[64bit] BSOD 0x0000007B Safe Mode werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jojos

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2005
Beste HelpMij,

Na vandaag mijn pc gewoon te gebruiken wilde ik een reboot doen (vanwege niets bijzonders overigens) maar toen ik kwam ik niet langs het windows logo.
Het laat precies 1 klein stukje rood zien van het logo en gaat dan direct op een BSOD met technische informatie:
STOP: 0x0000007B (0xFFFFF990009A97E8, 0xFFFFFFFC0000034, 0x hoop nullen, 0x hoop nullen)

Ik heb geprobeert:
Startup Repair: geeft aan dat hij iets niet kan repareren, wil log verzenden naar windows, levert niets op
Chkdsk /f F: : geen fouten gevonden
sfc /scannow (met en zonder offlinebootdir/ offlinewindir) zegt dat er een repair pending is en dat ik moet rebooten, na reboot zelfde verhaal
Restore naar alle punten geprobeerd.
SATA mode veranderen

Ik ben ten einde raad maar wil geen herinstallatie doen want dan verlies ik al mijn instellingen...

Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen?

( Ik was trouwens aan het Bitcoin minen toen ik hem af sloot, geen idee of dat relevant is. )

Laatst bewerkt:
Hoi jojos,
'
0x0000007B heeft schijnbaar iets te maken met de SATA controller, om te kijken wat er aan de hand is zou je even het BIOS in moeten.
Kijk dan bij de HARD DISK MODE of die wel goed staat.
Meestal heb je keus uit een aantal opties, AHCI, IDE MODE of COMPATIBLE dat hangt ook weer af van het soort BIOS.
Je zult de initiële instelling terug moeten vinden, dat is een kwestie van uitproberen, omdat je niet weet waar die op stond.

Als je niet in het BIOS bent geweest, zou het kunnen dat de batterij aan het leegraken is, waardoor BIOS instellingen naar de standaard instelling gezet worden, dat kun je ook zien aan de tijd en datum die gereset zijn.
Succes!!

Beste Rickvi,

bedankt voor je reactie!
Ik heb alle SATA modes in mijn bios geprobeerd, en heb inderdaad daar ook iets over op Google gevonden. Helaas heeft het niet gewerkt...
de 7B staat voor in inaccessible boot device volgens mij... maar ik heb niks aan mijn boot device veranderd...

Laatst bewerkt door een moderator:
ok, nee daar gaf je al blijk van.

Weet je toevallig of er ook extra drivers binnen Windows geïnstalleerd zijn?
Vooral nieuwe systemen maken gebruik van speciale drivers voor de harddisk controller tbv slaapstand, snel ontwaken, kort gezegd energiebeheer.

Ook ben ik benieuwd naar de 'niet zo bijzondere' reden voor opnieuw starten.

Laatst bewerkt:
Ik heb naast normale hardware geen bijzondere drivers geïnstalleerd voor zover ik weet. alles van de fabrikant qua drivers van mijn hardware niets extra's.
de reden dat ik wilde rebooten is dat teamviewer mijn geluid niet over mijn headset wilde doen. Ik kon wel test geluidjes afspelen, maar niet mijn 'partner' horen.

add:
oh en er was een update, daarom koos ik voor uitschakelen, niet opnieuw opstarten. Ik heb ook proberen te restoren naar voor deze update overigens

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hoeft niet steeds te citeren, wordt de thread erg lang van..:thumb:

Kijk nog's in het bios of de harde schijf wel geselecteerd is als bootdevice, en zorg er voor dat er geen cd of dvd in de removable disk drive zit, en alle usb sticks, en ander externe hardware even niet aansluiten.

Ook kun je proberen om de laatst werkende configuratie te selecteren in geavanceerde boot opties ( F8 tijdens POST)

Heb je ook een mogelijkheid om de hard disk op een andere pc te testen, dan niet als boot disk, maar als extra disk, zodat je evt. belangrijke zaken kunt backuppen.
Als de schijf dan niet herkend word, ben ik bang dat de harde schijf stuk is.

Oké weer wat om af te strepen.
Ik heb gecheckt dat mijn primaire harde schijf de bootschijf is.
Heb alles losgetrokken vanachter de pc. Op keyboard na dan. Heb laatst werkende configuratie geprobeerd.

Heb ook een Linux livecd gebruikt om te kijken of ik in de harde schijf kon, en dat lukte prima. Kon alles zien, inclusief mijn andere hdds.

Dan zou ik toch denken aan een bootsector die corrupt is, maar je hebt al startup repair gedaan....
De opties raken op.

Wat ik ook tegenkom op t net is dat de datakabels, en/of voedingskabels stuk kunnen zijn, of los zitten, of zelfs het moederboard wat stuk is.
Onwaarschijnlijk als de hard disk gewoon te zien is, maar goed.

rara.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan