5:1 speakerset; center front werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joren 007

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2004
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een geluidskaart gekocht (Trust) voor 5:1 geluid, en een speakerset van Creative. Ook voor 5:1. Nu heb ik een probleem. De FRONT CENTER speaker werkt niet. De speaker zelf doet het wel, dat heb ik getest doo hem op een andere ''locatie'' (FRONT LEFT of FRONT RIGHT) in te pluggen. Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
-In de bijgeleverde software alles goed gezet (5 speakers etc).
-Uitvoeren, mmsys.cpl ingetypt, en op het tabblad Audio alles goed gezet, volgens de handleiding van de geluidskaart.
Weet iemand nog iets wat ik kan proberen?

Joren 007

Edit: Een vooruitgang! Ik heb met dxdiag een DirectSound test gedaan, en er komt geluid uit het boxje. Het zit dus ergens in de instellingen. Maar.... waar?

Laatst bewerkt:
Hi,
Je hebt bij "Geluid en geluidsapparatuur" gekeken. Ook op tabblad "Audio" onder "Afspelen van geluid" keuze "Gavanceerd" gekeken? Daar kun je nog instellen "Surround 5.1" (en meer). Behalve de Windows geluidseigenschappen is er na het installeren van je geluidskaart niet een (extra) gebruikersinterface van Trust geinstalleerd? Meestal is dat het geval, om "rear" en "front" instellingen apart te kunnen regelen.

Ja, toen ik hem installeerde is er iets van C-Media Mixer geinstalleerd. Hier staat alles volgensmij gewoon goed.

De front-speaker wordt alleen gebruikt tijdens het draaien van dvd's en games.

Voor muziek enzo vrijwel niet.

Ik heb nu even een game geprobeert (NFSU 2) en een DVD met DTS Digital Surround geluid (dat speelt hij helemaal niet af) en Dolby Digital. Bij de game en de DVD deed het frontspeakertje het niet.

DTS ondersteund je geluidskaart waarschijnlijk ook niet.

Je moet het geluid in de game wel op 5.1 zetten en dit geldt ook voor een dvd.

Welke geluidskaart en boxenset heb je precies?

Op de handleiding van de geluidskaart staat: Trust SC-5250 5.1 Surround Sound Card.
Op de handleiding van de boxen staat: Creative SBS 560.

Ik speel de DVD af met Windows Media Player. De front left en right doen het, de subwoofer doet het, de rear left en right doen het ook. Alleen de front center niet. Ik weet niet of ik nog iets moet aanpassen in WMP? Ik zal ook eens een andere game proberen. Bij de game is het precies hetzelfde geval als de DVD.

Edit: Ik heb ook nog een andere game geprobeerd, maar weer precies hetzelde verhaal.

Laatst bewerkt:
Joren 007 zei:
Ja, toen ik hem installeerde is er iets van C-Media Mixer geinstalleerd.
Joren 007, ik blijf nieuwsgierig naar die interface van de geluidskaart. Meestal, ik weet het natuurlijk niet van alle geluidssystemen, meestal geeft de fabrikant van de kaart
of van een onboard soundsysteem, nog extra mogelijkheden om in te stellen, als het ware bovenop de instellingen van de Windows-multimedia. Het is in ieder geval belangrijk om na te kijken of instellingen van Windows en die van de geluidskaart overal precies hetzelfde zijn. Als in "Eigenschappen voor geluid en audioapparaten" door jou onder Afspelen van geluid > Standaardapparaat in het rolmenu is ingesteld: (b.v.) Trust rear output, kijk dan voor alle zekerheid of dat ook zo is ingesteld in die C-Media Mixer.
Kun je daarin ook playback- en recordapparaat instellen?

Laatst bewerkt:
De antwoorden van @Muurhond zijn de juiste antwoorden,en @JorenOO7 kennende staat alles goed.
Ook zijn dxdiag een DirectSound test zijn goed

Pas als Joren de adon kaart er bij heeft ,kan hij meer instellen.

NB: de Front speaker kan en zal het alleen doen als het spoor dat in zich heeft zitten!!

Laatst bewerkt:
Zo had ik bijvoorbeeld vroeger een Live! 5.1 Digital die alleen met games en dvd's de front center speaker gebruikte. Met muziek van cd's en livestreams enzo niet.

Nu heb ik een Creative X-Fi Fatal1ty-geluidskaart en dankzij de uitgebreidere en geavanceerdere software worden nu alle boxen altijd gebruikt.

Et is naar mijn idee echt noodzakelijk dat óf de geluidskaart het standaard ondersteund óf een instelling van de software ervan.

Net als Joren007 heb ik geweldig zitten puzzelen voor ik mijn op een Intel moederbord geintegreerde chipset met Realtek HD Audio goed door kreeg.

De GUI van Realtek bleek uiteindelijk bepaalde uitgangen wisselend te kunnen toekennen. Ingangen uiteraard niet. In de achterkant zes jacks, waaronder een SPDIF-OUT, vier speakers en een MIC. Voorzijde drie jacks, MIC, line-IN en Line-OUT. (Uiteraard full-duplex.)
In de GUI diverse instellingen die van invloed zijn op wat er waar uitkomt. Vandaar toch mijn vraag aan Joren007. Maar hopelijk is hij er inmiddels al uit. :)

Laatst bewerkt:
>>>Op de handleiding van de geluidskaart staat: Trust SC-5250 5.1 Surround Sound Card<<<<

Bij het onderwerp blijven,niet je eigen probleem lijkt mij!!

BANDIT123 zei:
Bij het onderwerp blijven,niet je eigen probleem lijkt mij!!
Ha die bandit! Dit zouden we toch niet doen!:D Ik reageerde een beetje op Muurhond én ik verduidelijkte waarom ik aan TS toch gevraagd heb nog eens goed naar de GUI van de geluidskaart te kijken. Op dit forum mag je best iets van je zelf zeggen heb ik gezien. Als het maar met de vraag een verbinding heeft.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan