98SE wil niet naast Xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedlimit

Verenigingslid
Lid geworden
1 mrt 2004
Hallo een ieder

Ik heb mijn harde schyf in 3 partities (fat32) opgedeeld en was van plan om op de E-partitie W98se te installen.
Ik heb dit zowel met PM 8.0 en zonder PM gedaan maar steeds met hetzelfde resultaat.
Als W98se met de setup is begonnen stuur ik het OS naar E:\WINDOWS, mijn derde partitie, XP staat op C:\
Nadat ik dan gekozen heb voor standaard installatie
geeft setup aan dat er te weinig schijfruimte is!!

Ik hebde E-partitie voor aanvang van de installatie met behulp van PM geformatteerd en is dus leeg, 29Gb be-schikbaar.

Wat gaat er fout

zou 't zo niet weten,
maar als ik 't goed begrijp heb je XP dus al geinstalleerd.
- en nu wil je Windows'98 installeren.

hmm, ik denk dat je dan toch problemen krijgt (o.a de boot.ini zal vast worden overschreven)

andersom kan 't wel:
-- eerst Windows'98 en dan XP

Klopt, als je beide besturingen wilt moet je beginnen met win98 op C: . Anders blijf je problemen houden.:)

Beste M@rio,

Het leesvoer is mij reeds bekend, maar daar wordt mijn probleem niet echt in genoemd.
Ik kan het w98se bootrecord wel naar E:\windows dirigeren maar als dan de setup van de cdrom is gestart kies ik voor standaard installatie en daarna komt setup met de melding dat er te weinig schijfruimte is!!

Het gaat mij er dus om die melding te voorkomen.

Geplaatst door m@rio
98 na XP is mogelijk.

Leesvoer

in ieder geval weer wat wijzer geworden,.
(maar toch zou ik bij Windows'98 beginnen)

hmm, ik neem aan dat je op de rest van de schijven wel voldoende ruimte hebt?

Jazeker wel,

De schijf is 80Gb, de C-partitie (primary) met XP is 20Gb,
de D-partitie (logical) is 30Gb en ten slotte heb ik dan nog ca 30Gb over voor de E-partitie (primary) waar dus W98se op moet komen te staan.

Ik vind het vooralsnog geen optie om de schijf helemaal te wissen en dan eerst met W98se te beginnen met installen.

Ik heb trouwens ook BootMagic van Powerquest enabled staan om te voorkomen dat ik na het experimenteren niet meer kan booten vanaf C.

Is die 30 Gb waarop win98 moet komen te staan niet toevallig nog onderverdeeld in 2 partities?

Nee, E:\ is een lege partitie, geformatteerd en staat in FAT32

En aangezien je win98 wilt installeren heb ik je vraag maar verplaatst van overige windows versies naar de win98 sectie

Bedankt M@rio,

Ik begrijp hieruit dat W98se ook onder gewoon W98 wordt behandeld.

Groet, Speedlimit

heb het zo eens doorgelezen.
mijn idee is dat win98 puur zo moeilijk doet puur omdat ie een primaire partitie voor zichzelf wil hebben.

Ron,

Bedoel je hiermee dat het niet kan of dat ik het anders moet doen?

Mijn oude situatie was nl
C:\WinXp
D:\Logisch station
E:\W98se (eng)

Ik moet hierbij wel zeggen dat toen EERST W98se is geinstalleerd.

Groet, Cor

wat je zou kunnen doen maar dat is niet geheel zonder risico is de xp partitie als verborgen zetten met PM daarna de E schijf als primaire laten zetten door PM en dan win98 installeren.
je moet dan daarna wel een boot manager installeren waarmee je kunt kiezen tussen beide,

nogmaals dit is niet zonder risico gaat het fout dan helpt alleen nog een fdisk en format om alles weer te herstellen en ben je dus echt alles kwijt van alle schijven.

Beste Ron,

Wat jij voorsteld heb ik al geprobeerd, want als ik de E:\ partitie 'active' zet gaat de C:\ automatisch in 'hidden' staan.
Dit doe ik met PM8.0
Ik heb Bootmagic enabled staan.

Ik kan gewoon booten met het w98 floppy en ik kom ook in het setup van de W98Cd-rom en ik kan ook de standaardinstallatiemap wijzigen naar E:\WINDOWS en als ik dan TIJDENS de setup moet kiezen uit de vier mogelijkheden, ik selecteer dan 'standaard-installatie',
komt setup pas dan met de melding: TE WEINIG SCHIJFRUIMTE OP DE E:\

Maw, Setup vanaf CDRom is dus al even bezig geweest.!
Zou het kunnen dat de drive-letter door setup niet goed wordt geinterpreteerd?

Groet, Cor

het is heel vervelend voor je maar je zal toch opnieuw moeten beginnen en dan als eerste 98 installeren, anders gaat het niet werken

Beste Natascha,

Dat is wel een horrorscenario wat jij mij voorschoteld.
Maar stel dat het zo moet wezen, is het dan mogelijk om eerst de huidige Xp-configuratie in zijn geheel op een tweede schijf te zetten?

Trouwens, als dat kan, zou ik ook W98se eerst op de tweede schijf moeten kunnen installen en dan later die in zijn geheel naar de E:\ van mijn eerste schijf kopieren.

Door al het brainstormen wordt het allemaal wel erg ingewikkeld hè, maar als het zou kunnen is de aanschaf van een tweede schijf in ieder geval een optie, maar dan moet ik natuurlijk wel zeker weten dat het kan.!

Groet, Cor

Er is partitie copy software maar hoe en of die werkt ?? geen idee nooit gebruikt.
je zit zo ie zo met het probleem dat de hele boot volgorde door de war gaat gooien als je dat gaat doen.

de keren dat ik dualboot gewerkt heb met 98 en xp heb ik daadwerkelijk 98 maar als eerste gedaan en daarna xp , puur om gezeur in de bootsector te voorkomen.

Kun je mij misschien ook vertellen hoe die software heet waar je het over hebt?
Ik heb voor eventuele back-up inmiddels een 2de HD
geinstalleerd.
Hierop zou ik kunnen gaan experimenteren om W98se
geinstalleerd te krijgen.
Maar, wat mij toch wel zorgen baart is de bootsector die moeilijk kan gaan doen als het eenmaal gelukt is met install van W98se, is BootMagic dan niet toch mogelijk de reddende engel of....
Ik heb vandaag ook over het 'probleem' overlegd met een industriele beroepsprogrammeur en die zie mij dat ik het installatiepad gewoon op C:\WINDOWS moet laten staan en dat het dan wel zou lukken.!
Dit omdat je de gewone C-partitie op hidden zet met PM.
Hij vertelde mij ook dat je dat simpelweg kan controleren dmv de install-diskette "DIR" te enteren op de diverse aanwezige partities en zo zou je dan moeten kunnen zien of er iets op de gekozen partitie staat.!
Ik heb dit nog niet geprobeerd maar misschien is er nu iemand bij wie er een belletje gaat rinkelen.

Groet, Cor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan