7 frames..

Status
Niet open voor verdere reacties.

troepies

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2009
:confused:
Goedemiddag, voor ik mijn cursusboek en laptop de hoek in gooi nog een laatste poging
bijgevoegde image is wat ik moet gaan maken. Het gaat goed, maar ik krijg op welke manier dan ook geen frame 5 onder frame vier.. frame 6 en 7 moeten doorlopen.
Het zal iets met geneste frames zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Onderstaand heb ik het zo gedaan..
Maar.. hoe nu frame 5 onder frame 4?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
<head>
<title>Huiswerk les 9, opgave 2</title>
</head>
<frameset rows="15%,*">
<frame src="frame1.html">

<frameset cols="15%,*">
<frame src="frame2.html">

<frameset rows="20%,*">
<frame src="frame3.html">

<frameset cols="40%,10%,10%">
<frame src="frame4.html">
<frame src="frame6.html">
<frame src="frame7.html">
<frame src="frame5.html">

</frameset>
</frameset>
</frameset>
</frameset>
</html>

Ik wil zo graag verder hiermee..
De docent mailen duurt even voor ik antwoord krijg.. ik hoop hier iets sneller ??

Er zal zeker ergens een fout zijn.. maar waar ??

Heel veel dank
Troepies

Bijlagen

• frame.jpg
    frame.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 136
Is dat een cursusboek uit de jaren '90? Een site volledig opbouwen uit frames is wel zo'n beetje de minst practische methode.

Wat je vraag betreft, ik weet niet of dit de oplossing is maar je geeft in je laatste frameset drie kolommen op terwijl er vier frames in zitten.

Is dat een cursusboek uit de jaren '90? Een site volledig opbouwen uit frames is wel zo'n beetje de minst practische methode.

Wat je vraag betreft, ik weet niet of dit de oplossing is maar je geeft in je laatste frameset drie kolommen op terwijl er vier frames in zitten.

Hoi troepies,
PS vooraf: Naarling was me voor, ik moest voortdurend een tijdje boos ijsberen om dit antwoord te kunnen opschrijven. :evil:
=======
Voor ik mijn cursusboek en laptop de hoek in gooi ...
Ik zou:
  • De laptop niet in de hoek gooien.
  • Het cursusboek wel.
  • Bij de uitgever van het cursusboek het geld voor de aanschafkosten terugeisen.
  • En de leraar aanklagen dat hij/zij jullie opzadelt met zo'n cursusboek.
:d

Het gebruik van frames voor het bouwen van een website is een volstrekt verouderde methode, die stamt uit de tijd dat css nog in de kinderschoenen stond. Het schaadt de vindbaarheid in Google, en voldoet niet aan de eisen voor toegankelijkheid.

Maar daarmee heb je je huiswerkopdracht nog niet gemaakt. Dus vooruit dan maar:

Tip 1: Als je door de bomen het bos niet meer ziet, moet je het bos kleiner maken!
Tip 2: Bij framesets moet je achterstevoren werken.
Tip 3: Begin daarom met eerst alleen een framepagina te maken voor het rechts-onder gedeelte:

framesets.png

Tip 4: Heb je die, dan kan het bos groter worden door dit in te voegen in de volgende stap:

framesets2.png

Tip 5: Heb je die, dan kan ook het weilandje van frame 1 aan het bos toegevoegd worden.

Succes met de opdracht en je leraar! *)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
*) Mocht de leraar tegenwerpen dat frames zo handig zijn op niet steeds op elke pagina hetzelfde te moeten inplakken, dan kan je wijzen op PHP. Met supereenvoudige php-includes (insluiten van een html-fragment) bereik je hetzelfde en ben je van alle frame-ellende af.
  • Het scheelt ook nog pagina-snelheid, want een frame-pagina moet een complete html-pagina zijn (met alles aan <head>, <body> enz.), terwijl een html-fragment alleen maar de html-code van het in te plakken gedeelte heeft.

bedankt voor de snelle reactie..
ik weet dat mijn laatste frameset niet goed zit.. maar als ik vier kolommen gebruik krijg ik geen frame 5 onder frame vier.. plaatje bekeken ? Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.
en nee, het is geen cursusboek uit de jaren 90.. ik had al begrepen dat frames niet handig zijn, maar misschien is het een goede basis voor de modernere manier (die in deze cursus ook aan bod komt) ?

owww. arme NHA.. is het zo erg? Over een paar lessen word ik ingewijd in de css en stylesheet, bedankt weer voor de reacties.. ik ga vrolijk voort !

maar misschien is het een goede basis voor de modernere manier (die in deze cursus ook aan bod komt) ?
Nee, dat is het niet, het is een totaal andere manier van werken. Leren een paard voor een wagen te spannen vormt ook geen goede basis voor het leren onderhouden van een auto. Bij gebruik van CSS is één van de basisprincipes juist om vorm (CSS) en inhoud (HTML) zo veel mogelijk gescheiden te houden, door de site uit frames op te bouwen gebruik je de HTML om aan te geven waar ieder stuk precies moet staan.

(wat is trouwens de titel van het boek? Ik vraag me af wie het waagt nog dit soort technieken te verkopen)

NB: Heb je csshunter's antwoord hierboven meegekregen?

Nop. je hebt de frame-theorie niet nodig als basis voor een goede pagina-opmaak.

Maar als de opdracht in het cursusboek alleen maar een manier was om heel erg goed duidelijk te maken wat voor toestanden het gebruik van frames oplevert (? :rolleyes:), dan trek ik alle beschuldigingen in.

<edit>
Was je me weer eens een paar seconden te vlug af, Naarling. ;)
</edit>

Laatst bewerkt:
Nog een tip: in je html-code goed inspringen, dan zie je wat bij elkaar hoort:
HTML:
<frameset rows="15%,*">
	<frame src="frame1.html">
	<frameset cols="15%,*">
		<frame src="frame2.html">
		<frameset rows="20%,*">
			<frame src="frame3.html">
			... enz.
		</frameset>
	</frameset>
</frameset>

Nederlandse Handelsacademie. een webpage designer cursus.
Jaren terug heb ik wel eens een Dynamic HTML voor Dummies gekocht, die klopt van geen kanten meer met wat ik nu tegenkom....
Als ik twee lessen verder dit tegenkom: <link href="opdracht_3.css" rel="stylesheet" type="text/css"> komt dat beter over op jullie ?? Ik zit hier ineens met twijfels..
Ben echt een beginner wat dit betreft

Hoi Troepies,
Ja, zo'n extern stylesheet komt een stuk sympathieker over (als dan ook meteen alle frames uit de pagina verdwenen zijn).
Als verderop ook PHP-includes aan de orde komen, weet je hoe het beter kan dan met frames.

Het jammere is natuurlijk dat de NHA zijn eigengemaakte cursusboeken slijt aan beginners die op de cursus inschrijven. Wie geen beginner is (en het beter weet dan het cursusboek), gaat de cursus van € 199,- *) niet volgen en krijgt het cursusboek nooit te zien.
Er zit ook geen officieel erkend diploma aan vast, alleen een getuigschrift dat je je huiswerk goed gemaakt hebt.

Voor aan te bevelen leesvoer:
  • De links in Naarling's handtekening.
  • Een gratis te downloaden boek "CSS and HTML Web Design" (550 pagina's !, geïllustreerd, voorbeelden, enz.),
    zie dit topic.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Wederom dank.. het wordt steeds interessanter.. De links bezocht, boek gaat gedownload worden.. en de rest... zal ik toch eens navragen ;-)
Met vriendelijke groet en vast tot nog eens!
Troepies

O ja, voor als je wat verder bent, of om eens door te bladeren voor wat je allemaal kan tegenkomen:

• Online praktijk-tutorial: "Reisverslag Uit Cascade-land".
  • Dit is toegesneden op een bepaalde website, maar heeft universele tips en trucs.
  • Elke pagina is zijn eigen testvoorbeeld: zie telkens de broncode van de pagina.

Succes met de studie!
CSShunter

Zelfde vraag als Troepies

Beste Troepies,

loop tegen hetzelfde probleem aan...om gek van te worden..zeker als het dik achterhaald en zelfs fout is om het zo te doen..maar toch,je huiswerk.
Heb je ooit een te gebruiken antwoord hierop gehad bij Huiswerk les 9, opgave 2?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan