802.11n werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrSosa

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2006
Goede middag forum leden .

Ik heb net een Sitecom wl-309 gaming router aangeschaft .
Heb 2 laptops een Aspire8930 met 32bits Vista en een Aspire7540g met 64bits Windows 7.
Omdat de wl-309 een dual band router is heb ik 2 netwerken , 1 op 2,4ghz met 802.11g en 1 op 5ghz met 802.11n .
Het probleem is nu dan de 7540g het 802.11n netwerk niet herkent terwijl hij dit wel moet kunnen .
De 8930 werkt perfekt en haalt via wifi makkelijk de 89mb .
Ik weet dat het niet aan de router ligt want als ik een 3e netwerk op 802.11n maak of de 2,4ghz in 802.11n verander herkent mijn 8930 deze wel gewoon en herkent de deze 7540g niet .
Misschien zie ik iets simpels over het hoofd, maar zie nu door alle bomen het bos even niet meer .:o

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij een juiste richting op kan sturen .

mvg Mike

je zegt dat 7540 het wel moet kunnen, echter kan ik nergens vinden wat voor wireless kaart de laptop heeft. Niet alle N wireless ondersteund ook de 5ghz band, dus dat een computer slechts 1 van beide kan vinden is mogelijk.

Meestal ondersteund een router op de 2.5ghz dualband in een mixed N+G modus. Als je zegt dat "de 7540 op de 2.5g band de router ook niet kan zien in "N" mode", is dat exclusief N of mixed-N-G mode?

bedankt voor het reageren,

Hij staat niet ingesteld op mixed n/g .
Ik heb expres de 2,4ghz band ingesteld op alleen G, en de 5ghz op alleen N .
De 7540 werkt ook gewoon op 2,4ghz alleen de ontvangst en snelheid is slecht (deze laptop word op een grote afstand van de router gebruikt) .
Ik had hiervoor ook een sitecom gaming router , alleen de wl-308 vorige generatie .
Die werkte gewoon goed op diezelfde afstand op 2,4ghz alleen G , ik dacht dat juist het doel van een dualband router was om 2 verbindingen tegelijk te kunnen realiseren , 1 voor de oudere apparaten en 1 voor de nieuwere die N ondersteunen waardoor de snelheid van die aanzienlijk vooruit zou moeten gaan .
nog een bittere pil is dat ik de 7540 vorige maand heb aangeschaft .. en de 8930 die het wel goed doet bijna anderhalf jaar geleden .

de netwerk adapter van de 7540 is een Atheros AR5B93, op de laptop zelf staat ook nog Acer Nplify 82.11b/g/n al weet ik niet precies wat dat inhoud omdat ik er niks van terug kan vinden op de laptop zelf .

mvg Mike

Je hebt in principe gelijk maar je moet op een aantal punten letten:

- De 5GHz band heeft een korter bereik dan 2.5Ghz. dit wordt dus zoiezo een probleem als je op het randje van 2.5 werkt.
- Wideband 2.5 GHz (N) op grote afstand is sneller dan 5GHz.
- Mixed N/G kan minder snel zijn, maar als er weining "G" verkeer is, is mixed mode bijna net zo snel als puur "N"

Volgens een datasheet zou de AR5B93 beide channels moeten kunnen. Mogelijk is de driver op de 7540 niet up to date?

Voor bereik van routers geld heel sterk "in het verleden behaalde resultaten...."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan