9 Volt of meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericosman

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
hallo,

Ik ben gister aan een leuk iets begonnen :P namelijk "portable" boxen maken ( boxen die op een accu / batterij draaien ).

Maar nu draaien die boxen van mij op een 9v batterijtje ( omdat dit ook ergens opstond ) ze doen het goed blablabla ..... maar nu vroeg ik me af is het ook mogelijk om b.v. 50 v op te zetten of gaat dit finaal fout?

Want ja ik wil desnoods een accu er op dus als iemand iets weet :) ik hoor het graag!

( ik heb nu 1 blok batterij van 9v )

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Die 9 volt waar komt dat vandaan heb je een schema er van of zo en zijn er onderdelen die op de 9 volt werken anders gaat dat zo wie zo niet de spanning verhogen . wil je verhogen om langer met de batterij te doen of zo?

Je kan er wel 50V op zetten, maar dan moet er een weerstand in serie tussen, zodat de spanning over de boxen 9V bedraagt. De spanning over de weerstand is dan 41V. Hoeveel die weerstand dan moet bedragen, kan je uitrekenen met de wet van Ohm.
Een accu is meestal 12V, dus dan zal daar ook een weerstand tussen moeten. En als je langer stroom wilt, kan je meerdere 9v batterijen parallel schakelen.
Meer amperage blaast de boel op, want de weerstand van de boxen blijft gelijk, dus zou de spanning verhoogd moeten worden!!!
Batterijen in serie : Hogere spanning, stroom blijft gelijk.
Batterijen parallel : Gelijke spanning, langer stroom.

Heel eenvoudig voorbeeld :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler

Laatst bewerkt:
goeie dag

het heeft met speakers temaken
als je ze van 9 volt naar 50 zet
kan dat je speaker kapot gaan
ik bedoel je
zou het moeten combineren tussen speaker en de volt

groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.