vraagje, het aansluiten op de 7.1 ingang van mijn receiver, moet dat ook met een audio-jack kabel (zoals op de afbeelding in mijn openingspost) of moet ik hiervoor speciale kabels hebben? Anders moet ik vanavond nog even de stad in! :)

Als je hem zo (analoog) aan wilt sluiten wel, maar ik zou eerst even kijken of je er met die optische digitale kabel uit komt, dat scheelt veel kabel-spaghetti achter beide apparaten, en is gewoon veel simpeler. Zie het zo, het beeld & geluid van de PC is regen op een afdakje. Wat analoog doet is 5 aparte afvoeren naar het riool (=receiver) aanleggen, digitaal (optisch) is 1 dikke afvoer. Als je analoog niet allemaal aansluit loopt je tuin onder/heb je geen geluid.:)

Je receiver heeft wel meerdere optische ingangen volgens mij, dus mogelijk moet je na het aanzetten van de pc met een filmpje oid nog wel op de receiver de goede ingang kiezen en goed afstellen, als de pc DTS geluid uitstuurt, moet je mogelijk op de receiver dit ook instellen, maw je moet de receiver even vertellen dat op digitale ingang xxxxx een DTS signaal binnen komt, soms zien ze dit ook wel vanzelf, maar dat zal zeker ook in de handleiding staan.

Goed nieuws en slecht nieuws, laat ik beginnen met het slechte nieuws.

Ik heb het uiteindelijk niet werkend kunnen krijgen. Gisteren nieuwe audiojack-kabels gekocht en aangesloten (op DVD 7.1 inch kanaal), maar helaas... de overige speakers weigeren het te doen. Echt alle mogelijke instellingen heb ik aangepast, niks, nakkes, nada! Nou ben ik hier al 3 weken mee bezig en het heeft me ondertussen al zoveel tijd en frustratie gekost, ik was er eerlijk gezegd wel helemaal klaar mee. :mad:

En dan nu het goede nieuws, ik heb een nieuwe surroundset heb gekocht "Logitech Z-5500". Viaeen optisch kabeltje aangesloten op m'n "Creative PCI Express X-Fi Xtreme Audio" en het werkt super! Ik had over deze set veel goede recensies gelezen op internet en ik moet zeggen, het geluid valt me echt niet tegen. :thumb:

Als ik een keer tijd over heb, zal ik nog wel uitzoeken of m'n versterker nou kuren vertoont of m'n boxen (of allebei). Maar voor nu ben ik echt blij dat ik nu eindelijk weer kan genieten van m'n muziek en films!

uncle sjohie, nog bedankt voor je input in deze!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan