500GB SSD samen met 500GB HDD in Asus laptop

• Onderwerp starter Onderwerp starter stuk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

stuk

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2008
Beste,
Ik heb een Asus laptop (K75VJ R700VJ-TY222H) met een originele 500 GB HDD. ik wil deze vervangen door een 500 GB SSD maar zie dat er een aansluiting is voor een tweede schijf. kan ik die SSD naast de bestaande HDD draaien? b.v. als back up schijf, of moet ik de HDD gewoon vervangen door de SSD.
Met vriendelijke groet,

In principe, als er echt een tweede aansluiting is en genoeg ruimte, herkent Windows deze schijf automatisch en is er dus geen probleem. Wel een tip: gebruik dan wel je SSD als opstartschijf (zet hier je Windows op) en je harde schijf als backup disk.

Wat ik eigenlijk wil is alleen de SSD gaan gebruiken en hooguit de HDD als back up er naast. is wel een beetje overbodig omdat ik ook al een NAS met twee schijven hebt draaien. ik ga na het plaatsen eerst eens proberen of ik van de HDD een volledige kopie naar de SSD kan maken, dus inclusief windows en dergelijke.

Hoi stuk,

Denk er wel om dat je bv defragmentatie handmatig moet uitzetten als je een kopie van een HDD naar een SSD plaatst.
Tijdens de installatie van Windows gebeurt dit automatisch, maar dus niet als je een kopie terugzet!!!
Je kunt beter een verse installatie doen, om problemen te voorkomen, want een SSD is gevoelig voor bv defragmenteren, is die zo 'stuk';-)
Ook andere instellingen als 'trim' horen aan te staan, en dat gebeurt niet met het overzetten van een kopie.
Hooguit, als er software bij de SSD word geleverd, moet je zo snel mogelijk die software installeren, waardoor Windows de juiste instellingen krijgt wat betreft hardware instellingen, bijvoorbeeld bij een SAMSUNG SSD.
Maar nogmaals, aanbevolen is een verse installatie.
Succes!

Ik heb de Samsung 840 EVO mSATA 500 GB aangeschaft, daar zit als het goed is software bij. ik weet alleen niet of een een kopie kan maken als ik de SSD in het extra slot van de laptop plaats, maar dat verwacht ik wel. denk eerst software installeren en daarna SSD plaatsen.

Ik weet niet of dat slim is om te doen, ik zou in ieder geval het risico niet willen nemen.
Als je zeker wil zijn van een goede werking, zou je t beste een verse installatie moeten doen.
Ga je toch voor een kopie overzetten, moet je de software achteraf pas installeren, doe je dat op je hdd, heeft de software geen nut, omdat er geen ssd inzit en dus ook niets kan inregelen.
Waar ga je de kopie opslaan, daar heb ik je niet over gehoord?

Laatst bewerkt:
Wat ik heb begrepen is dat er software bij de Samsung ssd zit dit er voor kan zorgen dat er een clone kan worden gemaakt van de hhd naar de ssd.

Hoi stuk,

Ik ben te snel geweest met mijn oordeel, lees eens dit artikel , onder het kopje "installatie",wat ik heb gevonden over MIGRATION TOOL wat op de meegeleverde software van een Samsung SSD staat.
Daarmee zou het een fluitje van een cent moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan