512 MB RAM en cachegeheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Hoe controleer je of je RAM en/of cachegeheugen in orde is. Te vaak, lijkt een willekeurige programmastart te vertragen, of blijft lang hangen tot het echt operationeel is. PC : AMD Athlon 1600, 512 MB RAM.
Is het overigens wel normaal dat het kopieren van en naar een CD-ROM (CD-in geformatteerd) van/met je brander(Lite-on) lang duurt en je op dat zelfde moment
andere programma's uberhaupt niet kan starten. Pas als het lampje van de Lite-on uit is kan je weer verder met elk willekeurig programma.

Echt normaal is het niet nee, wat je aangeeft. Ik heb zelf een amd athlon 1800+, 512 MB RAM en ook een LiteOn brander, maar ik heb geen enkel probleem. Als ik een cd brand kan ik van alles en nog wat daarnaast doen.

Maar waarom kijk je niet in je processes list (taskmanager) als je aan het branden bent om te kijken wat er op je systeem gebeurd?

Het probleem doet zich bij het bakken van een CD-tje NIET voor, maar pas als ik data van de HD naar een door IN-CD geformatteerde CD-RW kopieer.
Ligt dat soms aan de koppelingen master/slave van de primaire en secundaire IDE's. Maakt het b.v. wat uit als b.v. de brander en de CD-ROM op de primaire IDE zijn gekoppeld en de HD en Zip-disk op de secundaire.

Ik weet niet echt of het ermee te maken heeft maar ik heb het andersom. Het zou wel kunnen denk ik.

Ik heb nog even gekeken. Het zit zo.
IDE primary master is : Lite on ltr 1610.2.b;
IDE primary slave is : None;
IDE secundary master is : DVD ROM LTD 1;
IDE secundary slave is : Iomega ZIP 100

Ik heb twee HD's van 40 Gb, gekoppeld door een RAID-controller. UDMA/ATA100

Intern geheugen 512 MB DDR SDRAM

Kan het eventueel ook te maken hebben met de logitechmuis, die ik onlangs heb aangeschaft.
Daarbij wordt geadviseerd de USB te gebruiken, i.p.v. de PS/2 poort. Hoewel niet duidelijk wordt aangegeven dat de PS/2 echt een probleem kan zijn. Ik leid er uit af, dat het gebruik van de USB 100 % is en de PS/2 b.v. 99,9. Zo'n optische muis is sowieso even wennen, maar zo af en toe merk je toch dat niet elke klik telkens direct
de gewenste actie tot resultaat heeft. Wellicht dat dit het verschil tussen PS/2 en USB is en mogelijk dus ook de andere problemen.

Zo ja, dan maar voor de zekerheid een USB-hub aanschaffen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan