52 graden niet wat te warm voor CPU in rust?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zattara

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
Hey,

De laatste tijd ben ik aardig bezig geweest om mijn computer stiller en koeler te maken. Er zitten inmiddels 2 flinke fans in de behuizing en een nieuwe zalman op mijn processor.

De temperatuur is daardoor gedaalt van 73 naar 52 (MoBo).
De hardisk van 61 naar 35.

Maar is 52 graden niet erg warm voor een processor in rust? Als ik opstart is deze temperatuur gelijk meetbaar. De zalman draait dan slechts op 1600Rpm, zou die niet harder moeten draaien? En hoe zou ik dat kunnen beinvloeden (progje?)?

Thx!

Hoeveel koelpasta heb je gebruikt en hoe blazen de casefan's?

Ik heb een dun laagje koelpasta gebruikt (zalman, met een kwastje).

In de bodem, voorin de kast blaast de fan (12cm) zachtjes naar binnen. De computer staat iets verhoogd, dus er komt genoeg lucht binnen. Dit loopt langs de Hd. Achterin de kast onder de voeding blaast een fan (8cm) naar buiten. De computer voelt echt superkoel aan.

Maar wat het vreemde is, is dat mijn cpu koeling mijn cpu echt op 52 graden houdt. zojuist een spel gespeeld, en de koeling gaat dan pas harder blazen (2200rpm) om hem op 52 te houden. In rust draait hij 15d/16d rpm en blijft dus ook op 52.

Is dit te veranderen? :confused:

p.s. het is een Zalman CNPS7000B-AlCu

52graden is opzich een normale stock temp voor een cpu, maar voor een cpu met zalman koeling is het idd wel wat veel.

Maar kan ik het niet anders regelen?

Het lijkt mij dat de cpu met opzet op 52 gehouden wordt dmv de rpm van de koeling. Is dit niet ergens in te stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan