Hallo!
Doel: laptop aansluiten op minimaal een 5.1 surround set voor rond de 100-150 euro.
In de afgelopen weken heb ik me al uren weten te vermaken met googlen over dit onderwerp. Hieruit leid ik af dat er meerdere wegen zijn die ik kan volgen.
Mijn laptop, de G74SX (specs: http://www.asus.nl/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G74SX/#specifications), beschikt over een mini jack uitgang voor stereo geluid en een HDMI. De mini jack valt natuurlijk per direct af doordat het maar twee kanalen biedt. Bij het afstappen van laptop speakers wilde ik meteen richting een 5.1 surround set om heerlijk op bed films te kunnen kijken. Hierdoor keer ik naar de HDMI of USB poorten.
Nu zijn er meerdere mogelijkheden om dit te realiseren:
Eventueel kan ik ook gewoon blijven sparen voor een televisie/monitor die de HDMI signaal van de laptop oppikt en dit omzet in beeld en tegelijk om kan zetten tot een 5.1 surround sound. Daarentegen ook hierbij een laag budget en vrees ik te maken te krijgen met hoge prijzen als ik zowel hoog beeld- als geluidskwaliteit wil behalen.
Goed... opties opties opties, en niet genoeg verstand van zaken om te zeggen. Ja! Dat doen we!
Dus aan jullie de vraag: Wat vind je van het bovenstaande? Zijn er opties die ik over het hoofd heb gezien? En zijn er eventueel dingen waar ik verder op moet letten?
Alvast bedankt voor alle hulp!
Greetz
Doel: laptop aansluiten op minimaal een 5.1 surround set voor rond de 100-150 euro.
In de afgelopen weken heb ik me al uren weten te vermaken met googlen over dit onderwerp. Hieruit leid ik af dat er meerdere wegen zijn die ik kan volgen.
Mijn laptop, de G74SX (specs: http://www.asus.nl/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G74SX/#specifications), beschikt over een mini jack uitgang voor stereo geluid en een HDMI. De mini jack valt natuurlijk per direct af doordat het maar twee kanalen biedt. Bij het afstappen van laptop speakers wilde ik meteen richting een 5.1 surround set om heerlijk op bed films te kunnen kijken. Hierdoor keer ik naar de HDMI of USB poorten.
Nu zijn er meerdere mogelijkheden om dit te realiseren:
- HDMI van de laptop aansluiten op een "HDMI input" van een home cinema set, welke beeld vervolgens via de "HDMI output" doorgeeft aan een (nu nog toekomstige) monitor en geluid doorgeeft aan de 5.1 speakers. Het probleem hierbij is dat de home cinema sets met een "HDMI ingang" van een hoge prijsklasse zijn (van circa 300 euro of meer).
- Een externe USB soundcard aanschaffen. De Sweex 7.1 soundcard (link: http://www.sweex.com/nl/assortiment/sound-vision/sound-cards/SC016/specificaties/) vind ik wel interessant omdat deze zowel S/PDIF als analoge 5.1/7.1 signalen kan versturen (waarbij de 7.1 natuurlijk mogelijkheid biedt tot upgraden in de vorm van nog meer boxjes aanschaffen).
Nu heb ik twee mogelijkheden: Via 5.1 (groen, zwart & oranje) mini jacks of gebruikmaken van de S/PDIF uitgang.
Van de externe soundcard via de mini jack aansluitingen:
Hier wilde ik een 5.1 surround set voor aanschaffen zoals de logitech x-530. Heeft een erg mooi prijsje! (link: http://www.logitech.com/nl-nl/speakers-audio/home-pc-speakers/devices/x-530) De boxjes worden dan aan plafond en muur achter me bevestigd rondom mijn bed. Hierdoor komt de "front right speaker" ver van de subwoofer af te staan. Op de "front right speaker" komen de signalen van de Sweex soundcard binnen (de audio kabels voor groen, zwart en oranje) en is de analoge master volume knop gemonteerd. (Dit wordt wellicht duidelijker met de handleiding: http://logitech-en-amr.custhelp.com/ci/fattach/get/382880/0/filename/x530_Manual_AMR.pdf, waarbij duidelijk wordt hoe de kabels moeten lopen.) Omdat er behoorlijk wat data van de "front right speaker" naar de subwoofer moet, wordt gebruik gemaakt van een D-sub kabel (, zoals ook duidelijk gemaakt in de handleiding). Omdat de afstand tussen de "front right speaker" en de subwoofer tamelijk groot is, moet ik een verlengkabel voor de D-sub aanschaffen van circa 4 meter. Krijg ik hierdoor verlies in de geluidskwaliteit? Ook de audiokabels van de twee rear speakers moeten verlengt worden van twee tot circa 5 meter. Ook hierbij de vraag: mogelijk kwaliteitsverlies?
Waarom dan in godsnaam de logitecht x-530 als je zulke verlengstukken moet regelen doordat de "front right speaker" zo onhandig gepositioneerd is? Nou... Dit omdat het boxjes zijn die goed te monteren zijn op wanden. Helaas ben ik tot nu toe nog geen ander setje tegengekomen die wel op muur monteerbare boxjes bieden.
Van de externe soundcard via de S/PDIF:
Deze sluit ik aan op een home cinema set. (De prijsklasse van een home cinema set met een audio ingang van S/PDIF is een stuk lager dan een home cinema set met een HDMI ingang.) De home cinema set verdeelt het signaal van de S/PDIF over de 5.1 speakers. De vraag hierbij: verliezen we surround sound als we gebruikmaken van S/PDIF? (Ik heb namelijk ergens gelezen dat deze maar 1 signaal verstuurt.) Het voordeel van gebruikmaken van een dergelijk systeem, is dat we niet de D-sub kabel hoeven te leggen naar de subwoofer zoals bij de logitecht installatie hierboven het geval is. Dit scheelt weer een dikke kabel die langs mijn plafond kruipt en mogelijk kwaliteit verlies.
Eventueel kan ik ook gewoon blijven sparen voor een televisie/monitor die de HDMI signaal van de laptop oppikt en dit omzet in beeld en tegelijk om kan zetten tot een 5.1 surround sound. Daarentegen ook hierbij een laag budget en vrees ik te maken te krijgen met hoge prijzen als ik zowel hoog beeld- als geluidskwaliteit wil behalen.

Goed... opties opties opties, en niet genoeg verstand van zaken om te zeggen. Ja! Dat doen we!
Dus aan jullie de vraag: Wat vind je van het bovenstaande? Zijn er opties die ik over het hoofd heb gezien? En zijn er eventueel dingen waar ik verder op moet letten?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Greetz