5G wifi mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Solaris

Verenigingslid
Lid geworden
1 jul 2004
Hallo allemaal,

Ik dacht een simpele vraag te hebben, effe googlen en opgelost...
maar de info die dan naar boven komt is niet erg verhelderend!
Ook ben ik niet helemaal zeker of ik wel in jet juiste topic zit, dit is de beste gok.

Waar gaat het om?
Onlangs hebben we in het kader van een inruilactie een nieuwe modem-router (Fritzbox 7340) gekregen die naast de gewone wifi ook in de 5GHz band (801.11n+a) kan werken.

Dus wil ik daar graag gebruik van maken! Eens kijken hoe dat gaat, ik zou de eerste zijn zo te zien.
Maar de 3 laptops in mijn netwerkje ondersteunen kennelijk geen van allen dual band. We hebben hier een Vaio i5-15 inch van 3 maanden oud, een eenvoudige Compaq en een Acer Aspire 1810TZ waar ik heeel erg tevreden over ben (!) maar die geen van allen op 5GHZ kunnen werken. Of ik heb iets gemist! :)

De vraag is dus: zijn er notebooks of netbooks die wel op de 5GHz band kunnen werken?
En zijn er goede mogelijkheden om dat met een dongle of zo op te lossen?
Er schijnt wel een 5G wifi-usbstick te zijn maar of dat goed werkt wordt erg betwijfeld, dus zijn er hier mensen met ervaring dan hoor ik dat graag!

Thanx
Paul

Inderdaad de genoemde producten werken niet op de 5ghz band. Helaas....
Er zijn idd usb wifi sticks in de handel. We hebben er zelf 1 gekocht en aangesloten op de pc, geen probleem mee gehad. Als ik morgen weer in Amsterdam ben zal ik even het merk bekijken want dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Maar.... echt snelheid verbetering.... ik draai zelf met Mac ja daar merk ik bij het verplaatsen van grote bestanden behoorlijk snelheidswinst maar voor gewoon internet en media sharing over het netwerk voldoet de 2,5ghz band voldoende hoor.

Het voordeel van deze 5ghz band is dat hij schoon is, of te wel er zijn weinig producten die werken op deze frequentie. Als je eens zou zoeken welke routers er allemaal in jouw straatje een signaal uitzenden dan kan het zo wezen dat deze storing geven op jouw verbinding maar ik neem zomaar aan dat je hier weinig last van hebt.

Ik bedoel daarmee te zeggen, het kost best centjes om over te stappen en je moet je afvragen of het werkelijk nodig is.

grtjs jjw

@jjw,
Tnkx voor je info.
Zou idd graag merk willen weten. Voor mij is pc en hardware ook een hobby, vandaar de interesse.

Vragen die bij mij leven zijn onder meer;
Zijn er wel laptops - behalve de apple - die 5G ondersteunen (als mogelijke opvolger), heb daar tot op heden nooit op gelet. Is ook redelijk nieuw.
Wil ik ermee experimenteren dan zal ik een usb oplossing moeten zien te vinden.
Vraag is alleen, hoe staan de zaken er nu voor? Weinig aanbod en matige kwaliteit of begint het mee te vallen?

Hogere snelheid... ik weet het. Het bereik is ook minder, en je zou beter in line of sight moeten zitten.
Voordeel nu is minder storingen.

Ik heb al gekeken naar of er iemand in de buurt op 5G zit... zoals ik al zei zou ik de eerste zijn. Niemand anders tot op nu dus!

Op de 2.4G is dat wel anders; omdat ik daar al langere tijd een kanaal bezet valt het nog mee maar toch.

En ja ik ben gewoon nieuwsgierig, nieuwe techniek, is er apparatuur voor behalve routers, hoe veel, wordt er gebruik van gemaakt, kost het, enz...
Want misschien is het toch interessant voor 1 verbinding.
Btw ik kijk voor een specifieke oplossing thuis niet alleen naar deze mogelijke wifiverbinding maar ook naar een optische lan verbindingsmogelijkheid, en ook daar heb ik nog maar 1 aanbieder gevonden.
Dat product heeft ook zijn voor en nadelen.

Grts,
Paul

Netgear WNDA3100, kost wel wat centjes. Ik heb hem in een aanbieding gekocht.
Het goedkoopste op dit moment vind ik HIER.

Het is zeker een leuke hobby, en hobby mag soms wat centjes kosten. Mijn eigen hobby staat in mijn handtekening, kost ook centjes genoeg :D
Nieuwe technieken zijn altijd leuk uit te testen, dat zeg ik, in mijn situatie scheelde het zeker. Ook binnen het N protocol maar op 2,4ghz kwam ik niet aan de snelheden die ik nu haal op 5ghz. Ik merk bij mijn Apple producten zeker een verbetering ten opzichte van de 2,4ghz band maar net wat je zegt, er zullen wel Windows producten zijn die dit ook aanbieden. Ben ook een tijd op zoek geweest welke wLan router hier het beste pasten in mijn situatie.
Ik kijk er eerlijk gezegd ook nooit naar, ik gebruik geen Windows gerelateerde producten. Ben zeer tevreden over Apple.

grtjs jjw

Te gek, bedankt voor de link!
Zeker interessant.

En ja hobbies... ik heb de jouwe ook al eens uitvoerig zitten bekijken - leuke plaatjes en ook de filmpjes.. :shocked: wat gaan die kr...n hard! :eek:
Mijn beroeps-interesse ligt meer in de luchtvaart, haal jou toch wel in ;)

Maar on topic; Al snel bleek dat apple dit al ondersteunt. Maar wie nog meer?
Tot het algemeen is geworden moet ik maar wat anders bedenken.

En wat je zegt over Windows; daar is helaas vaak als eerste en ook als enige een oplossing voor. Jammer, want hier draait een zeer gemengd zooitje, server onder linux en nog een onder bsd, 2 windows laptops (omdat het makkelijk is voor de buitenwereld, me baas is er ook zo gek op... :rolleyes: ), een linux machine en ook nog een oude apple...
Die voldeed overigens niet zo (sorry! ), want net als het aan osx verwante linux altijd lastig, eh, een uitdaging om in het geheel te knopen...
Visueel heel mooi, maar als werkpaard voor mijn dochter... :confused:
...Maar ik dwaal af.

Zoals ik zei, ik zoek eigenlijk een oplossing om een laptop in de woonkamer zonder (zichtbare) kabels aan het netwerk/internet te hangen. Wifi is een mogelijkheid, 5G lijkt me leuk, optische draad is een andere optie.
Ach ja, hobby he? :)

:d haha ja dat k***n loopt/rijdt/vliegt idd hard. Het is een wat uit de hand gelopen hobby, we bezitten inmiddels een heel wagen park, de laatste aanschaf een buggy om wedstrijden mee te gaan rijden.

Maar idd, ontopic, het werk grandioos de 5ghz band en is zeker de moeite waard om uit te proberen.
Een betere aanbieding vind ik zo niet, een laptop met ingebouwde dual band wifi, als ik er 1 tegen kom link ik hem naar je.

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan