98% svchostgebruik bij 100%CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amo Guillermo

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2004
Berichten
18
Mijn PC werkt heel traag. Bij controle Ctrl Alt Del bleek dat ondanks dat ik geen programma open had staan het CPU gebruik constant 100% was met 70 processen. Van één svchost.exe van Systeem stond het gebruik op 98. De Pc is helemaal schoon en met Hijack This gecontroleerd en niets bijzonders. Hoe kan ik uitvinden welk programma op de achtergrond dit veroorzaakt. De updatefunctie van Windows is het niet want die heb ik uitgeschakelt als test.
Hopelijk weet er iemand een oplossing.
Met vriendelijke groeten,
Willem
 
Hopelijk heb je XP Professional?
Indien ja, dan het volgende doen:
Start Taakbeheer: Start -> Uitvoeren -> taskmgr.exe
ga naar tabblad Processen
Beeld -> Kolommen selecteren -> vink aan: PID (proces-ID)
Kijk welke svchost.exe instantie die cpu tijd opeet, en schrijf de PID die daarbij hoort op.
Sluit Taakbeheer
Start -> Uitvoeren -> cmd /k tasklist /SVC | more
Kijk o.b.v. svchost.exe in combinatie met de boven opgeschreven PID welke svchost sub-proces(sen) voor het hoge CPU-gebruik verantwoordelijk is.

Meld ons over welke svchost sub-proces(sen) het gaat.

We horen het wel.

Tijs.
 
Beste Tijs,
Helaas heb ik geen XP Prof, maar een gewone XP Media Center Edition op mijn HP laptop.
Jammer genoeg kan ik je voorstel dus niet uitvoeren.
Zijn er geen programma's te downloaden waar je het mee kan ontdekken. Iemand noemde mij Whats Running of Process Explorer.

Ik heb zo'n idee dat het aan de draadloze HP Printer ligt. Die wordt aangestuurd door de laptop via het netwerk (router), maar ik zie diverse malen Verbinding verbroken en even later weer Verbinding. Ik heb deze niet zolang geleden geinstalleerd en als de printer uitstaat en ik de PC uitzet moet ik 2 processen handmatig afsluiten. Dit gebeurd niet als de printer aanstaat. Maar ik heb geen idee of dat de oorzaak is, daarom wilde ik graag een naam zien.
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie
Met vriendelijke groeten,
Willem
 
Dowload Process Explorer, en kijk daarmee na welke service/proces via svchost.exe zoveel CPU-tijd vraagt.

Zie je alleen de 'hongerige' svchost.exe genoemd, maar geen duidelijk proces (met een .exe of andere aanduiding) ingesprongen eronder, rechtsklik dan op die svchost.exe, kies Properties, en kies daarin het tabblad Services. Daar staat dan duidelijk vermeld welke diensten door die ene svchost.exe worden uitgevoerd.
Noem die services hier in de discussie.
Zodra we authoriseren welke van die door jou genoemde diensten (tijdelijk) uitgeschakeld kunnen worden om te zien welke ervan nu precies de 'schuldige' is van je probleem, dan:
Stop dan 1 voor 1 die services via dat tabblad Services in Process Explorer, en kijk of het CPU-gebruik ineens flink naar beneden gaat (houd Taakbeheer -> tabblad Prestaties ernaast om dit gemakkelijk te kunnen zien of schuif de Properties van het svchost.exe proces even naar rechts, zodat je nog de colom CPU in Process Explorer kunt zien).

We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Vaak is de windowsupdater de oorzaak van het verhaal. Bij mij gebeurd dit ook en dan is het systeem niet vooruit te fikken. Maar na 10 minuten is dat vaak weer over.
Je moet je meer zorgen maken als de heletijd de svchost.exe in de weer is.. Dan kan het nl een virus zijn.:confused:
 
Beste Tijs,
Hartelijk dank en ik zal het zeker doen. Helaas heb ik vandaag en het weekend geen tijd, maar op maandag moet het lukken. Je hoort in ieder geval zeker van mij.
Met vriendelijke groeten,
Willem
 
Vaak is de windowsupdater de oorzaak van het verhaal. Bij mij gebeurd dit ook en dan is het systeem niet vooruit te fikken. Maar na 10 minuten is dat vaak weer over.
Je moet je meer zorgen maken als de heletijd de svchost.exe in de weer is.. Dan kan het nl een virus zijn.:confused:

Als het aan Windows Update zou kunnen liggen, probeer even:
Download en start Dial-a-fix
Vink aan Fix Windows Update en klik op Go.

Misschien is je probleem dan direct al verholpen, en hoef je niet verder te zoeken via Process Explorer etc.

Tijs.
 
Dial-a-fix heb ik gedraaid maar dat haalt niets uit.
Als ik de laptop start varieert de CPU Dat zal wel aan het starten van de functies liggen. Op een bepaald moment als hij helemaal opgestart is wordt het 100% en dat blijft zo zolang de Pc aanstaat.
Maandag ga ik aan de gang met de Process Explorer en hoor je van me.
Nog een vraagje.
Op aanraden van iemand heb ik het programma "Registry Booster-2" gedraaid. Die vond 736 entries. Links stond Registry Health is Low. Alleen moet je hem voor 25 Euro kopen als je die 736 wilt oplossen. Is dit programma jullie bekend? Werkt het goed en is het aan te raden en zou die in mijn geval ook goed kunnen werken?
Prettig weekend.
Willem
 
Zoals er "anti-spyware" proggies zijn die zelf spyware zijn, heb je vast ook wel register proggies die zo zijn.
Ik zou uitkijken met deze, heb zo het vermoede dat dit er 1 is, gezien je hem ook moet kopen voordat je de boel kan fixen.
Ik zou als ik jou was hier even verder vragen naar een ander proggie waar je niet voor hoeft te betalen om te verwijderen.
En nu weet ik ook waarom mijn SVChost.exe zo nu en dan zo flipt.
Wat ik dan doe is dat process afsluiten (gaat windows wel naar ze oude Windows 98 jasje toe...) dan herstart ik ff en is het opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs,
Het heeft even geduurd maar ik ben er nu uit.
Process Explorer gestart en ik kwam tot de ontdekking dat het veroorzaakt werd door mijn printer de HP All in One C4380 die draadloos op het netwerk staat.
Service:HPSLPSVC Display Name was HP Network Devices Support.
Path: C.Program Files\HP\Digital Imaging\bin\HPSLPSVC32.DLL
Met Google gezocht op de DLL en kwam tot de ontdekking dat velen met een draadloze HP Printer van deze 100 % CPU last hadden.
Volgens diverse forums een foutje van HP. Oplossing was om Start - Uitvoeren en daar services.msc in te typen. Kijken bij HP Network Devices Support. Hierop dubbel klikken en het opstarten te veranderen van automatisch in handmatig. Daarna opnieuw opstarten.
En zie het wonder is geschied. CPU gebruik is weer normaal.
Misschien helpt dit weer anderen die met een draadloze HP Printer dezelfde problemen hebben.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en tot de volgende keer.
Met vriendelijke groeten,
Willem
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan