7950 + 7970 Crossfire - Kan dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

killer4all2

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Goedendag,

Binnenkort wil ik graag een extra Graphics card in mijn computer zetten. Momenteel heb ik een XFX 7950 DD. Ik was al van plan om na een tijdje een extra 7950 erbij te doen, maar aangezien de prijzen van de 7970 steeds lager worden ben ik benieuwd of het ook mogelijk is om een 7950 en een 7970 in Crossfire te laten lopen.

Ik vraag dit, omdat ik er zeker van wil zijn dat beide kaarten op volle snelheid lopen en de 7970 zich niet gaat aanpassen aan de 7950. Ook vroeg ik mij af of er enige andere complicaties kunnen voorkomen.

Alvast bedankt ! :)

Met vriendelijke groet,
Rowan

kan absoluut niet, je moet exact dezelfde 7950 erin doen anders gaat het niet werken

Hoi bedankt voor jullie reacties! Ik vind het zeer onduidelijk wat ik nu moet geloven. Ik heb al verschillende reacties op internet gelezen en iedereen zegt iets anders.

De één zegt dat het wel kan en dat de kaarten hun eigen clockspeed Aanhouden, andere zeggen net als kipje dat het wel kan maar de 7970 als een 7950 gaat lopen.

Aan AMD's grafiek te zien lijkt het mij dat het ziezo mogelijk is, maar ik ben nog steeds niet zeker van de performance.

Graag zou ik over de performance meer duidelijkheid krijgen. Heeft één van jullie toevallig een technische achtergrond op dit gebied?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat ik nog meer informatie kan krijgen. :-)

Vriendelijke groet,
Rowan

Bij crossfire werken de videokaarten samen op deze manier: kaart 1 rekent één beeldframe uit terwijl de andere kaart het volgende beeldframe berekend. Als de hd7970 deze taak doet, dan kan je verwachten dat deze iets sneller is dan de hd7950. Door dat snelheidsverschil zou je stotterend beeld kunnen krijgen, wat niet wenselijk is.

Daarom zijn de drivers zo geschreven dat de snellere kaart op de snelheid van de langzame kaart gaan draaien. Bij werkgeheugen werkt het overigens ook zo: de snelheid van de langzaamste module wordt automatisch aangehouden.

Ikzelf zou het prijsverschil in mijn zak houden en gewoon een HD7950 kopen ja ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan