• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost 5 laatst ingevoerde getallen weergeven in een cel.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Leonbe

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2017
Ik heb een tellijst voor biljarten met 2 kolommen invoer voor de gehaalde punten (kolom E8 tot E37 en kolom H8 tot H37). Nu wil ik na elke ingevoerde beurt de laatste 5 behaalde punten in een cel terug laten zien. Deze formule zou ik dan na enige aanpassing ook kunnen gebruiken voor kolommen K en N. Kan mij iemand vertellen welke formule ik daar voor kan/moet gebruiken? Ik heb een voorbeeld bijgevoegd voor alle duidelijkheid.

Bijlagen

Zoiets wellicht voor E48?
Code:
=INDEX(E$8:E$37;ZOEKEN(2;1/($E$8:$E$37<>"");$D$8:$D$37)-5+RIJ(E1))
Gebruik je Excel 365? Dan kan deze ook:
Code:
=NEMEN(FILTER(E8:E37;E8:E37<>"";"");-5)

P.S. Samengestelde cellen kun je beter vermijden, gebruik centreren over selectie.

Hallo AlexCel,

Bedankt voor jouw reactie, maar helaas moet ik zeggen dat beide formules niet werken. Ik gebruik Excel voor Mac versie 16.80, misschien dat dat invloed heeft. Bij de eerste formule krijg ik "#N/B" en bij de 2e formule krijg ik een blanke cel. Dus helemaal niks te zien.

Tevens is het eigenlijk de bedoeling dat ik over beide kolommen E8 tot H37 en H8 tot H37 samen de 5 laatst ingevoerde getallen terug krijg in E48. Misschien dat je daar ook een oplossing voor hebt. Alvast bedankt voor de moeite.

Ze werken wel, maar doen niet wat jij verwacht... ;)

Staan er wel "5 laatste gegevens" in je rekenblad?

Volgens mij is je Excelversie gelijk aan Excel 365, dus dan zou deze kunnen voor de 2 kolommen:
Code:
=LET(x;VERT.STAPELEN(E8:E37;H8:H37);NEMEN(FILTER(x;x<>"";"");-5))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi AlexCel,

Sorry voor mijn misverstand. Ik had inderdaad geen waarden in de cellen staan.
De eerste formule werkt inderdaad, maar dan alleen voor kolom E8 tot E 37 en niet voor kolom H8 tot H37.
De tweede en derde formule geven de foutmelding bij mij "#overlopen!"

Beste is nu dat je de derde formule gebruikt, die doet wat je wilt (dus die uit post #4).

De #OVERLOPEN fout komt door de samengestelde cellen.... (en vandaar het advies om ze niet te gebruiken, omdat het tot onverwachte foutmeldingen of resultaten kan leiden).

In mijn (werkende) voorbeeld in post #4 heb ik de samengestelde cellen weggelaten en de tekst over de 2 cellen gecentreerd. Zelfde lay-out, geen foutmeldingen.

Hoi Alex,

Hartelijk bedankt voor de goede hulp. Ik heb de formule uit de post #4 toegepast en de cellen aangepast aan tekst gecentreerd over 2 cellen en het werkt nu PERFECT.
Nogmaals hartelijk bedankt. Ik zal deze post nu op "Opgelost" zetten. Fijne jaarwisseling en een goed 2024.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan