98 installeren zonder opstartdiskette

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnieboyke

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2003
Hallo, ik heb net een pc'tje gekregen waarop win95 draaide. Dit is een pentium S 75 mh. Nu heb ik die schijf geformateerd om windows 98se te installeren en als ik hem opstart komt de melding : "ongeldige systeemdiskette. Vervang de diskette en probeer opnieuw". Ik ben niet in het bezit van een opstartdiskette. Ik heb wel in mijn bios de waarde veranderd van "boot sequence" die stond op :A,C en die heb ik nu veranderd naar C,A. Dus dacht ik dat ik rechtstreeks kon opstarten van de installatie cd van win 98. Blijkbaar is dit niet het geval. Weet iemand waar ik eventueel de bestanden kan downloaden die op een opstartdiskette van win95 horen? Of heeft iemand een ander idee?

Bedankt bij voorbaat

greetz arnieboyke

Je kunt hier een opstartdiskette downloaden.

Zet dan wel het bios weer op A, C

Groeten Neleke

Laatst bewerkt:
Okay thx. Opstardiskette gedownload en pc'tje opgestart. Nu wil ik naar de E: (dit is de letter van het cd rom station) en geeft hij de melding " invalid drive specification". Kan ik mijn cd rom installeren via dos en hoe moet dit ?????

alvast bedankt

a. Zit de CDROM goed aangesloten?
b. heb je bij het opstarten de opstarten met cd-rom ondersteuning gedaan?
c. Hoe zit de cd-rom aangesloten ? op de geluidskaart of op het moederbord op IDE?

Alles goed aangesloten. Maar bij het opstarten krijg ik geen enkele melding. Ik kom rechtsreeks op de A: terecht.

greetz arnieboyke

Geplaatst door arnieboyke
Moet dit dan geen opstartdiskette van win95 zijn ??

greetz arnieboyke

Nou eigenlijk nee omdat die geen cdrom ondersteund.
Je kan met de 98 opstartdiskette ook Win95 installeren

Goed ik kan nu opstarten met cd-rom ondersteuning. Nu dacht ik dat ik gewoon de cd-rom kon insteken en deze zichzelf zou installeren maar dit lukt niet. Dus ging ik op zoek naar een setup of een autorun maar dit wordt niet gevonden. Hoe installeer ik nu in godsnaam die win98se.

Zal dit in het vervolg beter overlaten aan iemand die er iets van kent.

groetjes arnieboyke

Goed ik kan nu opstarten met cd-rom ondersteuning. Nu dacht ik dat ik gewoon de cd-rom kon insteken en deze zichzelf zou installeren maar dit lukt niet. Dus ging ik op zoek naar een setup of een autorun maar dit wordt niet gevonden. Hoe installeer ik nu in godsnaam die win98se.

Zal dit in het vervolg beter overlaten aan iemand die er iets van kent.

groetjes arnieboyke

Als het goed is staat er gewoon een setup op de cd.
:

typ in e: (enter)
typ in setup (enter)

als het goed is moet dan de setup opstarten.
zoniet probeer dan eens:

cd win98 (enter)
setup (enter)

Nu wil ik naar de E: (dit is de letter van het cd rom station) en geeft hij de melding " invalid drive specification".
Ik weet niet hoeveel partities je op je hdd hebt,
maar de win98 bootdisk maakt een diagnostische schijf aan.
Je hebt dus kans dat je cd-rom 1 letter opschuift.

Geplaatst door crash

Ik weet niet hoeveel partities je op je hdd hebt,
maar de win98 bootdisk maakt een diagnostische schijf aan.
Je hebt dus kans dat je cd-rom 1 letter opschuift.

O ja dat is natuurlijk ook nog zo :(.
Maar een Pentium 75 heeft waarschijnlijk niet meer dan 2 partities. Dan zal de cdrom wel F: zijn.

Denk dat ik toch een probleem heb met de cd-rom drive.
Als ik naar de E: ga en ik doe een directory dan geeft hij de melding het volume in drive E is MS-RAMDRIVE.
Zonder dat hier een cd in zit.

??????

Er zitten twee harde schijven in en normaalgezien is de cd-rom drive E, maar ik heb ondertussen al alle letters van het alfabet afgedaan en kan de cd-rom niet vinden.

groetjes arnieboyke

Als ik naar de E: ga en ik doe een directory dan geeft hij de melding het volume in drive E is MS-RAMDRIVE.
Zonder dat hier een cd in zit.
Die MS-ramdrive is dus die diagnostische schijf die ik bedoel.
Als je nou naar F:\ gaat lukt het dan ook niet?
De D:\ is dan neem ik aan je tweede hardeschijf.

Meestal worden de letters is Dos met een opstart vanaf floppy/cd-rom
een beetje veranderd ten opzichte wat je in windows zelf ziet.

Laatst bewerkt:
nope, als ik de F: doe geeft ie de melding invalid drive specification. Denk dat ik mijn cd-rom opnieuw zal moeten installeren vanuit dos. Ik heb echter niks van installatiemateriaal. :(:(

groetjes arnieboyke

nope, als ik de F: doe geeft ie de melding invalid drive specification. Denk dat ik mijn cd-rom opnieuw zal moeten installeren vanuit dos. Ik heb echter niks van installatiemateriaal. :(:(

groetjes arnieboyke

vind hij de cdrom wel?
Als je gekozen hebt voor Met cdrom ondersteuning?

Cd-rom ondersteuning zit op de win98 opstartfloppy.;)

Je kan ook nog proberen hier bij Wintips de ultimate bootdisk te downloaden;
http://go.to/wintips
(download sectie>ultimatebootdisk)

Hiermee kan je diverse windows mee installeren/opstarten.

Heb nu geprobeerd met de ultimate bootdisk en krijg als melding "the win98 was not detected in the drive. Please insert cd now".

Kan ik eens proberen om mijn cd-rom speler uit te pluggen en opnieuw in te steken. Of heeft dit weinig zin ?

arnieboyke

Je kan idd proberen om ff je cd-rom speler opnieuw aan te sluiten.
Mischien dat de kabel niet goed zit.
Wordt de cd-rom wel door de Bios herkend?

Ik weet niet of je nog een pc hebt.
Mischien ff daar de cd-rom speler van gebruiken of deze cd-rom speler ff daar in testen.
Het kan ook dat de cd-rom speler gewoon stuk is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan