A2 en C9 errors bij boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

bvanas

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Ik heb deze week een nieuwe pc gekocht, zelf samengesteld.
Nu krijg ik als ik mijn pc opstart rechts onder in beeld twee error codes te zien: C9 en A2.
Ik heb geen idee waar deze codes voor staan, maar ik wil er graag vanaf.

Ook doet mijn GPU het niet in mijn pc. Als ik hem aansluit dan krijg ik geen beeld en gaat mijn monitor in slaapstand, en wanneer ik hem verwijder dan heb ik wel gewoon beeld. Waar kan dit aan liggen? is de GPU een DOA? De fans draaien wel en er brandt ook een LED.

Nog één laatste probleem, wanneer ik met de bijgeleverde CD van mijn moederbord alle drivers installeer, start mijn pc niet meer op. Pas wanneer ik weer een verse installatie doe start hij weer op.

Wel erg jammer al deze fouten, aangezien ik juist 900 euro uitgaf om geen problemen meer te hebben met mijn pc.

Mijn setup:
Moederbord: MSI Z87M-G43
BIOS: Latest Official (2.2)
Processor: Intel Core i7 4770K @3,5 GHz
RAM: Corsair Vengeance 2 x 4 GB DDR3 1600 MHz
GPU: Palit GeForce GTX 760 JetStream 2GB
ROM: 2 x 1 TB Western Digital HDD's
PSU: Corsair CX600M 600W
PCU Koeling: Corsair Hydro Series H80i
Case: Corsair Carbide Series 200S

Laatst bewerkt:
Wat betreft de drivers, installeer je alle drivers of alleen de moederbord drivers? Mogelijk is het een specifieke driver die het probleem veroorzaakt (intel rapid storage en een aantal andere stoprage drivers kunnen wel eens moeilijk doen)

Zie je alleen bootcodes a2 / c9 even verschijnen of blijft de computer er echt op hangen? A2 is "sata detectie" en is normaal dat de PC daar even blijft hangen (1 a 2 seconden). C9 lijkt wel te maken te hebben met video initialisation.

Het is moeilijk om te zeggen of het het moederbord of de videokaart is. Heb je nog een andere computer waar je eventueel de videokaart in kan hangen?

Ik installeer alle drivers, dus ook intel rapid storage, etc. A2 duurt inderdaad nu nog maar 1 a 2 seconden, maar dat was eerst meer. Hij start daarna wel gewoon op.

Ik heb gister één voor één de drivers geprobeerd te installeren, en nadat ik de VGA drivers had geïnstalleerd wilde Windows niet meer opstarten. Maar of het alleen daar aan ligt weet ik niet.

Ik heb geen andere pc waar deze nieuwe videokaart in kan. Maar ik heb de kaart wel in twee verschillende slots gedaan met hetzelfde resultaat. Eén PCI-e 3.0 x16 en een PCI-e 2.0 x16.

Ik ga vanavond kijken hoe hij reageert als ik eerst de GPU driver heb geinstalleerd.

Als het één specifieke driver is, wat kan ik er dan aan doen om dat te verhelpen? neem aan dat je die driver toch nodig heb?

Niet noodzakelijk. Ook kan het probleem gerelateerd zijn aan een eventueel hardware probleem dat je nu mogelijk hebt. Ik zou sowieso niet te lang wachten en proberen, maar kijken naar garantie.

Ik heb nu op mijn stage mijn videokaart in een pc gehangen, en hier doet hij het wel gewoon. Kan ik dan concluderen dat het niet aan mijn videokaart ligt maar aan mijn moederbord?

daar is wel een kans op. Je kunt kijken of er eventueel een biosupgrade voor je bord beschikbaar is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan