A-schijf kwijt na BIOSbezoek

Status
Niet open voor verdere reacties.

superjude

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Oh jee... Ik heb heel eigenwijs gerotzooid in de BIOS, en iets Enabled (was Disabled) wat te maken had met de Floppy-drive of A-drive, maar nu vind ik mn A-schijf niet meer, en ik kan niet meer terug naar BIOS om het ongedaan te maken.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit op moet lossen/ hoe ik in BIOS zou kunnen proberen komen?

Dankdankdank

je kunt altijd het batterijtje eruit halen, maar hoezo kun je nu niet meer in bios??

Wat voor een bios heb je
en wat heb je allemaal gedaan waardoor je er niet meer in komt?

Of ga terug naar je bios (meestal del-toets tijdens het opstarten maar dat zie je vanzelf voordat windows start) en dan alles weer op fabriekswaarden zetten. Dus in je bios alles weer op "default" zetten. Is misschien goed zoeken maar staat er (neem ik aan) altijd bij. Meestal ergens achteraan in de opties.

Groetjes, Tanja

Welk batterijtje?

Heb op twee plekken achter een staat van Floppy-drive of A-drive Enabled gemaakt van waar Disabled stond, en heb ook wachtwoord veranderd. Als ik nu bij opstarten Del indruk krijg ik een melding dat A-drive niet kan worden gevonden, en staat er 'To resume, hit F1. En dat doe ik dan maar, want verdere opties worden niet aangegeven. Dan moet ik mn wachtwoord intoetsen, en dan start Windows Xp gewoon op. Maar zonder A-drive te vinden dus.

Het batterijtje op het moederbord meestal zo'n soort knoopcel batterijtje

MOET je bij jouw wel Del indrukken? Bij sommige pc's moet je F10 of F1 enz indrukken. Het feit dat jij te zien krijgt dat je Floppy-drive niet gevonden kan worden denk ik dat je desbetreffende knop te laat indrukt. Ik zou toch kiezen om te proberen in het Bios te komen, lijkt me zelf makkelijker dan ook nog eens batterijtjes tijdelijk te verwijderen. Maar dat ligt er misschien aan dat ik zo'n schijterd ben op dat gebied:o

Groetjes, Tanja

ik denk dat je de floppydrive B op enabled hebt gezet, je moet gewoon die weer op disabled zetten, of de defaultwaarden weer instellen ( fabrieksinstelling) En zet je 3.5 floppy weer op enabled, wat dat is de goede.

tip: blijf uit het bios, als je het niet snapt

groetjes Harry.

Tanja1968, ik denk dat superjude wel weet welk knopje het is, want hij is in eerste instantie ook in BIOS gekomen om aan de instellingen te zitten. :):)

Superjude, gewoon even de pc uitzetten, stroom eraf, jezelf ontladen aan de verwarmingsbuis en je batterijtje er voor een minuutje uithalen.

Bijlagen

• mobo.jpg
    mobo.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 38
Wow, ik vin t loeispannend: batterijtje uit mn moederbord halen... Twijfel tussen de goeie raad van debes en die van meelman, maar de nieuwsgierigheid naar de batterij gaat het toch winnen geloof ik. Eerst nu werken, ik houdt jullie op de hoogte hoe t is afgelopen.

Dank allen!

Batterijtje eruit helaas niet geholpen. Hoe moet dat nu? Tijdens opstarten Del of F-toets indrukken helpt niet, want hij geeft dan aan 'A-drive not found', en 'hit F1 to resume'. En dan start hij gewoon Windows XP.

Iemand nog een suggestie? Meelman?

Hmm, das lastig. Hoe lang heb je het batterijtje eruit gelaten?? Haal hem er eens uit en laat hem eruit voor een kwartiertje. Alle stroom van de pc af. Probeer dan eens of hij het weer doet.

En als je de cd van win-xp erin doet, start hij die dan wel op??

CD Windows XP doet t gewoon. Ga m ff wat langer r uit halen dan, t batterijtje. Je hoort r nog van!
Dank iig alvast.

Meelman je bent mn held en ik ga je zoenen:-*nou ja, dat was als ik ik daar de goeie smilie voor zou weten. De batterijtruc werkte (enig idee waarom?), en sinds gister ben ik de trotse bezitter van ADSL. Hoera! Floppy-drives weer disabled, USB-poorten enabled en ik helemaal gelukkig. Nu nog ff kijken of ik mn scanner weer aan de praat kan krijgen en ik kan weer aant werk.

Dankdankdank, wat zou ik zonder Helpmij.nl moeten....

zo, heb ik mijn goede daad vandaag ook weer verricht :D:D:D

(dat batterij-truukje werkt omdat je bios-instellingen worden bewaard in zgn 'statisch' geheugen. Dat betekent dat de opgeslagen data verloren gaat als er geen spanning meer op het geheugen staat. Dit 'leeglopen' gaat echter heel langzaam omdat het geheugen maar weinig stroom nodig heeft. Zie het maar als het ledje op je beeldscherm of toetsenbord dat nog even blijft nagloeien als de stroom eraf is. Het geheugen werkt hetzelfde, maar dan 10 x erger)

Nooit geweten. Maar wel logies. Weer wat geleerd! Ik wordt nog ns computerslim! 8-)

Vergeet niet de systeem tijd en datum goed te zetten.

Groetjes Erik Rothuis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan