550 watt voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchsoulboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Hoe zou dat zitten met een 550 watt voeding qua stroomverbruik ?
Gebruikt zo'n voeding per defenitie al veel meer stroom dan een 350 watter ? Of is dat alleen zo wanneer er extra stroom wordt gevraagd, bijvoorbeeld bij hoog processorgebruik ?

Je verbruikt alleen stroom als je dat vraagt

Dus als de voeding maar 200 Watt nodig heeft zal hij er niet 500 verbruiken

Het voordeel van een zware voeding is dat hij meestal wat cooler blijft bij de zelfde belasting

Niet veel meer,iets meer.
De som van je verbruik is bepalend,meer niet.
:rolleyes:

Wat ik me dan nog meer afvraag is , dat stel dat je helemaal geen verbruik hebt, dus dat de voeding wel aangesloten staat op het lichtnet, maar dat er geen stroom wordt afgenomen, zou er dan toch wat verbruikt worden ?
Dat vraag ik me af omdat er alles bij elkaar opgeteld, heel wat voedingen in het huis aangesloten staan, zonder dat er gebruik van gemaakt wordt.
Denk maar eens aan je modem, router, mobile telefoon, voedingen voor speakersets en ga zo maar door. Wat gebeurd daar mee als je bijvoorbeeld s'nachts naar je bed gaat en alles uitzet, die voedingen blijven wel aangesloten staan , maar er wordt niets verbruikt. Zouden die bij elkaar niet best wel veel verbruiken ?

Als een PC uitstaat, maar de stekker nog in het stopcontact, wordt er toch nog een beetje spanning gevraagd.

Bij elkaar opgeteld zou dat best weleens veel kunnen zijn met al die apparatuur in huis.

Poeh.... ver terug hoor ! dat heet "ruststroom" bij voedingen,maar als er primair niets wordt aangeboden (220)dusde PC staat uit,kan er geen stroom lopen.

Dus ook geen ruststroom.

Tja,opladers of voedingen die aanstaan zonder wat te doen verbruiken nu eenmaal ruststroom al is het weinig.

Geplaatst door apoe
Poeh.... ver terug hoor ! dat heet "ruststroom" bij voedingen,maar als er primair niets wordt aangeboden (220)dusde PC staat uit,kan er geen stroom lopen.
B]

Toch kan een pc, als deze uitstaat, nog stroom verbruiken.
Dit kan zelfs nog naar de 20 watt oplopen.

Als ik naar m'n eigen pc kijk, als deze uit staat.
Branden er nog steeds LED's van de netwerkkaart(en) en op het moederbord brand ook nog een LED.
Dit is toch een teken dat er stroom op staat/doorheen gaat.
Pas als ik de schakelaar op de voeding omzet of de stekker eruit haal, gaat alles "echt" uit.

Dan is er nog iets geks.
Je hebt van die spaarlampen , 3 watt 5 watt 9 watt 13 watt, etcetera.
Die dingen draai je in een grote fitting en wat het gekke is , is dat als je zo'n lamp aanraakt, dat deze dan gaat gloeien.
Het bevreemd mij en ik vraag me af dat het toevallig toch niet zo zou kunnen zijn dat die dingen stiekem toch stroom verbruiken !
Al die lampen opgeteld zou dat best weleens veel kunnen zijn! Moisschien wel meer als een enkele gloeilamp, je weet maar nooit, inductiespanning is een raar iets.

Neen dat kan niet,dat ze kunnen oplichten bij aanraking(statisch) ,of in de de nabijheid van een hoogfrequent bron,klopt.

Maar met de lichtknop uit,loopt er geen stroom,de kring is niet gesloten.
:cool:

Nou ik heb dat bij een paar schemerlampjes, je weet wel met zo'n snoertje er aan met een schakelaartje ertussen. De stekker zit dan wel in het stopcontact, maar het schakelaartje staat uit en toch lichten die dingen in het donker vaag op .
Wel vreemd hoor.
Toch een soort van stroomverbruik ?

Er is een verschil tussen spanning, en stroom, om te beginnen.
De spanning zal altijd hetzelfde blijven (vergelijk het met de druk op de waterleiding), en afhankelijk van wat een apparaat gebruikt, vloeit er stroom (als stromend water als je de kraan open draait).
En voeding die wel aangesloten is op de netspanning, maar waarvan de computer uitstaat zal altijd nog een beetje stroom opnemen.
Dus ja, die gebruikt stroom.
Theoretisch gebruikt hij geen stroom, omdat er aan de andere kant ook geen stroom afgeeft.
Praktisch gezien gebeurd dat wel, want een voeding heeft altijd verlies. Er gaat magnetisme verloren, warmte, etc, dat gebruikt allemaal stroom.
Bij een ATX voeding heb je buiten dat verlies altijd nog een klein gebruik, hij blijft het moederbord namelijk van stroom voorzien, want zoals terecht opgemerkt, er branden hier en daar nog wat ledjes enzo op het moederbord.
Ook een oplader van een mobiele telefoon die niet gebruikt word, maar wel nog in het stopcontact zit, gebruikt stroom. Voel er maar eens aan, die is altijd warm. En die warmte kost stroom.
Om op jouw spaarlampen terug te komen...
Een spaarlamp is niets anders als een kleine TL buis.
Een TL buis is een gasontladingslamp.
Gasontladingslampen werken heel anders als gewone gloeilampen, vandaar dat ze ook een veel hoger rendement hebben. Gloeilamp maar 3 tot 5%, gasontladinglampen wel tot 35%.
Een gloeilamp werkt heel simpel, je neemt een metalen draadje (meestal wolfram), je laat er een stroom door vloeien, en het draadje word zo heet dat het gaat gloeien... Voilla, je hebt licht!
Bij een gasontladingslamp heb je een glazen buis, gevuld met gas. In het geval van een TL buis is dat kwik.
De officiele naam van de TL buis is namelijk Lagedruk kwikdamp lamp. In die glazen buis zitten aan beide einden een electrode. Op die electroden word spanning gezet, en als de spanning hoog genoeg is zal er door het gas een stroom gaan vloeien, waardoor dat gas zal gaan oplichten. Helaas is dat in het geval van de TL buis geen zichtbaar licht. Om dat onzichtbare licht toch om te zetten in zichtbaar licht word op de binnenkant van zo'n glazen buis een speciale poedercoating aangebracht die op dat licht reageert. Vergelijk het met een blacklight die je in Discotheken tegen komt, en als je daar dan met je witte t-shirt onderdoor loopt is het alsof je t-shirt ineens fel wit afsteekt.
Welnu, datzelfde poeder in die tl buizen en spaarlampen gloeit vaak nog een hele tijd na als je de lamp uitzet, of zoals je al zei, licht zelfs weer even op als je de lamp aanraakt. In die lamp heerst namelijk meestal nog een reststroom, die door het glas heen via jou wegvloeit, waardoor de lamp als het ware nog even opgloeit...

(poeh poeh, kramp aan m'n vingers nu!)

Ik hoop dat dit verhaaltje je het een en ander verduidelijkt heeft!

Geplaatst door Hollender
In die lamp heerst namelijk meestal nog een reststroom, die door het glas heen via jou wegvloeit, waardoor de lamp als het ware nog even opgloeit...

(poeh poeh, kramp aan m'n vingers nu!)

Ik hoop dat dit verhaaltje je het een en ander verduidelijkt heeft!

Dankjewel voor je lange reply !:thumb:
Die reststroom die door dat glas wegvloeit, is dat te verwaarlozen, of is dat op jaarbasis toch nog wel een aantal eurootjes ?

Die reststroom is gewoon wat "achterblijft" in de lamp.
Vergelijk het met een emmer water die je leeggiet, maar waar nog enkele druppels in achterblijven.
Nee, dat is echt verwaarloosbaar.
Want ook bij die lamp geld hetzelgde als bij de leeggegoten emmer, na een tijdje droogt die gewoon op, dus verdwijnt ook die reststroom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan