9 van 13 PC's achter switch geen internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickkie

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2009
Ik maak gebruik van een internetverbinding die ik mbv een switch (Dell PowerConnect 2816) verdeel over 13 nieuw aangeschafte identieke computersystemen.

Bij slechts 4 systemen is het gelukt een internetverbinding tot stand te krijgen en bij de andere 9 niet.

Opvallend hierbij is dat de 4 werkende systemen een IP-adres hebben van: 188.200.250.250 tot 254
De niet werkende systemen hebben een IP-adres van 192.168.1. 64 en oplopend.

Kan dit te maken hebben met de switch of moet ik hiervoor bij instellingen in de modem/router zijn?

Aanvullende vraag:
Wat houdt managed mode en unmanaged mode in een switch in?

Probleem zit 'm in de router. Blijkbaar heb je bij KPN een blok ip-adressen gekregen (zie hier), waar er effectief 4 van te gebruiken zijn voor computers.
De router is transparant blijkbaar, zodat 4 pc's van dat blok ip-adressen een ip-adres kunnen krijgen. De rest krijgt dan niets.

Als oplossing zou ik het zo doen: Koop een (al dan niet draadloze) breedband router, en zet die tussen de provider-router en de DELL switch (=WAN aansluiting van de nieuwe router naar de provider-router, een van de LAN aansluitingen naar een poort op de Dell switch). Laat je goed voorlichten, zodat je er een koopt die voorbereid is op de toekomst, bijv. alvast vooruitkijkend naar thuiswerken ("VPN"), evt. draadloos gebruik, evt. printserver functionaliteit etc.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs, heel erg bedankt voor dit antwoord. :thumb: Hier kan ik denk ik wat mee en ga er a.s. maandag meteen mee aan de gang. Ik laat wel weten hoe het is afgelopen.
Grtz,

Dick

Alvast nog een paar tips:
1. Vraag op de 2 types pc's op welke DHCP server hen die ip-adressen hebben toegewezen.
Ik sta namelijk nogal verbaasd over de 192.168.1.x ip-adressen die die 9 pc's hebben gekregen.
Doe dat dus op een pc met een 188.x.x.x adres en op een pc met een 192.168.1.x ip-adres:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
Kijk welke DHCP servers genoemd worden. Als het goed is heeft de 188.x.x.x computer als DHCP server 188.200.249 als DHCP server (of een ander publiek Internet-adres), maar vooral is van belang welke DHCP server wordt genoemd bij de andere computer. Probeer te achterhalen welk apparaat verantwoordelijk is voor de uitgifte van de 192.168.1.x ip-adressen. Misschien is dat de switch (zie 3.), maar een ander apparaat zou ook evt. kunnen.
Zet op dat apparaat DHCP serving uit, want de nieuwe breedband router moet de uitgifte doen, niet een of andere 'rogue' DHCP-server...
Als je niet (direct) duidelijk is welk apparaat DHCP-server speelt van het 192.168.1.x segment:
Stel (voorbeeld) dat de DHCP server voor het 192.168.1.x segment is: 192.168.1.1
Op een van die 9 computers:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
ping 192.168.1.1
arp -a 192.168.1.1

Je zou dan het MAC-adres (achtergrond: hier) moeten kunnen zien dat hoort bij de DHCP server. Hopelijk kom je er dan uit welk apparaat het nu precies is dat (stiekem) als DHCP server optreedt.
Zie bijlage als voorbeeld: Bij mij is de DHCP server toevallig een Linksys router met ip-adres 192.168.1.1. Dat het een Linksys apparaat is kan worden afgeleid uit de eerste 3 XX-XX-XX aanduiding (ook OUI genoemd) in het MAC-adres, dus 00-1c-10 hoort bij Linksys apparatuur. Ik kan dat opzoeken in deze link door daar in te vullen en te laten zoeken. Levert mij op:
00-1C-10 (hex) Cisco-Linksys, LLC
001C10 (base 16) Cisco-Linksys, LLC
121 Theory Drive
Irvine California 92612
UNITED STATES
2. Als je om welke reden dan ook het uitgeven van 192.168.1.x adressen via DHCP niet kunt stoppen, zorg er dan voor dat de breedband router die je gaat inzetten een LAN ip-adres heeft/krijgt dat niet begint met 192.168.1.x maar (bijv.) met 192.168.2.x
Hopelijk levert dat dan op dat alle pc's een 192.168.2.x ip-adres krijgen; per slot krijgen die 4 pc's een publiek ip-adres, dus op de een of andere manier mogen er 2 DHCP server naast elkaar bestaan (wel vreemd, maar dat is wat je impliciet gemeld hebt).
3. Handleidingen van je switch: hier
Zie dat op pagina 19 van dit document staat dat de switch ook DCHP Server kan spelen (Home -> System -> DHCP Server), dus het zou mij niet verbazen als de Switch de 'rogue' DHCP server is waar ik het over heb.
EDIT: 4. In aansluiting op 2.: Let op dat de nieuwe breedband router niet het ip-adres heeft op de LAN-kant die momenteel door de switch wordt gebruikt voor beheer. Is dat risico er (bijv. Linksys en Zyxel routers gebruiken het 192.168.1.x segment), zet dan (zoals eerder aangegeven) de DHCP Server component uit op de switch, en zet de switch daarna op een ander LAN beheer ip-adres in een anders ip-reeks als gebruikt wordt door de breedband router. Je zult dan wel de verbinding met de switch verliezen, maar dat is verder geen direct probleem, omdat je de switch via de console-poort altijd nog bereiken kunt (of door een vast ip-adres in te stellen op je pc dat valt in het 'nieuwe' segment van de switch). Alternatief kun je de switch een ip-adres geven dat niet door de breedband router zelf wordt gebruikt en ook niet wordt uitgegeven door de breedband router via DHCP.
Alternatief kun je natuurlijk het LAN-segment op de breedband router veranderen naar een ip-segment dat niet niet in de lijn ligt van de switch (wel weer eerst de DHCP Server component op de switch uitzetten). Je zult dan wel de verbinding met de breedband router verliezen, maar na een herstart van je pc krijgt je van de DHCP Server in de breedband router automatisch een ip-adres in de goede reeks.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• DHCPserver-Linksys-arp.JPG
    DHCPserver-Linksys-arp.JPG
    52,7 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Tijs,

Ik vind het geweldig dat je zoveel moeite voor me doet. Op deze manier moet het gewoon gaan lukken. Het is jammer dat ik het maandag pas kan proberen. Ik laat zeker van me horen.
Grtz,

Dick

Het probleem is tot op heden nog niet opgelost. Wel is er wat meer duidelijk geworden. Het blijkt dat er maar 5 IP-adressen worden toegewezen door een achterliggende modem/router en dat een aanpassing in de instelling hiervan met als doel om het aantal IP-adressen uit te breiden niet mogelijk is, want herhaaldelijk wordt het aantal teruggezet in de oude waarde. Ik weet niet helemaal het fijne hiervan, omdat iemand anders zich nu over het probleem heeft gebogen en tevens contactpersoon is met KPN. KPN wordt momenteel dan ook benaderd met de vraag hoe het aantal IP-adressen uitgebreid kan worden. Zodra er meer bekend is laat ik het uiteraard even weten.

Zoals al eerder gezegd kun je (net zoals thuis) 1 publiek ip-adres door meerdere pc's laten gebruiken door er een breedband router tussen te zetten.

Als ik je goed begrijp heb je ook geen aparte reden om méér dan 1 ip-adres te gebruiken.

Maar goed, je kunt het aan iemand anders overlaten, natuurlijk, maar mijn oplossingsgedachte heb je al gekregen.

Tijs.

Hallo Tijs,

Jouw suggestie van de router houd ik zeker nog voor achter de hand, maar voor ik nieuwe investeringen ga doen probeer ik eerst nog even te achterhalen waarom hij het in deze opstelling niet doet. Het betreft hier een situatie op mijn werk waarvoor ik zelf verantwoording draag maar eveneens afhankelijk ben van een ondersteunende dienst en een provider waarbij laatstgenoemde momenteel geraadpleegd wordt. Ik ben destijds met jouw (heel bruikbare) info naar die ondersteunende dienst gestapt en van daaruit zijn stappen ondernomen, maar om een of andere reden wil het nog steeds maar niet lukken. Ik wacht het nog heel even af en als er geen verbetering is dan ga ik zelf maar weer aan de gang ermee. Nu kan ik nog even gebruik maken van die ondersteuning.
Ik laat sowieso even weten hoe het afloopt om evt. anderen mogelijk mee te laten profiteren van de opgedane informatie en om jou te informeren in hoeverre jouw gedachtegang heeft bijgedragen aan het komen tot een oplossing.
Groet,

Dick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan