5.1 speaker, hoe aansluiten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter apen
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

apen

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2010
ik heb een oud 5.1 speakersetje gevonden in het stof, ik heb nu eigenlijk geen idee hoe ik deze moet aansluiten dus heb ik het maar gewoon geprobeerd en het lukte aardig. alleen nu hoor ik alleen maar geluid uit de center speaker en de subwoofer. ik gok dat ik hier drivers voor nodig heb, maar ik kan deze niet vinden dankzij de slechte driver support van medion. als ik de witte aansluiting verander dan gaat een andere speaker het ineens doen. en als ik de rode verander dan doen 2 speakers het waarvan 1 met vertraging, dus dat is waarschijnlijk voor de subwoofer. dan denk ik dat ik de aansluitingen goed heb.
mijn geluidskaart kan tot 7.1 aan. onboard geluidskaart van asrock extreme 870.

ik heb een medion md 9682 met MSN:50012303
deze drivers zijn niet te vinden op de site van medion en ook niet op de duitse versie van de site.

nog verder gezocht, ik vind eerdere mensen met problemen met de speakers in 2003.

Laatst bewerkt:
Hoi,

De onboard geluidskaart is een REALTEK volgens de specificaties van Asrock.
Drivers kun je hier downloaden, wel even goed kijken of je de 32 of 64Bits nodig hebt.

Het hangt er ook vanaf welke kabels er aangesloten dienen te worden, meestal zijn dat er 3, 1 voor de vóór luidsprekers, 1 voor de achtersten, en 1 voor de center luidspreker.
De subwoofer word meestal met het signaal van de voorste speakers mee verstuurd.
Verder zal je ook binnen Windows aan moeten geven welk systeem je gebruikt, 2.1 5.1 of 7.1 of quadrofonisch ed...

In Windows vind je bij Geluid instellingen om het op 5.1 te zetten die staat standaard op 2.1.
Zodra je die setting veranderd gaat het ook over de andere jackaansluitingen.

Je hebt er wel een 5.1 geluidskaart voor nodig.

5_11.jpg

Laatst bewerkt:
de realtek drivers heb ik ook wel, ik had het over de drivers van de speakers zelf. indien dit nodig is. via de drivers heb ik beide 5.1 en 7.1 geprobeert, maar geven hetzelfde resultaat als stereo.

er gaan 2 kabels in de subwoofer kast die samenvormen als 1 voor de PC. van elke speaker is er een aparte kabel die de kast van de subwoofer in gaat.

en hoe kan ik in windows dan 5.1 aanzetten?

Laatst bewerkt:
oke binnen windows gevonden en deze staat wel degelijk op 5.1

Misschien zit er nog stof in je speakersetje, de stof die koos te blijven zitten nadat je blies, en doet hij het daarom niet.
(Anders weet ik het ook niet)

zoals ik al zei, elke speaker apart doet het wel

Heb je ergens op de speaker set een merk, en type nummer gevonden?
Ik heb de indruk dat het toch niet helemaal goed is aangesloten.
Wat ik al eerder zei, er zouden 3 stekkertjes over moeten zijn die in de geluidskaart van de pc gaan, vaak ook nog met een kleurtje, zodat je weet welke waar in moet.

er zit maar 1 stekkertje bij die de pc ingaat, en daarvan zijn dan 2 stekkertjes die die kast van de subwoofer ingaan. dus ik mis 2 kabeltjes??

Ik weet niet of dat op die set die je nu hebt ook het geval is, dus als je een merk, en type kunt vinden, kan ik wat gerichter zoeken.
Bij mij is het iig zo dat ik heb 3 kabeltjes die mn pc ingaan, dat zijn kleine jack stekkertjes.

Ik vermoed nu dat je een rca of tulp stekker te pakken hebt?

ik heb geen idee wat voor stekkerd dat zijn, maar in mijn 1e post staat:
ik heb een medion md 9682 met MSN:50012303

ik heb sowieso dus niet de goeie kabels erbij, nog maar even kijken of ik ze kan vinden.

Kan je een foto hier plaatsen van de achterkant van de subwoofer, als die het signaal distribueert zouden daar ook labels moeten zijn.

Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat de set überhaupt niet voor een pc geschikt/gemaakt is...

Zo...feestje gehad gisteravond, beeld is een beetje trillerig...:rolleyes:

Wat ik kan zien is op de tweede foto, dat je daar 3 paar aansluitingen hebt ( audio in), waarvan er maar 1 is aangesloten.
Volgens mij moeten er dan nog 2 kabels aangesloten worden ( stereo jack naar RCA, zie foto)
stereo naar rca.jpg

Dan vervolgens kun je de kabels aansluiten op de pc, moet je wel even letten op welke kleur.
Sommige moederborden hebben een 7.1 kanaals aansluiting ( zie foto 2 ) en andere hebben weer een 5.1 aansluiting, en die kan wat verwarrender zijn omdat ze soms de microfoon, en line in ook gebruiken als line out subwoofer, en line out centre ( zie foto 3)

foto 2.jpgfoto 3.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan