5.1 Surround geluid op Windows 7 (set: logitech x-540; driver: realtek)

Status
Niet open voor verdere reacties.

rico91

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2010
Berichten
10
Hallo hier!
ik heb sindskort windows 7 64bit op mijn pc staan.
het werkt echt prima! super tevreden mee.
maar er is 1 ding wat niet werkt. en dat is mijn 5.1 surround set.
misschien wel een bekend probleem voor mensen die ook surround geluid hebben op windows?
ik zal eerst even uitleggen wat ik al geprobeerd heb om mijn 5.1 geluid werkende te krijgen:


ik heb als eerste de drivers van realtek ge-update. deze drivers komen van de officiele site van realtek.
na het installeeren van de driver heb ik alleen geluid op mijn front speakers en op de center speaker.
de achterspeakers doen het heel zacht. maar met heel veel echo, en met liedjes hoor ik alleen de muziek en niet de zang.
na wat zoeken op internet zag ik dat er nog een programmatje was wat dit probleem op zo kunnen lossen.
dat programmatje heet 3d soundback. dit is ook van realtek.
na het installeeren van 3d soundback heb ik nog steeds geen 5.1 geluid. er is ook geen verschil te horen met dat programmatje.

er wordt op internet ook veel gezegt dat je de speakers moet instellen op "fill speaker".
dit heb ik wel geprobeerd maar heeft weinig effect. ik hoor nog steeds het geluid met veel echo.

op de volumeknop van de surround set zit ook een knopje van "Matrix" heet. dit zal ook moeten zorgen voor 3D (surround) geluid. echter na het inschakelen van dit knopje, komt er helemaal geen geluid meer door de achterspeakers.

na verder zoeken op het internet wordt er ook geadviseerd om de oude driver van realtek te installeren. de R1.50 op pricies te zijn. dit heb ik geprobeerd, maar het lukt mij niet op deze driver te installeren omdat hij van een ouder stuurprogramma is dan windows 7.


dit is dus wat ik geprobeerd heb.
er staat veel op internet hier over, maar alles wat ik tegen kom, is wat ik (hierboven omschreven) al geprobeerd heb.
nou zie ik dat hier vrij slimme gasten zitten op het forum! :p
dus ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen.

even alles op een rijte:
surround set van logitech x-540 aangesloten met 3 snoeren. groen {front}, oranje {center} en zwart {rear}
geluidskaart (op moederbord) van Realtek HD audio
Stuurprogramma Windows 7, 64bit
Probleem: Achterspeakers werken niet goed, komt alleen zacht geluid uit met veel echo.
 
kijk is eventjes naar "mijn mobo is"

daar hebben we iets meer aan :)
 
ik heb een intel core 2 quad Q9400,
heb je hier wat aan? :p
hoop dat je mij nu kunt helpen. ik zit al een hele tijd eigllk met een surround set, maar moet het doen met alleen maar de voorste boxjes.. ben zelf nou ook nog niet echt iemand die super veel verstand heeft van dit soort dingen haha, als het maar werkt.
en het werkt niet ! :(
 
cpu hebben we (niet) veel aan......


het gaat vooral om het moederbord :), dat is het belangrijkste, het enigste dat ik nu weet is dat je een S775 (if im wright, ik ben van amd) heb :cool:
 
maar wat je is kan proberen

ga naar je "configuratie scherm"

dan ga je naar "geluiden" (ofzoiets)

dan doe je "audio apparaten beheren"

dan selecteer je je ding waar nu je geluid uit komt (Staat al vinkje bij alst goe is)

dan doe j configruren ofzo

dan kies je voor "7.1"

doe even de test, en 90% kans dat dan je achter speakers het doen (BIJ MIJ WEL :D:D:D)




Edit:

de pics


21470py.png


het configiruatie scherm, je klikt dan op hardware en geluiden en krijgt dan:


2e0u3ae.png


dan klik je op "audio apparaten beheren" (rode cirkeltje)

dan krijg je:

23t3wjo.png


dan kies je "luidsprekers" (of het ding als je geluid hebt waar een groen vinkje bijstaat (in mijn geval mijn geluidskaart dus, alsnog zelfde princiepe (met 7.1)


dan doe je confiriuren en krijg je:

35cmuya.png


daar kies je voor "7.1" en zie je als het goed is 2 achter speakers en 2 zijspeakers
dan doe je "testen", als het goed is klinken nu je achterspeakers ook (geen matrix knop indrukken)


dan als het werkt doe je "volgende"

dan krijg je
v8fw5x.png

en haal je het vinkje bij "zijluidsprekers" weg (links)
als het goed is staan ze nu "dof" op het plaatje rechts.

nu doe je voltooien, en je 5.1 werkt (bij mij wel met 7 64 bit en realtek hd audio (nu geluidskaart)

ik dacht namelijk eerst dat mijn geluidskaart kaduuk was, daarom ook @ moederbord poortjes getest, toen werkten ze, dus toen geluidskaart op zelfde manier gedaan (ik hoorde achter geluid op de voor speakers waar het normale geluid ook was)
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie!
ik heb in ieder geval nu de echo weg!
maar nog steeds is het geluid achter, veel minder dan voor. en mis je toch het surround effect..
ik heb dit nog een beetje kunnen afstellen, zodat ik de achter boxjes harder staan, dan de voor boxjes. maar er komt nog geen goed geluid uit.
ik zou niet weten waar het aan moet liggen.
ik weet wel dat toen ik nog windows xp had. hij het wel gewoon deed.
misschien moet ik maar even wachten tot de service packs van windows 7 uitkomen...
 
heb jij "realtek hd sound manager"


zoja, ga naar die "sound manager"

ga naar "kamercorrectie"

en doe de (middelste) 2 achterspeakers (ook 7.1 selecteren) wat meer DB (decibel) geven, elke keer 1 en dan even test doen tot ze gelijk zijn (bij mij was 5 decibel genoeg om ze allemaal even hard te laten klinken (ik heb ze ongeveer 1,7meter achter me staan) :cool:
 
Je moet de drivers van de site van je moederbordfabrikant downloaden voor die Realtek HD Audio.
 
ik heb de nieuwste driver van mijn moederbord geinstalleerd.
dit heeft verder geen effect..
ik heb ook geprobeerd om mijn achter boxjes harder te zetten met realtek audio manager.
maar ook dit heeft geen effect. zelfs niet als ik ze op 10 db+ zet, ik hoor geen enkel verschil..
nog andere ideeen?
 
nu word het even tricky

bij mij hoorde je duidelijk verschil toen ik de DB+ op 10 zetten (stuk harder)


mischien moet je toch proberen met een geluidskaart....

maar is het echt je "game" pc?

dan kun je van mij een pci geluidskaartje (creative xfi xtreme gamer) overkopen... (niet duur)
 
nou het is meer mijn 'render' pc
ik gebruik het voor 3D werk.
maar ik vind het vreemd dat hij het eerder wel heeft gedaan op xp..
kan windows 7 dat niet aan dan?
ik wil best een geluidskaart overkopen, maar hij hoort het gewoon te doen eigenlijk...
 
idd hoort hij het gewoon te doen.

wat ik nog als enige optie zal kunnen bedenken, probeer is je "achter" speakers in je "voor" speaker aansluiten (op de sub)

en kijk of ze dan wel hard klinken, het kan ook zijn dat de speakers c.q. sub gewoon niet goed zijn (voor speakers even op achter aansluiten en alle speakers voor je houden)
 
thnx voor reactie!
ik ben inmiddels achter gekomen dat als ik mijn achter speakers in de front input doe. dat ze nog steeds zacht klinken vergeleken met de front speakers..
de front speakers klinken namelijk normaal in de rear input..
dus ik denk dat ik maar even terug ga met het setje haha, als het goed is zit er nog garantie op..
 
zo, ik ben met mijn oude logitec set naar de winkel geweest. en mocht gelijk een nieuwe uitzoeken. heb nu de logitech z506..
prachting setje!
ik kom thuis, sluit dat ding aan..
gewoon precies het zelfde verhaal!
heb nu een nieuwe geluidskaart besteld van creative. die werken weer met andere drivers enzo. dus ga ik dat maar proberen.

heb nu btw wel een nieuwer setje van logitech voor maar 3 euro meer haha.. das wel meegenomen,, maar mn surround werkt nog niet!!...
 
Hallo,

Ik heb ook beetje zelfde probleem als jouw! Als ik muziek afspeel hoor ik uit alle speakers geluid(achter speakers iets minder maar kan het instellen met die afstandbediening van logitech heb zelfde speakers als jouw) Maar goed sub en mid doen het ook! Alleen als ik film kijk moet ik me set op 2.1 zetten want hoor niks het praten van mensen hoor ik niet want dat hoort uit je achterspeakers te komen!

Als ik bij config geluiden enz in de instellingen zit of in het programma realtec dan klik ik op sub/mid/achter links of achter rechts en dan komt er geen geluid uit! terwijl op me afstandbediening zit een test knopjes van de geluidsset en daar hoor je wel uit elke speaker geluid!

Is het een instelling ofzo? Snap het niet met muziek hoor ik wel alle speakers geluid maar met het testen van de speakers via windows hoor je alleen lv en rv

Mvg lesley
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan