a href in een opmaakstijl?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeel2008

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
hallo, misschien is t een stomme vraag en het zal ook wel niet kunnen, maar omdat een image als background ook kan, waarom ook niet:
is het mogelijk een url in een opmaakstijl te zetten?
dat zou mij op dit moment wel goed uitkomen

dus zoiets als

.tewtewt {
url: url(http://www.eenurl.nl);
}

Een opmaakstijl heeft betrekking op een html-element
en een URL is geen html-element.

Maar indirect is er wel iets mogelijk:
Als je een URL in een <p>-element zet of tussen <span>-tags,
dan kun je die P of Span natuurlijk weer wel stylen.

Wel even een aparte class toekennen, voor het gemak, anders krijgen al je P's of Span's dezelfde opmaak.

Hoi jeel,
Eh, ja, zo kan je een URL of een link stylen. Maar als ik het goed begrijp wil je niet een url (link) zelf stylen, maar iets van een url aftappen om dat in een style te zetten?
Dat gaat m'n voorstellingsvermogen even te boven! ;)
Want dan snap ik 'm niet: waarvoor zou dat wel goed uitkomen, en wat is precies de bedoeling?

Laatst bewerkt:
hallo tecsman en csshunter

nou, als ik een url meegeef in de stijl, hoef ik niet in de html te gaan wroeten
het ging maar om 1 enkele stijl, een ID

in het geval van een joomla-site met vele divs en vaak includes, moet je hard zoeken, ook via firebug , om te weten waar welk stukje php zich bevindt.
maar de class zie je zo via code view. vandaar...

O! - O? Ik begrijp 'm nog steeds niet. :rolleyes:
(1)
Is het je bedoeling om ergens bij een bepaalde ID-naam te noteren in welk stukje php (dwz de URL ervan) de html met die ID uithangt?

Als dat het is, kan je het noteren in de css, zonder die url aan te roepen (want dat hoeft niet), gewoon in een commentaar-regeltje:
Code:
#pimpelpaars {
   color: #C33FC5;
   /* ID zit in: /joomla/includes/menu-include.php */
   }
Als je dan later in de html een <div id="pimpelpaars"> tegenkomt, kan je via het stylesheet altijd zien waar dat stukje html vandaan komt.

=====

OF (2):
Je hebt een <div id="pimpelpaars"> in de html, en je wilt weten in welk van de 15.000 stylesheets de styles van #pimpelpaars staan?
In dat geval neem je niet Firebug, maar kan je de Webdeveloper Toolbar raadplegen:
  • Menu: CSS,
  • Optie: View CSS,
  • In het tevoorschijn komend venster: klik "Expand All", dan worden alle styles in alle stylesheets weergegeven.
  • Ga in Firefox naar menu: Bewerken.
  • Klik op: Zoeken.
  • Tik in het zoekvenstertje onderin: "pimpelpaars".
Dan komen alle #pimpelpaars-styles tevoorschijn, en met even omhoog scrollen zie je in welk stylesheet ie zit.

Word ik al warm?
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Wat Jeel volgens mij bedoeld is dit:

HTML:
<a id='zomaariets'>een link</a>

en deze dan de href property geven via CSS, bijvoorbeeld

Code:
#zomaariets
{
   url: 'http://mijnsite.nl';

color: #f0f;
   font-family: Arial;
}

maar dat gaat natuulijk niet. CSS is een opmaaktaal, om bepaalde elementen er op een bepaalde manier uit te laten zien. Daarnaast is het natuurlijk zowiezo een Slecht Idee™, omdat het de scheiding tussen opmaak en inhoud compleet zou ruïneren!

:thumb:

Laatst bewerkt:
Juist, zo wordt het: Wie van de Drie?
Dan mag Jeel nu de echte bedoeling aanwijzen! :)

met het principipe:
[JS]document.getElementById('zomaariets').setAttribute('href','www.urltje.com');[/JS]
Maar voor de scriptloze bezoekers is het dan helaas-pindakaas-geen-link. Dus niet echt een aanrader.

Laatst bewerkt:
thatguy had helemaal gelijk, het slechte idee van deze drie was van mij.
maar ik heb ook nergens beweerd dat het een goed idee was.
toen de uitvinder van het wiel met een vierkant aan kwam zetten, werd ie vast uitgelachen door zijn grotgenoten.
maar zie, later kwam er toch een goed idee uit voort.
nu heb ik niet de pretentie mijn verwerpelijke gedachtegoed op hetzelfde niveau te willen stellen als de hersenspinsels van bovengenoemd oermens, of wie en wanneer er dan ook iemand met een vierkant kwam aanlopen dat ooit een cirkel moest worden, maar het gaat om het idee. in dit geval zelfs een met name genoemd idee, namelijk het inbrengen van een url in een stijl.
slecht idee dus, dat idee had ik al.
we zien er dan ook van af, maar beiden dank voor de hulp uiteraard. :thumb:

Laatst bewerkt:
Het hebben van een idee is nooit slecht, ook al blijkt/is het uiteindelijk een slecht idee :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan