8 Mb videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

poekie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2004
Heb hier een Matrox g2+dmila/8d/cpq grafische kaart voor me liggen. Is 8 Mb. Is dit genoeg om een beetje te surfen en wat foto's te bekijken?

Groeten, Arno:rolleyes:

Ja, meer heb je voor dat doel niet nodig. Zodra je zware spelletjes gaat spelen heb je meer power nodig.

Oke dan ga ik dat proberen. Ik heb nu onboard video dat van m'n ram zou snoepen. Hoe zet ik dat uit in de bios? (compaq bios)

Alvast bedankt.
:thumb:

Via F10 kom je, nadat je de computer hebt aangezet, in het BIOS. Daar zul je even moeten zoeken naar "onboard VGA" of iets wat daar op lijkt.

Compaq BIOS'sen wijken nogal af van de standaard. Vandaar dat ik niet weet waar het precies staat. Raadpleeg zonodig de handleiding.

Wanneer ik die nieuwe kaart erin stop, en ik zet de pc opnieuw aan, dan geeft de monitor op beide aansluitingen "no signal input" aan. Als ik eerst de onboard-video uitzet, dan heb ik natuurlijk geen beeld om drivers te installeren. Moet ik dan eerst drivers voor de "nieuwe" kaart installeren? Ik bedoel, kan dit zonder dat die nieuwe kaart erin zit?

Windows zou jouw kaart moeten herkennen. De oude uitschakelen en de nieuwe aansluiten mag geen problemen geven.

Geplaatst door KurtVanHulle
Windows zou jouw kaart moeten herkennen. De oude uitschakelen en de nieuwe aansluiten mag geen problemen geven.

Maar als dit niet het geval is, dan kan ik ook niet de oude weer aanzetten en ben ik nog verder van huis. Ik weet namelijk niet 100% zeker dat die nieuwe functioneert. Maar goed, dat weten jullie ook niet.

i.i.g. bedankt

Om een Matroxkaart zonder de 'officiele' drivers aan de gang te krijgen, moet je ervoor zorgen dat voordat je de kaart er in doet, in je apparaatbeheer je videokaart driver op 'standaard vga grafische adapter (pci) zet. Grote kans dat je dan wel beeld krijgt uit die kaart, hierna kan je gewoon de drivers installeren.

P.S. Bij compaq zijn zo'n beetje alle methodes om de on-board video uit te zetten in gebruik, dus van een bios instelling, een jumper op het moederbord tot het automatisch uitschakelen bij het plaatsen van een 'losse' kaart. Als je het type verteld is dat ook nog wel te achterhalen hoe dat gaat.

Laatst bewerkt:
Tis een compaq deskpro exd/p733/10c/6/128 nl. In het bios vond ik wel iets van: compaq vga controller >irq 10. Kon ook op >uit.

Dan zal je die dus inderdaad op 'uit' moeten zetten, maar dit kan je dus pas doen nadat je in je apparaatbeheer je videokaartdriver hebt veranderd zoals ik al schreef.
Kortom:
-videokaart driver op standaard pci vga grafische adapter zetten
-pc herstarten tot aan bios, daar on-board video uitzetten
-pc uitschakelen
-andere kaart erin
-pc aanzetten en drivers gaan installeren (heb je die al??)

-videokaart driver op standaard pci vga grafische adapter zetten

Zo?

Ps: mocht die nieuwe kaart het niet doen, dan moet ik dus een nieuwe kopen en hopen dat windows hem herkend ?

Bijlagen

• beeldschermadapters.jpg
    beeldschermadapters.jpg
    5,6 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Als ik de afbeelding bekijk zie ik twee vga kaarten staan, de matrox en een intel 815 kaart, dus de matrox wordt al wel goed herkend. Zal je hem nu nog moeten instellen als primaire vga kaart.

Beste Arno,

Ik snap eigenlijk niet goed waarom je er een andere kaart in wil zetten.
Ik heb boven voor de kinderen ook zo een compaq gebakje staan (P3 met onboard Intel 815 video), en die spelen daar al hun spelletjes op.
Dus als jij alleen maar wil surfen en foto's bekijken volstaat de onboard video meer dan voldoende..........

groetjes,
Martin.

Geplaatst door ijspeert
Beste Arno,

Ik snap eigenlijk niet goed waarom je er een andere kaart in wil zetten.
Ik heb boven voor de kinderen ook zo een compaq gebakje staan (P3 met onboard Intel 815 video), en die spelen daar al hun spelletjes op.
Dus als jij alleen maar wil surfen en foto's bekijken volstaat de onboard video meer dan voldoende..........

groetjes,
Martin.

Ja, echt belangrijk is het ook niet. Maar sisoft sandra leerde mij dat die onboard videochip behoorlijk wat van mijn werkgeheugen inpikt . Zodoende dacht ik dat het handig was om een aparte videokaart erin te steken. Daarbij komt natuurlijk ook dat het leuk is om een beetje te knutselen, laat ik eerlijk zijn. Ik probeer ook er wat van op te steken.;)

Om te leren knutselen heb je aan een Compaq een prima pc'tje :) , het enige wat een beetje jammer is, is dat op een normale pc alles net ff anders gaat.
Als het je alleen om het "verloren" werkgeheugen te doen is, dan zou ik er gewoon wat geheugen bijprikken......

Groetjes,
Martin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan