6 luidsprekers aansluiten op spl1000

Status
Niet open voor verdere reacties.

chriseu

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2016
Berichten
4
Goedendag

ik heb als versterker de SPL1000MP3. Deze heeft een minimale impedance van 4 ohm en verder Staat er in de gebruiksaanwijzing ook het vermogen bij 8 ohm.. Er zitten a en b uitgangen op. Ik heb 6 passieve TX luidsprekers van 8 ohm en 150 watt rms per stuk. Kann ik nu op 1 kanaal 2 luidsprekers, dus 1 paar van 8 ohm en 150 watt aansluiten en op de andere ipv 1 paar, 2 paar, dus ipv 2, 4 Speakers van 8 ohm en 150 watt aansluiten of moet ik die laatste in Serie gaan schakelen?

de versterker zegt verder 4 ohm 2x 500 watt en 8 ohm 2x350 watt.

Het is dus deze achteraanblik http://www.djstunter.nl/images/D/Image00009-01.jpg en deze als totaal aan de voorzijde https://www.sky-audio.nl/media/cata...b33525d08d6e5fb8d27136e95/s/p/spl1000-2_1.jpg de Speakers zijn de scytec TX100 http://www.discostunter.nl/files/12412/products/6963206/1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ze parallel aansluiten per 2, 3 wordt te veel.
Is de impedantie 4 OHM.

Overigens is die 150Watt de max. belastbaarheid maar zegt weinig.
 
Je kan hier slechts 2 speakers aansluiten van of 4 ohm of 8 ohm, niet gecombineerd. In serie zou ik altijd afraden.
Aansluiten kan op 3 manieren:
Bloot draadjes klemmen tussen de schroefdraad (dopje los draaien en daar het draadje in klemmen)
Dezelfde wijze (mijn keuze) maar dan met een kabelschoentje
Of met een stekkerverbinding als deze gemonteerd op je kabels.
 
In serie wordt de impedantie verdubbeld maar dan wordt ook het uitgangsvermogen van de versterker verminderd, kwaad kan het niet.
En er kan gewoon 2 speakers parallel in fase aan elk kanaal gehangen worden.
Waarom dat advies dat het niet kan?
 
Volgens mij kun je op de a en b ook 2x 2 Speakers aansluiten. Vandaar ook a en b. Echter zit ik met heel wat kopzorgen hoe ze aan te sluiten en of de Speakers niet opgeblazen gaan worden door de versterker, daar deze 150 watt rms per stuk zijn en de uitgangen bij 4 ohm 2x 500 watt zijn en bij 8 ohm 2x 350. Als ik volgens mij 1 set normaal aansluit dan zou ik op dat kanaal volgens mij 2x150 watt op 8 ohm hebben aangesloten terwijl de versterker op dat kanaal 2x350 watt 8 ohm levert Zou ik op het andere kanaal 2 sets van 150 watt met 8 ohm aansluiten, dan kom ik volgens mij dus op 2x300 watt op 4 ohm Dus totaal 350 watt 4 ohm (2 sets=) op kanaal 1 en 2x150 watt 8 ohm (1 set) op kanaal 2 . Echter geeft dus de versterker weer maximaal uitgansvermogen 2x 500 watt op 4 ohm en 2x350 watt op 8 ohm. Aangezien er nu op kanaal 1 4 ohm geleverd wordt en op kanaal 2 8 ohm, Maar of dat oomk klopt is de vraag. Daarnaast zijn de Speakers 2x150 watt 8 ohm per set en geen 350 watt 8 ohm op de ene aansluiting en al helemaal geen 2x500 watt 4 ohm voor de aansluiting met 2 sets van 150 watt 8 ohm = 2x300 watt 4 ohm Dat is 200 te veel aan wattage dat maximaal geleverd kann worden op het kanaal met 2 sets en 200 watt teveel dat hij kann leveren op het kanaal waar 1 set van 2x150 watt 8 ohm staan aangesloten. Of moet ik ook hier rekening houden met 4 ohm plus 8 ohm is 12 ohm gedeeld door 4 is 3, in dat geval zou hij onder de 4 ohm duiken en dan is het dag versterker. Maar aan de andere kant zitten er a en b aansluitingen op voor 2 sets .Staat echter niet bij of dat 2 sets van 4 ohm zijn of 2 sets van 8 ohm.

Zou ik 2 sets in Serie schakelen, kom ik dacht ik uit op 2x 600 watt 16 ohm voor het ene kanaal en 2x150 watt 8 ohm voor het andere kanaal maakt totaal 16+8ohm is 24 ohm, gedeeld door 4 is 6 ohm en dat ligt binnen het bereik van minimaal 4 ohm en maximaal 8 ohm van de versterker. Echter zit ik dan nog wel met het wattage.. dat zou dan 2x 150 watt en 2x 300 watt is samen 900 watt. bij 6 ohm totaal. Als hij op 4 ohm 2x500 watt geeft is 1000 totaal en op 8 ohm 2x350 is 700 watt totaal dan denk ik dat hij op 6 ohm het verschil daartussen zal leveren. Maw.. de versterker zal denk ik maximaal 850 watt gaan leveren en zouden mijn boxen dus veilig zijn (als 2x350 watt op 8 ohm en 2x 500 watt op 4 ohm dan zou zijn op 6 ohm 500 min 350 is 150 gedeelt door 2 (8 is 2 x 4) is 75 watt verschil.)

Snapt iemand het nog of zit ik helemaal fout!!
 
Ja, je zit fout, die speakers zij zogenaamd belastbaar tot 150Watt, die kreten over weetikveelwat weggooien, is onzin.
Het vermogen van de versterker is ook het maximale wat er geleverd kan worden wat vaak schromelijk wordt overdreven en je hoeft de versterker niet op voluit te zetten, zou het ook niet doen.

Je kunt ook die wattages van de speakers niet doodleuk bij elkaar optellen, de belasrbaarheid blijft gewoon 150Watt hoeveel je er ook aan elkaar knoopt.

Maar goed, had het al geprobeerd duidelijk te maken maar het komt zo te lezen niet over.
En je gogelt maar met wattages alsof het niets is, speakers zijn geen gloeilampen.

Je kunt 2 of 4 speakers aansluiten, de 4 al dan niet in serie of parallel, wordt het 4 of 16 Ohm.
De weerstand zal te hoog worden als 2 sets van 3 speakers in serie aansluit, moet de versterker veel te hard werken, zit je op 24Ohm per kanaal.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je op de a en b ook 2x 2 Speakers aansluiten. Vandaar ook a en b.
Waar komt dat vandaan? Deze versterker heeft maar 2 speakeruitgangen Links en rechts. Zie foto 1.
Mijn mening is 2 speakers per kanaal aansluiten snel einde oefening voor je eindtrappen. Dit zijn geen high end versterkers die redelijk wat aankunnen.
De channel A en B zijn niets meer dan gescheiden volumeregelingen voor links en rechts.
 
Dank je Lange Pier.. Je hebt helemaal gelijk Ik ben uren bezig geweest met Schemas en berekenningen Maar met 6 Speakers kom je inderdaad altijd uit op te laag, dus onder de 4, of te hoog, of dat nu Serie of parallel is. De einige optie is dus 4 Speakers, en er 2 terugsturen.

wilde eerst zo een miniset van panasonic kopen, was ook heel wat goedkoper geweest dan dit professionele dj en podium spul, maar besloot om toch dit maar te doen samen met een pa cd speler om div. redenen. Het is namelijk voor een Lounge cafe bar die we bouwen en waar de open ruimte geblokkeerd wordt. Du er zijn zeg maar 3 aparte half open ruimtes ontstaan. Vandaar dat ik in iedere ruimte 2 Speakers wilde hebben. Ik ga er dus 4 aansluiten van 8 ohm maakt 8 ohm. Dus komt prima in orde op die Manier. Nu alleen even kijken waar ik wat op hang, maar dat is een kwestie van uitvogelen hoe alles klinkt. Het zal toch vooral achtergrond muziek worden.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er dus 4 aansluiten van 8 ohm maakt 8 ohm

Dan wordt het of 2 x 8 ohm = 4 ohm bij parallel of 16 ohm in serie, bij de eerste dien je de versterker niet te hoog te zetten en bij de tweede is de belasting op de eindtrappen wat groter.

Ook de weerstanden/impedanties kun je niet zomaar bij elkaar optellen.

Je zou er voor de 3e kamer een versterker bij aan kunnen schaffen, die je dan apart kunt regelen, en via een cinch splitter aan kunnen sturen en die 2 boxen eraan kunnen hangen.
 
wacht even, want ben ikweer de draad kwijt. Er kunnen dus 2 Speakers standaard op. Er Staat minimaal 4 ohm 2x500 watt en maximaal 8 ohm 350 watt. Ik heb dus 4 Speakers van 150 watt 8 ohm. Als ik er normaal 2 zou aansluiten dan zou dat toch 8 ohm blijven en als ik er 4 aan sluit, dus per kanaal 2, dan pas wordt het toch 4 ohm of juist 8 ohm? 2 Speakers van 8 ohm per kanaal.
 
Laatst bewerkt:
4 Speakers van 150 watt
Zijn geen speakers van 150Watt, nogmaals, het zijn geen gloeilampen, ze zijn belastbaar tot 150Watt.

Staat minimaal 4 ohm 2x500 watt
De impedantie moet minimaal 4Ohm zijn en het maximale uitgangsvermogen is dan 500Watt per kanaal, die niet gebruiken dus.

Lees nog eens rustig over wat ik eerder schreef.....

2 speakers van 8 Ohm parallel geschakeld dan wordt de impedantie 4 Ohm en je hebt 2 kanalen en dan is het 2 x 2 speakers.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat je het niet snapt.:eek:
 
Ben een beetje de weg kwijt met wat waar bedoeld wordt... :eek:
Maar even samenvattend.
Versterker heeft twee uitgangen (stereo) A en B (welke versterkte uitgangen zijn van wat er op A en B op de ingangen komt).
Deze uitgangen moeten een minimaal belasting hebben van 4 Ohm en leveren bij 4 Ohm 500W (zal wel piek zijn).
Je wil 6 luidsprekers van 8 Ohm met een (zal wel piek) vermogen van 150W er op aansluiten.

Wat je kunt doen is op uitgang A (bijvoorbeeld) 2 speakers in serie er op zetten.
Hierdoor zal de impedantie 16 Ohm worden en zal de vermogen iets van 125W zijn (maximaal per luidspreker).
Op B kun je dan de overige speakers aansluiten (2 in serie en deze beide parallel op de B) wat dan 8 Ohm wordt met een vermogen van iets van 87,5 W (op elk luidspreker).

Hoe het klinkt? De twee speakers op A zullen dan alleen de linker kanaal laten horen en harder klinken dan de ander 4 (op B) welke alleen de rechter kanaal laten horen.
Je zit onder de maximaal belastbaarheid van de speakers maar.. Speaker worden vaker opgeblazen door onvoldoende vermogen dan te veel. :eek:
En zeker bij dit soort "staat wel leuk" (en verkoopt dus goed) vermogen specs...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan