6-cell Li-ion Batterij, hoe te gebruiken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

4materasu

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2010
Hoi,

Ik weet dat het vaak gevraagd wordt hoe je een laptop batterij moet gebruiken. Ik heb op internet veel gelezen en steeds krijg ik andere antwoorden zoals: Zo vaak mogelijk opladen of juist niet e.d.

Wat ik wil weten is hoe ik mijn 6-cell Li-ion batterij moet gebruiken omdat ik pas een nieuwe heb ontvangen van Acer.(de eerst ging na 2 maanden niet verder dan 70% laden).

Hoe zit het nou? Moet ik het zo min mogelijk ontladen/opladen en dus op netstroom blijven werken?[ook nadat het 100% is geladen?] Misschien lag het aan mijn gebruik dat mijn vorige batterij stuk ging.

Systeem info:
Acer Laptop
Win 7 Home Premium.
i5 intel core.
4gb ram geheugen
640G HD en 1gb nvidia geforce vidkaart.

bij nieuwe laptop batterijen moet je hem eerst helemaal opladen, het liefst een hele dag lang. vervolgens moet je hem zo lang mogelijk gebruiken zonder netvoeding (dus het liefst tot je accu helemaal leeg is), daarna vol laden en vervolgens weer helemaal leeg.

oftewel, probeer je accu altijd helemaal vol te laden en vervolgens zonder netstroom bijna helemaal leeg te maken om dit patroon vervolgens te herhalen

Zelfs met een telefoon is de manier van 3747 prima te doen. Een kennis daarintegen, legde zijn telefoon elke dag aan de lader. Die van mij gaat nog steeds ruim 1.5 week mee, en die van hem 'maar' 2 dagen, terwijl het toch vergelijkbare telefoons zijn.

Ja, kweet het, telefoonbatterij is net niet te vergelijken met een laptop accu

en op het energieschema Energie besparing gaat de accu lang mee.

En als je de laptop vaak gebruikt op netstroom, de accu vol laden, uit de laptop halen en koel wegleggen.

Dus stellingen als: Het maakt niet uit hoe vaak je een Li-ion batterij op of ont-laadt, kloppen niet..?

Een Li-Ion batterij kan er wel beter tegen. Maar ook deze batterijen/accu's hebben baat bij het juist laden en vooral ontladen.

als je hem voor lange tijd niet gaat gebruiken moet je de accu tot 40% op laaden en dan weg leggen (het liefst koel)
doe het ook zo bijna een half jaar, en hij heeft (nog) géén één procent slijtage (batterybar 3.4.4)

Laatst bewerkt:
Even een vraagje uit interesse. Hoe koel wegleggen is koel? Helpt dat echt? Een kelder? Of gewoon in een kast. Dan wordt het al gauw 20 graden, niet echt koel. kelders zijn echter weer vochtiger.
En tot 40% opladen? waarom dan niet helemaal?

40% doen ze ook als ze het opslaan in de fabriek,
dat zou het beste werken, en ja gewoon niet in de zon leggen lijkt me logisch,
ik weet alleen niet of het goed is om hem in de koelkast te bewaren?

Bedankt voor jullie reacties mensen.

Hoe lang gaat zo'n Li-ion batterij mee? Want mijn eerste die ik mee kreeg met mn laptop ging al stuk na 2 maanden. Wat ik altijd deed is als er een stopcontactje beschikbaar was, dan gebruikte ik het. Al was de batterij 100%. [heeft een laadcyclus er wat mee te maken? want ik las ergens dat een normale batterij er 500 had ofzo..]

normaal moet een Li-ion als je hem goed bekruikt of niet gebruikt 3 jaar meegaan:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan