8800GT of 8800GTS-512

Status
Niet open voor verdere reacties.

m@ikel

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2004
Hallo!

Ik wil binnenkort een nieuwe videokaart gaan aanschaffen, nu zit k alleen nog te twijfelen tussen de 8800GT of de nieuwe 8800GTS, Ik heb gelezen dat de 8800GTS 2 PCI-e sloten in beslag neemt, maar mijn moederbord is nog niet SLI, betekent dit dan dat ik deze kaart niet in mijn pc kan zetten? En betekent dit dan dat je in de toekomst niet nog een 8800GTS ernaast kan zetten?
En is het waard om voor 70 euro meer de 8800GTS te nemen of zouden jullie toch voor de 8800GT gaan?

GTS: http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JBXNLA
GT: http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JBXNL1

Alvast weer bedankt:thumb:

De GTS heeft een koeler die 2 sloten in beslag neemt, het is dus niet een dubbele kaart. Ook zonder SLI is deze kaart dus prima te gebruiken.
Als jouw moederbord geen SLI ondersteund, dan is 2 kaarten inderdaad niet mogelijk.

Wat ik tot nu toe in de benchmarks heb gezien, is dat het verschil niet dusdanig groot is om die 70 Euro meer te betalen. Ik zou het bij een GT houden.

Oké hartstikke bedankt voor je snelle reactie zijn er nog meer mensen die er ook zo over denken?
Ik lees net dat de 8800GT PCI-e 2.0 is, werkt deze kaart dan onder mijn moederbord de Gigabyte M61PM-S2 ?

Alvast weer bedankt!

Laatst bewerkt:
hey,

Als ik jou was zou ik ook voor de GT gaan bespaart je veel geld en er is maar heel klein beetje verschil met de GTS versie. Neem wel beter een 512MB GT versie ipv 256MB.

Oké bedankt voor je reactie tot nu toe 2-0 voor GT iemand die me de GTS zou aanraden of is de GT kwa prijs/kwaliteit tog de beste?

Alvast weer bedankt!

Oké het is dus duidelijk et word een 8800GT :D Nu moet k hem nog ergens te pakken zien te krijgen zijn overal uitverkocht maar in ieder geval weer hardstikke bedankt allemaal!:thumb:

M@ikel

Bij mijn eerder gegeven link volgens de site nog steeds 2 op voorraad voor een heel aantrekkelijke prijs:

http://www.frieslandcomputers.nl/shop_detail.php?id=2131

he,
ik heb zelf ook die 2 kaarten van frieslandcomputers in sli. ik ben er erg tevreden over want er zijn veel mensen die zeggen dat de 8800gt veel lawaai maakt. maar omdat deze 8800gt een veel grotere koeler heeft is hij een stuk stiller.

zelf heb ik ook erg goede ervaring met frieslandcomputers.

greetz tim

Bedankt weer voor jullie reacties!

Nu zat k nog ff te surfen op het internet en kwam ik een versie tegen van de 8800 GT genaamd de ``Zilent edition ´´ Deze versie is duurder dan de gewone 8800 GT, betekent dit ook dat hij beter is of betaal je gewoon meer omdat de kaart wat stiller is?

8800 GT: http://kijkshop.shops.nl/product/221474/?
8800 GT Zilent: http://kijkshop.shops.nl/product/229502/?

Alvast weer bedankt!

M@ikel

Laatst bewerkt:
Ok, 8800GT vs 8800GTsS, hier gaan we vrind.

Bekend is over de hele wereld dat de 8800GT the pain in the ass is van alle topkaarten die er al waren. Dit simpelweg om het feit dat de 8800GT een dusdanige prijs-performance verhouding heeft, die nergens anders op het moment te vinden is. Echter verschillen de prijzen van de 8800GT kaarten enorm, denk hierbij aan een range die van 200 euro uitloopt naar 330.

We beginnen even met twee tabelletjes van beide kaarten hier op standaard geklokte specs(dus nog niet overclocked door fabrikanten of dergelijke):

8800GT:
Chip:G92-270
Procédé: 65nm
Chipklok: 600MHz
Shaderklok: 1512MHz
Shaderunits: 112
Geheugen: 256/512/1024
Geheugenklok: 900MHz
Geheugeninterface: 256bit

8800GTS:
Chip:G92-4000
Procédé: 65nm
Chipklok: 650MHz
Shaderklok: 1625MHz
Shaderunits: 128
Geheugen: 512
Geheugenklok: 970MHz
Geheugeninterface: 256bit

Zoals je kan zien is de 8800GTS een zwaardere kaart. In de benchmarks van 3DMark05/06 testen kwam de 8800GTS beter uit dan de 8800GT. De 8800GT zat al loeiend dicht op de performance van de 8800GTX/Ultra's maar je begrijpt de 8800GTS is dus weer wat beter. Niet alleen weer wat beter, maar de 8800GTS is zelfs heel wat beter dan de GT. Dit is met name te merken op de hogere resoluties, vanwege de hogere standaard klokfrequenties en de shaderunits waarvan de GTS vriend er 16 meer heeft. De bandbreedte (hier niet weergeven) ligt ook veel hoger van de 512 variant van de GTS. De oude 320 en 640 varianten hadden nog een ergens rond de 64,0 als ik het me herinner, en de 512 GTS variant zit op de 61,4 dacht ik (sorry weet de precieze getallen niet meer maar het scheelde minder dan 3). Dit terwijl de 8800GT ergens rond de 40 bleef hangen.

Dit alles geeft dus weer dat de 512mb vriend van de GTS serie wel degelijk sneller is dan de 8800GT, maar nu is de vraag natuurlijk of hij het extra geld waard is! Om even alles gelijk te houden met het vergelijken gebruik ik de website en prijzen van Azerty even. Azerty overigens aan te raden voor hun geweldige service naar klant toe, en de leveringen stipt volgens afspraken en dergelijke. Maar goed.

Veel mensen vinden Asus fijn, ik ben er zelf geen fan van omdat uit ervaringen ik heb moeten ontdekken dat veel standaard kaarten niet meer dan 15-20% te overclocken vallen (ASUS heeft zelf wel overclockte varianten voor je waar ze het nog wel redelijk netjes doen), maar hier toch even de prijsvergelijkingen:

Asus 8800GTS 512: € 288,62 ( http://azerty.nl/producten/product_detail/160/62074/en8800gts-htdp-g92-.html )
Asus 8800GT 512: € 243,06 ( http://azerty.nl/producten/product_detail/160/58110/en8800gt.html )

Ook is er een 8800GT Top te verkrijgen via Azerty die beduidend hogere klokfrequenties heeft, die zelfs goedkoper is dan de standaard GT (waarschijnlijk dit door grotere inkoop door grotere vraag). De standaard 8800GT scheelt dus maar 45 euro met de 8800GTS512. Voor verdere info zie de links (klokfrequenties etc.)

Zelf ben ik een erg grote fan van XFX en eVGA. Ik begin even met XFX. Dit zijn naar mijn mening de meesters in de gfx-markt op het moment als het aankomt op overclocken en dergelijke. Ze pakken het dan weer wat minderslim aan als het aankomt op covers van kaarten (8600GT verhaal met eVGA, haha) maar goed dat even terzijde. XFX heeft heel, maar dan ook echt heel veel verschillende versies op het moment, van zowel 8600 serie als de 8800 serie. Je weet van al die namen niet meer wat je moet kiezen, dus hou ik het even bij de standaard typen en kom ik later even op alle varianten terug.

XFX 8800GTS 512: € 313,90 ( http://azerty.nl/producten/product_detail/160/62072/geforce-8800gts-g92-.html )
XFX 8800 GT 512: € 221,19 ( http://azerty.nl/producten/product_detail/160/58477/geforce-8800gt.html )

Je ziet, het verschil van XFX is beduidend groter, grofweg bijna 100 euro. De reden voor de hoge GTS prijs weet ik niet, maar ik verwacht dat dat te maken zal hebben met een standaard overclock performance die erachter zit die richting de 30% zal gaan als het slim wordt aangepakt (wat tot gevolg heeft dat je qua performance wellicht boven de 8800GTX kan uitkomen). Echter is dit voor de overclock-leek niet interessant, en is het als het op XFX aankomt beduidend interessanter om dus in dit geval voor de XFX 8800GT te gaan.

Terugkomend op alle varianten van XFX op de 8800GT en 8800GTS. Hier en daar zul je zien dat het zo 20MHz scheelt hier, en 10MHz daar, en hier misschien nog wat en daar. Qua performance schelen de kaarten dus niet veel in de praktijk, denk aan 0-5% ten opzichte van elkaar. Als je echter wel geinteresseerd ben in overclocken en daar hardcore aan doet, dan is het interessant om hier wat meer over te weten maar ik neem aan dat jij niet een van de weinige in nederland bent die dit zo serieus neemt. Mocht dit wel het geval zijn dan weet je zelf waarschijnlijk wel hoe of wat, maar als je daar nog vragen over hebt hoor ik het wel.

EVGA dan, mijn andere grote favoriet. Favoriet voor hun service, en ongelooflijke performance van de kaarten, ook op overclock gebied zijn de kaarten in staat veel te handelen, en daarom bij mij zeer geliefd. Opvallend is dat de zogenaamde standaard 8800GTS 512mb versie een hogere standaard engine kloksnelheid heeft dan alle andere. 670MHz ipv 650MHz namelijk. Hier betaal je dan wel weer fors wat extra voor, zie hieronder. De reden is zeer waarschijnlijk wederom de overclock prestaties die het beestje levert als je er wat tijd in stopt, voor de standaard-pc-consument dus niet interessant voor aanschaf.

EVGA 8800GTS 512: € 357,29 ( http://azerty.nl/producten/product_detail/160/62978/geforce-8800gts-g92-.html )
EVGA 8800GT 512: € 237,30 ( http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=58478&GROEP_ID=160&TAB=specificaties )

Remember, de standaard klokfrequenties van de GTS zijn 650 MHz over algemeen gesproken, terwijl bij de GT variant dit er mara 600 zijn! De 8800GTS is in mijn mening niet interessant voor aanschaf, 360 euro is gewoon te veel voor een kaart. Zeer waarschijnlijk zou deze kaart na een goede overclock-beurt wel verrekte hoog eindigen in de benchmarks maar 360 euro is toch 360 euro, en das veel geld als het ook 100 euro minder kan. Wat betreft EVGA kan ik je de 8800GT SSC versie aanraden:

EVGA 8800GT SSC 512: € 267,39 ( http://azerty.nl/producten/product_detail/160/58689/geforce-8800gt-ssc.html )

Deze kaart is door EVGA voor je al pre-clocked naar 700 MHz voor de engine klok en 2000 MHz voor het grafische geheugen. Deze kaart is dus echt retesnel, en naar mijn mening de beste keuze als je het prijs-technisch het beste wil aanpakken. Mocht je een paar tientjes overhebben dan zou ik toch een Asus 8800GTS 512mb kopen.

Uiteraard zijn dit nu maar 3 merken die ik met mekaar heb vergelijken, je moet zelf zien wat het uiteindelijk wordt. Belangrijk is dat je weet wat je wil:

1) Je wil de beste prijs-performance verhouding in je kaart terugzien
-of-
2) Je wil gewoon in principe de beste performance kaart voor zo min mogelijk geld

In het eerste geval zou ik voor een 8800GT gaan omdat die reeks onverslaanbaar is op de markt als het op prijs-performance verhouding aankomt. Als ik er nu een zou moeten kopen zou ik proberen de EVGA 8800GT SSC in handen te krijgen.

In het tweede geval zou ik echt gaan voor een goeie 8800GTS, die je voor echt niet meer dan 320 euro zou moeten kunnen bemachtigen. Het verschil tussen de kaarten is zeker niet verwaarloosbaar, maar ja het is wel wat je er mara voor wil uitgeven, het is toch weer 50 euro gemiddeld meer. Ik raad je aan om even te gaan tweaken op www.tweakers.net daar zul je uiteindelijk hele nette prijzen vinden voor zowel de 8800GT als de 8800GTS kaarten (beide 512mb vergeet dat niet he!).

Ik hoop dat dit je wat heeft geholpen, heb zoveel mogelijk informatie geprobeerd te verstrekken en je een zo goed mogelijk beeld geprobeerd te geven van wat verstandig is en wat je het beste kan doen in jou geval.

Succes! :thumb:

Laatst bewerkt:
Hardstikke bedankt voor je lange review legend, ik zelf ben altijd erg te spreken geweest over MSI, heb nu ook een MSI en was eigenlijk van plan om weer een MSI te gaan halen, mede dankzij de volgende site:
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZWpsZGOa/GeForce_8800_GT_ASUS_vs_MSI_vs_XFX/
Hier gaan ze de 8800GT's van asus,msi en xfx vergelijken en hieruit volgt dat de 8800GT van msi kwa prijs/kwaliteit verhouding het het beste doet, want voor de prijs van de xfx kan je net zo goed idd voor een GTS gaan of zie ik dit verkeerd?
Ik denk dat ik hem vanavond of morgen ga bestellen de 8800GT van MSI, iemand die mij zou tegen houden?
Alvast weer bedankt iedereen!:thumb:
Maikel

Ja ik heb MSI zelf nooit gehad, maar weet dat het inderdaad wel een merk is wat bekend staat om zn garanties, service en betrouwbaarheid. Heb hem niet meegenomen in mijn lappie tekst vanwege het feit dat ik zelf dus nooit zo'n kaart heb gehad, en gewoon erg weg ben zelf van XFX/EVGA en dan ASUS die eigenlijk bekend is bij iedereen, meer een allrounder is dat.

De review die je gaf is inderdaad reden genoeg om te gaan voor de MSI 8800GT, ten opzichte van de ASUS en XFX. Zoals ik al zei, XFX is gewoon duur doordat ze zelf al heel veel voor je overclocken wat je zelf eigenlijk ook zou kunnen (alleen als zij het doen krijg je er ook gelijk garantie overheen).

Ik denk dat je met de MSI NX8800GT zeker geen foute aankoop maakt, maar kijk ook even toch naar de EVGA 8800GT SSC waar ik het eerder al over had. Deze is namelijk echt retesnel en is ten opzichte van alle andere 8800GT's op de markt denk ik echt superieur! Denk wel aan de levertijden, ik heb dan alles via Azerty gedaan om het vergelijken van prijzen even eerlijk te houden (want ja anders ga je oneerlijk vergelijken ze zijn nergens precies evenduur enzo). Mocht de MSI direct leverbaar zijn en je wil per se zsm een nieuwe grafische kaart - ja ga dan vooral voor de MSI. Mocht het geen absolute haast hebben raad ik je echt sterk aan even te kijken naar de EVGA 'SSC' variant!

Je keuze is op de GT serie gevallen in ieder geval hoeven we het dus niet meer over de GTS serie te hebben. Veel succes en natuurlijk vooral veel pelzier ermee!!!

Ik sta op het punt om mijn 8800GT van MSI in handen te krijgen maar overal zijn die krengen uitverkocht, toch nog maar even wat rondkijken op het internet en toen kwam ik dit tegen:
http://www.hardware.info/nl-NL/news/ynCcmZqWwpea/EVGA_komt_met_vier_varianten_8800GT/
Na dit te lezen begrijp ik hier dus uit dat de Evga variant van de 8800gt toch wel degelijk sneller is dan de MSI, nou begin ik toch wel weer erg te twijfelen...
Wat denken jullie MSI of Evga?

Alvast weer bedankt!:thumb:

M@ikel

EVGA zekersteweten, zijn naar mijn ervaringen met deze lui toch echt de beste op de markt op het moment als het aankomt op betrouwbaarheid van de kaarten (denk aan overclocken, ze kunnen veel handelen mijn kaart heb ik met originele cooler (EVGA 8600GT 512mb versie, weliswaar geen top kaart maar toch) van EVGA zelf (en die originele cooler is niets bijzonders) toch op 31% overclock kunnen laten lopen, en dat voor 130 euro met zeer goeie prestaties voor een 8600GT!

Service van EVGA top, van Azerty ook overigens. Ik heb het al eerder gezegd, op Azerty kun je hem pre-orderen (en hij zal dus nu op zeer korte termijn verschijnen), de EVGA 8800GT SSC is gewoon de bom! de shizzle die het moet gaan worden kerel, die kloksnelheden 700MHz van de Engine terwijl de core op ****ing 2000MHz loopt. Ouwe deze kaart moet het worden, zeker nu MSI dus zo moeilijk te krijgen is. Wel is het zo dat deze kaart door EVGA al voor je is overclocked, maar als je RivaTuner V2.06 ook even download (kun je googlen), dan kun je er misschien zelfs nog een 5-10% bovenop weten te krijgen naar mijn verwachting! En dat terwijl hij dus al op zulke aantallen van MHz loopt!

Wederom, mijn advies - de EVGA 8800GT SSC, de KO is ook leuk maar dies iets minder en maar 10 euro goedkoper, ja.... 255 of 265 euro maakt natuurlijk nie zo heel veel uit dan zouk gelijk maar voor de SSC (265) gaan :)

ik zou voor die 8800GT PCI 2.0 gaan, die heb ik ook en is bijna evensnel als de GTS , bijna niet merkbaar:
GT: 675/1650/1900
GTS: 700/*/1950

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan