A.F.D. AUTO Sound Field op Sony STR-DH520

Status
Niet open voor verdere reacties.

DjKevin1

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2012
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over het A.F.D. Auto Sound Field op mijn Sony STR-DH520 7.1 Surround Receiver.

Ik heb begrepen dat als ik het A.F.D. Auto Sound Field selecteer, de receiver het geluid zo afspeelt zoals het opgenomen of gecodeerd is.

Nu heb ik een 5.1 opstelling (speaker pattern op de Sony ook zodanig ingesteld), echter wanneer ik een film afspeel krijg ik alleen geluid over de 2 front speakers en de subwoofer. Ik heb al verschillende films via verschillende platformen geprobeerd:

• .MKV bestand op computer via Kodi en VLC afgespeeld (juist ingesteld)
  • Blu-Ray film via Blu-Ray speler
  • .MKV bestand op usb-stick via Blu-Ray speler.

Hierbij was de computer via HDMI naar de versterker aangesloten (HDMI ingang), en de tv op de HDMI uitgang van de versterker. De Blu-Ray speler idem.
Tv: Samsung UE40EH5000
Blu-ray speler: BD-E5300
PC: Asus CM1831 desktop & Asus N751JK-T7163H laptop

Ik krijg dus alleen geluid uit de 2 front speakers en de subwoofer. Niet uit de center speaker en de 2 surround speakers.

Doe ik iets fout of waar kan dit aan liggen?

Laatst bewerkt:
Je moet eerst zeker weten dat de films die je speelt wel surround geluid hebben, en dat je naar de goeie stream luistert. Soms heeft een film zowel een surround als een stereo stream. Die kun je selecteren via je afspeel apparaat of software. Info over videobestanden kun je bekijken met de gratis software 'Mediainfo' (zie link onder). Open je bestand in Mediainfo, kijk daarna naar de onderste regel bij 'First audio stream'. In het screenprint voorbeeld staat nu '2 channels', bij surround moet daar 6 of 7 channels staan..
2379__MediaInfo-Basis_View.png

Je manier van aansluiten is correct. Omdat het transport van surround-geluid digitaal is, kun je dat alleen horen door aan te sluiten via HDMI of via de coaxiale of optische poorten voor digitaal audio. Om digitaal geluid over HDMI te zenden moet je dat soms nog selecteren aan de afspeelkant (in de opties vd videokaart of uitgebreide instellingen). Vervolgens gaat het er om hoe de versterker staat ingesteld, Ik ken je apparaat niet, maar in een 'cinema' of 'direct' -stand zou je dan surround geluid moeten horen. Volgens de gebruksaanwijzing (pag 43) is dat AFD bedoeld om surround via 2 kanalen te beluisteren, en dat is wat je juist niet wilt..
Hoor je met de Test functie (pag 35) wel alle speakers?

https://sourceforge.net/projects/mediainfo/
https://docs.sony.com/release/STRDH520.pdf

Bedankt voor je reactie!

De films die ik afspeel hebben inderdaad 6 channels
Schermafdruk 2016-08-29 20.34.20.jpg

Daarnaast zie ik inderdaad in de handleiding staan dat het bedoeld is voor 2-channel sound mode. Vreemd, op internet staat overal het omgekeerde..

Als ik de Test functie gebruik krijg ik ook alleen maar geluid over de 2 front-speakers en de subwoofer. De rest niet.

Als ik alle Sound fields af ga krijg ik bij geen enkele het goede Surround effect. Misschien is het een idee Sony hierover te informeren?

Dat je met de test functie geen geluid over 6 speakers krijgt is niet goed.. Zo lang het daar al niet goed gaat, zal geen knop of functie de oplossing geven.
Wissel je front en surround speakers eens om, doen de surrounds het dan?
De volumes vd afzonderlijke speakers kunnen uitstaan, maar als je versterker nieuw is lijkt dat me sterk.
Je zou de autocalibratie nog eens kunnen doen.

Laatst bewerkt:
Mijn excuses, dat is mijn fout.
Ik heb even van alles liggen te proberen en heb hierdoor per ongeluk de Speaker pattern op 2.1 laten staan.

Na dit terug te hebben veranderd naar 3/2.1 krijg ik wel geluid uit elke speaker (test geluid).

vandahl, ik heb de Sony STR-DH520 receiver terug gezet naar fabrieksinstellingen. Nu werkt het!
Ik vraag me wel nog steeds af waar het nu aan heeft gelegen.
Het A.F.D. Auto sound field detecteert hoe de geluidsbron is opgenomen. Is dit in 5.1 (6-channels), dan wordt dit ook automatisch ingesteld (desondanks wat in de handleiding staat, dus toch ook surround). Is dit in 2.1, dat wordt dit ingesteld. Op een of andere manier bleef hij vóór de reset hangen op 2.1, ondanks het toch 5.1 was opgenomen.

Maar het werkt nu in ieder geval. Bedankt voor de moeite en je hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan