8 GB ipv 40 GB (na low format)

Status
Niet open voor verdere reacties.

leeuwtje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jan 2005
Een Maxtor HD heeft af fabriek een grootte van 40 GB.
Nu is hij 'low format' geformateerd en komt tie niet verder als 8 GB. Is dit ongedaan te maken? Zo ja, hoe?

(ook in de BIOS komt hij niet verder als 8GB)

Waarom deed je dan ook een Low Level-format?

En graag wat meer info geven over de pc waarin ie hangt. (vooral welk moederbord)

-edit-

Low Level Format
Het formatteren van een harde schijf op het laagste niveau. Hierbij wordt ook de sector informatie opnieuw op de schijf gezet. Tevens wordt de tabel met de bad sectors opnieuw weggeschreven. Hierna is de schijf nog niet te gebruiken, want daarna moet er nog een High Level Format of een DOS Format gedaan worden. Een Low Level Format is hopelijk maar eenmaal nodig voor een harde schijf. Denk er wel om dat IDE schijven NOOIT zelf low level geformatteerd kunnen worden. Laat dit altijd door de leverancier doen.

Bron

Laatst bewerkt:
Heb je de harde schijf wel eerst gebruikt gehad als 40 Gb? Ik kan me herinneren dat er ook ergens een grens van 8,4 Gb was voor harde schijven, zij het lang geleden. Staat op een maxtor harde schijf niet ook het bios daarvan?

Beiden hartelijk bedankt voor jullie reactie.

Ja de harde schijf heeft al eens gewerkt op volle 40GB

Hij is ingebouwd in een Pentium II, 233 Mhz. De reden dat de vorige eigenaar van de HD dit gedaan heeft, ik zou het niet weten. De vraag is ook niet waarom, maar hoe te verhelpen.

Grote kans dat je bios geen grote harde schijven ondersteund en dat de vorige eigenaar een 'bios overlay' programmaatje gebruikt heeft om de harddisk volledig te benutten. Deze programma's kun je vinden bij de diverse harddisk fabrikanten.

Voor Maxtor is dat powermax

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan