8 core teveel hitte, 3 case fans, maar hoe te plaatsen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SPY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
:eek:kon mijn geluk een maand geleden niet op, heb toen mijn nieuwe 8 core game pc gebouwd
en alles werkt perfect. op de hitte na, die 8 core geeft zoveel hitte af dat ik case fans moet
inbouwen. heb vandaag 3 stuks gekocht, 3 SickleFlow 120 (12 cen.) fans.

nu mijn vraag, hoe moet ik deze inbouwen in de kast, 2 die lucht aanzuigen en 1 die naar buiten
blaast, of 2 die naar buiten blazen en 1 die lucht aanzuigt de kast in?

de fans hebben een eigen klein stekkertje (smal plastic wit blokje met 3 gaatjes daarin) die ik
dus op die 3 pennen puntjes moet steken op mijn moederbord. maar nu zie ik slechts 2 lege
3 punts punten, er is wel een derde, maar die wordt in beslag genomen door de heatsink van
mijn CPU. dus dit is ook een vraagje, maar hoofdvraag is dus hoe de fans te plaatsen?

alvast bedankt!

Edit;
wat is trouwens een redelijke CPU temperatuur, (wanneer ik m zwaar belast met de games van nu)?
want ergens las ik dat temps van de CPU bij zware belasting rond de 75C kunnen liggen normaal,
maar dat lijkt mij wat erg hoog, of is dit ok? wil nml mijn nieuwe pc niet gelijk opblazen.
(ik gebruik de bijgeleverde heatsink die met de CPU kwam, ookal stond in de bijsluiter bij deze
8 core dat men t beste een nieuwe heatsink kon plaatsen, is toch absurd, koop ik een CPU MET
heatsink, en dan zeggen ze zelf dat die heatsink niet goed is en men een nieuwe moet plaatsen!:o

leon

pc gegevens;Systeemkast ; Sharkoon T9 Economy
Processor ; 8 cores, 3.1 Ghz per core
Geheugen ;8 DDR3 MB
Harddisk(s) ; 295 Gb
Videokaart; Asus 1 GB DS EN GTX560 Ti DC 2DIR
Monitor; Flatron Wide 22" LG
Speakers ; Creative 5 weg speakers
Geluidskaart ; Sounbblaster2
Besturingssysteem ; Windows 7 64 bits
Voeding ; 750 W

Laatst bewerkt:
stock koelers zijn wat dat betreft niet optimaal en zijn zo gemaakt dat ze de cpu net kunnen koelen
casefans plaatsen zal dit niet doen verhelpen ik raad je aan om een degelijke cpu koeler te plaatsen
denk aan een Scythe mugen 2 of Coolermaster Hyper 212 die kosten zo rond de 30 en 20 euro

ik weet niet wat je huidige cpu tempraturen zijn maar als dit op idle zo rond de 30/40 en in stress zo rond de 50/60 graden is dan is er geen probleem en hoef jij je nergens zorgen om te maken

Laatst bewerkt:
bedankt voor je snelle reactie, was daar al bang voor, dat ik toch een aparte CPU heatsink moet kopen,
en die bijgeleverde CPU heatsink dus gewoon de prullebak in kan gooien.

heb de pc even zwaar belast, maar kreeg toen CPU temps van 87C, veel te hoog dus.
maar, moet wel zeggen dat de hele binnenkant van de kast zo'n 75 a 80 C was, die CPU geeft zoveel hitte af
en dan blijft die hitte hangen in de kast. had nu dus gehoopt dat t wat lager zou uitvallen wanneer ik de hete
lucht zou afvoeren.

maar, over mijn eerste vraag, wat dus te doen met die 3 case fans?
1 naar buiten blazen, 2 naar binnen zuigen of omgekeerd?

leon

2 naar buiten 1 naar binnen

wil je optimale airflow dan moet je het zoals op het plaatje doen
case_airflow.jpg

Laatst bewerkt:
bedankt!
dacht dit zelf ook al maar wilde t toch even zeker weten,
nu heb ik 2 gaten aan de zijkant en 1 aan de achterkant, voor fans.
maar t principe blijft t zelfde, zal ze dus zoals jij zegt plaatsen,
en hopenlijk zal dit de temp wat doen zakken.

leon

Zou meer warme lucht laten afvoeren, dan er in komt. Hiermee krijg je een "lichte" onderdruk, zodat je geen stilstaande lucht in je kast krijgt. Stilstaande lucht warmt makkelijk op.

ja, daar zeg je wat. met 2 die afvoeren en maar 1 die lucht aanvoerd maak je natuurlijk dat er een soort
van "vacuum" onstaat, die onderdruk waar je t overhebt. en dus zal automatisch koele lucht aangezogen
worden. zo zal er waarschijnlijk een betere airflow ontstaan.

bedankt crash, goede raad, zal m opvolgen.

leon

nou, zal deze vraag nu maar sluiten want de zaak is opgelost.
de pc werkt als een pareltje, de 3 fans zorgen voor een koeling van 38 graden
wanneer ik de pc zwaar belast.
mijn CPU komt bij zware belasting niet boven de 54C
en mijn GPU niet boven de 47C, dus dat is fantastisch!
had dit zelfs in mijn stoutste dromen nooit verwacht, ging uit van hooguit 10 C lager,
maar 38C, wow!

bedankt beiden voor je input,
leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan