a disk read error occurred

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennis16612

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2011
Hallo iedereen,

Mijn broer zijn laptop heeft het begeven hij heeft geen idee wat er mis ging.
Als de PC opstart staat er a disk read error occurred Press ctrl+alt+del to restart
Als ik dat doe dan krijg ik de zelfde error.
Geen idee wat ik nu moet doen.
Hopelijk heeft iemand een idee.
Want deze laptop heeft vrij belangrijke informatie die niet verloren mag gaan.
MVG Dennis

Waarschijnlijk is de HDD beschadigd. Om toch snel bij de bestanden te kunnen komen en die te backuppen raad ik aan even van de Linux Ubuntu live-cd op te starten. Die kun je hier vinden: klikkerdeklik! Kies maar voor 13.10

Maak met dit tooltje een opstartbare USB-stick en start op van de USB-stick. Wanneer Ubuntu geladen is, klik op 'Try Ubuntu'. Klik daarna linksboven in de Unity-balk op de dossierkast. Links in de lijst van 'Nautilus' (de bestandsbeheerder) zou de HDD moeten staan. Als je erop klikt, wordt ie aangekoppeld (gemount). Ubuntu zal niets naar de HDD schrijven of eraf knikkeren. Hij leest de HDD alleen maar. Mocht er iets misgaan met het mounten, oftewel je krijgt een error, heb je een probleem. Want dan is de HDD kapot. Maar daar ga ik niet vanuit.

Stop een USB-stick in de pc. Die zal automatisch aangekoppeld worden (gemount) en beschikbaar zijn. Kopieer de belangrijke bestanden naar de USB-stick en klaar is kees. Nu zijn je belangrijke bestanden veilig.

Leest u ook even dit topic door voor meer tips wat betreft het herstellen van de HDD: klikkerdeklik!

Het is helaas zo dat een HDD van een laptop nou eenmaal een kortere levensduur heeft vanwege dat een laptop veel meegenomen wordt enzo. Gelukkig kun je de HDD in een laptop makkelijk vervangen. Meestal zit er een klep aan de onderkant die d.m.v. schroefjes bevestigd zit. Deze kan gemakkelijk open en biedt toegang tot het RAM-geheugen en de HDD.

Laatst bewerkt:
Het is gelukt met de lunix live cd.
Maar wat is de volgende stap.
Want ik kom niet veder met de link.
Ik kan de hardeschijf benaderen in lunix.
Dus wat moet ik nu doen want ik denk dat er wel een manier is om de computer te repareren.
MVG Dennis

Ik zou je aanraden al je data van die schijf te kopiëren naar een andere harde schijf of partitie.
Daarna mag je ongestraft klungelen. Het enige wat kapot kan gaan is de installatie, maar dat is een kwestie van tijd investeren om hem opnieuw te installeren.
Verder zou ik je naast die linux cd ook op de hiren's boot cd op deze site willen attenderen : http://software.helpmij.nl/index.php?action=detail&id=1026

Als je die opstart met miniXp heb je heel wat tools bij de hand.
Linux is beter, maar Hiren's boot cd komt vertrouwder over.

het is me niet helemaal duidelijk hoe ver je nu bent. Wat ik uit je reactie op kan maken is dat je nu van Linux Ubuntu op bent gestart. De bedoeling hiervan is om de belangrijke bestanden van de HDD te kopiëren naar een USB-stick.

De bedoeling van de tweede link naar dar andere topic is om duidelijk te maken dat de HDD aan vervanging toe is en te laten zien dat Google ook veel antwoorden heeft ;).

Ik adviseer u ook eens van de Windows-installatie DVD op te starten en van daaruit eens de recovery-opties te proberen. Die kunt u vinden door, wanneer u de taal en toetsenbordindeling heeft geselecteerd, te kiezen voor 'Repair my computer' (bij Vista en 7).

Het is misschien handig om even de specificaties en ouderdom te vermelden. HDD's gaan gemiddeld 3 tot 5 jaar mee. Ook al heb ik hier pc's staan die al meer dan 10 jaar probleemloos met dezelfde HDD werken :D.

Voor de rest raad ik ook aan wat kostenzer aanraadt: de Hiren's BootCD proberen.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Sorry dat ik zo ondeduidelijk was.
Mijn broer (als hij thuis komt) gaat bepalen welke bestanden hij nodig heeft.
Helaas is mijn broer een beetje moeilijk meestal wil hij gewoon dat het weer werkt.
Ik denk dat ik straks probeer met windows 7 dvd windows probeer te repareren.
Helaas heb ik niet zo'n dvd ik hoop dat ik ergens 1 kan downloaden.
Ik probeer straks hiren's bootCD.
De pc is een acer travelmate 5760 ongeveer 2 jaar oud.
MVG Dennis

Probleem hij weet niet welk besturing systeem hij heeft.
Ik weet wel dat het windows 7 is meer weet ik niet.

Euh wist ik wel :D
Maar weet niet wat de bit is 32 of 64 dat staat niet op de sticker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan