802.11G Driver Op Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

G4M3R

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2005
Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen die een 802.11G wireless ontvanger heeft ingebouwd, nu ben ik ook van plan linux op die laptop te zetten ipv Vista (kuch). Nu is alleen mijn vraag, werkt die netwerk ontvanger direct op linux of moeten er daarvoor drivers worden gezocht?

Dat ligt helemaal aan de laptop/wifi kaart die erin zit,
Linux is geen topspeler in de wifidriver markt,

Dus de vraag is welke wifi kaart heeft die laptop, dan kun je kijken of die (goed & standaard) ondersteund word onder linux

Bijna alles krijg je wel goed aan de praat.
Alleen kost het soms bij de ene kaart iets meer moeite als bij de andere.

Ubuntu bijvoorbeeld is erg handig en simpel om je kaartje aan de praat te krijgen.

Als je het type laptop kunt geven kan ik voor je kijken of het makkelijk te doen is.

:)

Ik heb even gezocht.

Het is de Atheros Wireless LAN kaart.
Het type precies kan ik niet terug vinden.
Maar deze is wel aan de praat te krijgen.

Alleen word deze meestal niet automatisch herkent.
Dan kun je met de Windows XP (via Ndiswrapper) of de opensource driver het wel aan de praat krijgen.

Maar het handigste is als je Ubuntu installeerd (ik ga daar van uit) je laptop even met een kabeltje aan het internet hangt. Kans dat het out of the box gaat werken.
Zo niet, post het hier en we gaan kijken hoe we het dan aan de praat krijgen.

Weet vrijwel zeker dat het werkend te krijgen is :thumb:

Vanuit Ubuntu word de atheros chipset standaard ondersteund.

Mocht je er toch problemen me hebben of een andere distributie die hem niet inzich heeft kun je op de site van Madwifi (www.madwifi.org) alle info krijgen om hem aan de praat te krijgen zonder ndiswrapper.

Laatst bewerkt:
Dat is precies wat ik wilde horen, dankjulliewel voor het antwoord :)

verandering in plan. paradigit heeft de laptop die ik wilde uit het assortiment gehaald (het moet mij natuurlijk weer overkomen) dus ik heb nu een soort van replacement, maar ja, hier staat ook vista op die door linux vervangen gaat worden door mij mits de ingebouwde wireless netwerk adapter gaat werken zonder problemen, het betreft hier de Acer Aspire 5520G-402G16Mi, kan iemand mij vertellen of de wireless adapter hierin zonder probleem zal gaan functioneren (heb er slechte ervaringen mee). Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het gaat allemaal werken.
Zie dit topic.

:thumb:

Het is dus waarschijnlijk wel wat puzzelen. Maar gaat werken!

Ciao :thumb:

dat gaat me zeker wel verder helpe, thnx :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan