80Gb HD via controller wordt herkent als 31,4 Gb HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

magteres

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2003
Probleempje. Heb net een nieuwe Maxtor 80Gb harde schijf gekocht en een Promise ATA Controller maar nu wordt de schijf maar als een 31,4 Gb HD herkent.

Dat had ik ook toen ik 'm gisteren aansloot toen ik de controller nog niet had, maar ik dacht dat het een beperking van het bios van mijn moederbord was. Als ik nu opstart zie ik bij het bios van mijn nieuwe controller ook staan dat 'ie mijn HD als 31,4 Gb herkent. Het flashen van mijn Promise bios heeft niet geholpen. Mijn OS is Windows 2000.Wat nu?

p.s. Deze thread is het vervolg op deze.

Hoi,

In je vorige vraag geeft Lex de onderstaande opsomming:

Als je zo'n grote schijf gaat aanschaffen, hou er dan rekening mee dat jou Bios deze niet zal herkennen.
Je zal dan met een Bios-overlay programma moeten gaan werken.
Voor Maxtor heb je dan Maxblast3 nodig.
Dan nog weet ik niet of het wel met jou systeem goed gaat werken.

Heb je dat gedaan??

En waarom hier opnieuw beginnen als je al een lijntje open hebt staan.

Geplaatst door puppie
Als je zo'n grote schijf gaat aanschaffen, hou er dan rekening mee dat jou Bios deze niet zal herkennen.
Klopt, dat bleek ook. Daarom heb ik ook een controller gekocht.
Je zal dan met een Bios-overlay programma moeten gaan werken.
Voor Maxtor heb je dan Maxblast3 nodig.
Voordat ik vandaag de controller kocht heb ik gisteren met maxblast gespeelt. Ondanks de optie die deze software kent om een fakegrootte door te geven tijdens het booten hielp dit niet.
En waarom hier opnieuw beginnen als je al een lijntje open hebt staan.
Omdat ik de ervaring heb dat oude draadjes nauwelijks nog reacties opleveeren. Correct me if I'm wrong...

Oke,
Dan zou ik deze groote formateren. een windows versie erop zetten en dan ook het programma partition magix van power quest.
Dan met pm even de laatste restjes formateren.

En dan heb je een schijf van 80 Gb.
PM moet je kopen de demo versie op het internet kan je alleen maar laten zien hoe het werkt.

Geplaatst door puppie Oke,
Dan zou ik deze groote formateren. een windows versie erop zetten en dan ook het programma partition magix van power quest. Dan met pm even de laatste restjes formateren.

En dan heb je een schijf van 80 Gb.
PM heb ik al in mijn bezit, gestart vanaf mijn andere HD van 4Gb. Ook PM zegt dat mijn nieuwe HD 38,4 Gb is.

Volgens mij zit het probleem in de kaart van promise, die mijn HD niet goed herkent....

Martijn

Toch wel de pm versie die ook grote schijven aankan.
Ik dacht vanaf versie 7.

Geplaatst door puppie
Toch wel de pm versie die ook grote schijven aankan.
Ik dacht vanaf versie 7.
Gezellig zo'n gesprek tussen ons 2-en. ;)

Ik heb PM 8, die kan tot schijven van 137Gb aan dus...

Beide schijven op de nieuwe kaart aangesloten?
En zo ja, hoe, samen op één lint of elk apart, of heb je de 4GB HD nog op je moederboard zitten en alleen de 80GB aan de nieuwe kaart gehangen?

En ondersteund je moederboard de kaart wel, kijk hier even, 'k weet niet wat er in de IBM van jou zit, maar dat zou ook nog wel eens het probleem kunnen zijn.
IBM hardware (zeker de wat oudere) wil nog wel eens niet zo compatibel zijn...

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Withaar
Beide schijven op de nieuwe kaart aangesloten?
En zo ja, hoe, samen op één lint of elk apart, of heb je de 4GB HD nog op je moederboard zitten en alleen de 80GB aan
de nieuwe kaart gehangen?
Allereerst bedankt voor je tips en advies!

Eerst had ik mijn oude HD nog op mijn moederbord aangesloten en mijn nieuwe HD op de nieuwe kaart, maar ik heb ze ook allebei aan de nieuwe kaart gehangen. Dat hielp echter niet echt veel, mijn oude HD leek wel de hik te krijgen, hij stopte lke keer even tijdens het opstarten voordat hij verder ging. Dat gebeurde ook toen ik de oude HD in zijn eentje op de nieuwe kaart had aangesloten.

Wat is overigens de goede wijze van aansluiten van een HD, de master op het uiteinde van de kabel en de slave daarvoor?

En ondersteund je moederboard de kaart wel, kijk hier even, 'k weet niet wat er in de IBM van jou zit, maar dat zou ook nog wel eens het probleem kunnen zijn.
IBM hardware (zeker de wat oudere) wil nog wel eens niet zo compatibel zijn...

Die lijst is volgens mij voor een Fasttrack adapter, ik heb de Ultra100 TX2. Mijn moederbord zag ik in ieder geval niet terug in de lijst, dit is mijn mobo:

Veld Waarde
BIOS Type IBM
IBM BIOS Modelnummer 6275540
IBM BIOS Serienummer 0000000
IBM BIOS Versie PDKT31A
Datum Systeem BIOS 07/19/00
Datum Video BIOS 04/06/00

Hoe kwam je aan die lijst van de promise-site? Ik heb geprobeerd de compatibiliteitslijst voor mijn controllor te vinden maar dat lukte me niet...

In dit geval neemt het BIOS van de controllerkaart e.e.a. over en heeft het BIOS van het moederbord er niets mee te maken.

Heb je soms de jumper voor CLJ (cylinder limitation position) geplaatst?

Het is jumper J46 op het plaatje hieronder.
style_a2.gif

Geplaatst door Tiborv
In dit geval neemt het BIOS van de controllerkaart e.e.a. over en heeft het BIOS van het moederbord er niets mee te maken.
Dat leek mij ook al...

Heb je soms de jumper voor CLJ (cylinder limitation position) geplaatst?
Dat heb ik wel grprobeerd, maar toe nwas mijn hd plotseling nog maar 8GB! :p De jumper zit bij mij overigens op een hele andere plek.

Heb je enig idee waarom mijn oude HD "hort en stoot" als ik 'm op de nieuwe controllor aansluit?

Ik heb uiteindelijk maar besloten een 40Gb harde schijf te kopen, ook al wordty hiervan maar 31,4 Gb herkend. Mijn vraags kan dan ook worden aangemerkt als "opgelost".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan