64bit pc, 32GB ram mogelijk met Win 7 of 8 besturingssysteem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ad24
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ad24

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2012
Kan je op een 64bit pc 32GB ram plaatsen/gebruiken?
Dit met Win 7 of 8?

Ik heb hiervan reeds tegenstrijdige info ontvangen....

Indien ja, welke reeks moederborden kunnen dit aan?
i7processor hiervoor nog geschikt?
Is dit heel voelbaar bij bv, verwerkingen in photoshop enz...?

Bij mijn komende aankoop staat 16gb sowieso als standaard op mijn verlanglijstje maar indien 32G mogelijk is mss beter dadelijk verhogen?!

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb de titel een beetje aangepast, ga er vanuit dat je 32GB ram bedoelt, en niet in gewichten.

Windows en de i7 cpu heeft geen problemen met 32GB aan ram, denk eerder dat de gebruikte software daarin enige beperkingen kan hebben.
Dat zou je eigenlijk moet opzoeken in de specificaties van de te gebruiken software.

Indien je inderdaad een 64BIT gebruikt, moet het kunnen. Echter hou er rekening mee, dat de setup van Windows 7 heel lang kan gaan duren, als je dat met 32GB doet. Weet niet of Windows 8 hetzelfde probleem heeft. Ik heb hier een pc met 32GB en Windows 7 Ultimate 64BIT erop. Ik moest de setup met 1 geheugen module van 8GB uitvoeren, anders kon ik uren wachten. Met 1 geheugen module was ik met een kwartier klaar om Windows7 te installeren. Daarna de overige modules geplaatst en bij Msconfig aangegeven de volle 32GB te gebruiken.

Wil je dat enkel voor Photoshop erin doen of ga je nog virtuele machines aanmaken? Indien enkel voor Photoshop, heb je aan 16GB ook zat.

Ga maar eens zoeken op het internet, het gebeurt met diverse Windows 7 versies.

Minstens versie Windows 7 Professional x64, anders gaat het niet werken.

Windows 7 Alle versies x86 - 4GB max. (wordt ook gezegd 3.3GB)
Windows 7 Starter x64 - 8GB max.
Windows 7 Home Basic x64 - 8GB max.
Windows 7 Home Premium x64 - 16GB max.
Windows 7 Professional x64 192GB max.
Windows 7 Enterprise x64 - 192GB max.
Windows 7 Ultimate x64 - 192GB max.

Laatst bewerkt:
Waarom in hemelsnaam 32 GB?
Ik draai hier op een iMac met Windows en 6GB Photoshop vlekkeloos en snel.
En geloof me, ik voer pittige bewerkingen uit.

Het enigste waarvoor je 32GB geheugen erin zou zetten is voor doeleinden zoals virtualisatie. Hiermee kun je meerdere besturingssystemen op 1 systeem laten draaien die je apart geheugen toekent.
Voor iemand die daar net mee begint is 8 of 12GB meer dan genoeg. Je kan hier dan 2 of 3 virtualisatie clients op draaien met voldoende geheugen.

dank voor de snelle reply's !

Pc is idd hoofdzakelijk voor grafisch werk / renderen / 3D simulaties
Geen virtuele machine.

Ik merk op de huidige met 16gb ram dat met sommige files er geen voldoende geheugen is, althans dat is wat win7 pro dan als waarschijnlijke fout aangeeft :confused:

Anderzijds is het de extra meerkost mss niet waard...?

Die melding zou je in windows 7 niet meer mogen krijgen, je krijgt hem indien het wisselbestand is gefragmenteerd wat niet meer zou voorkomen vanaf Vista, zo te zien nog wel dan.

Deze een vaste waarde geven en rebooten zou het op moeten kunnen lossen, of die eerst uitgeschakeld en gereboot moet worden zal even uittesten zijn, je zou hem wel uit kunnen zetten met zoveel intern geheugen maar dat willen sommige renderingsprogramma's niet.

@ICTMan -
Men zou ervoor kunnen kiezen om b.v. vmware in een RAMdisk te laten draaien.
Een kale vm is al vlug zo'n 12-15GB/ Heb je daar 1-2 programma's in geïnstalleerd, dan hobbelt het al snel naar boven zo'n 25GB.
Inderdaad kan je een virtual machine ook van SSD draaien, maar kopieer je die even naar een fikse RAMdisk, dan loopt het allemaal nog wat vlotter..

Misschien wel interessante links (zoeken op: RAMDisk SSD windows 7 )
http://blog.laptopmag.com/faster-than-an-ssd-how-to-turn-extra-memory-into-a-ram-disk
Ook deze link http://www.ghacks.net/2010/06/10/use-a-ram-disk-to-reduce-writes-on-solid-state-drives/ is wel aardig.

Als men toch met een nieuwe pc bezig is ... dan misschien 100-150 euro extra uitgeven voor wat extra RAM? :)

=

@hmwul

Hoe zinnig is het om antwoordt te geven op een vraag uit 2012 even op leten alsjeblieft;) daarom maar op slot gezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan