• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aaaarrrrgghhhhh vervelende sjabloontoestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Geachte excelkenners,

Ik heb een sjabloon gemaakt van een rekensheet. Nu heb ik via een vba script een knop gemaakt in de menubalk van excel. Deze knop zorgt ervoor dat het Sjabloon wordt geopend. Voorgaande is natuurlijk niet bedoeling, vreemd? niet zo. het kenmerk van een Sjabloon is mijn inziens het handige feit dat hij een xls kopie maakt. maar door de knop te gebruiken wordt alleen het sjabloon geopend en das niet de bedoeling. Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen ?
Groet,

een zeer gefrustreerde Allard

Laatst bewerkt:
Die kopie wordt pas gemaakt op het moment dat je hem op wilt slaan.
Ik begrijp het probleem niet zo.

Die kopie wordt pas gemaakt op het moment dat je hem op wilt slaan.
Ik begrijp het probleem niet zo.

Hmmmmzzzz misschien begrijp ik het niet, dat wil wel eens gebeuren :) Als meerdere mensen gebruik maken van een bestand door er gewoon op te klikken, krijg je de alleen lezen waarschuwing. Doordat ik een link heb gemaakt in Excel opent hij de XLT ipv een xls te maken. Op een of andere manier wordt dan ook de beveiliging gebypassed....

Allard,

Hiermee kun je het path zoeken :

Code:
Sub SJABLOONMap()
Dim Msg As String
    With Application
        Msg = Msg & "SJABLOON-MAP = " & .TemplatesPath & vbNewLine
        Msg = Msg & vbNewLine
     End With
    MsgBox Msg
End Sub

Schrijf dit op.

Wat je moet doen is de macro opnemen.

Extra - Macro- Nieuwe macro opnemen klik OK
Bestand - Openen
volg nu het path wat je op geschreven hebt.

tot je de sjabloon gevonden hebt en sluit de macrorecorder af met Extra- macro -opnamen stoppen.

Ga naar de module en je zult iets zien zoals dit ongeveer?

Code:
Sub Macro1()
    Workbooks.Open Filename:= _
        "E:\Documents and Settings\Jean-Pierre\Application Data\Microsoft\Sjablonen\2007.xlt" _
        , Editable:=True
End Sub

Vanaf nu kun je de macro aan je knop zetten.

Pierre

Sjabloontoestand

Beste Pierre,

Ik heb de macro zoals jij hebt voorgesteld eens geprobeerd. Toch blijft hij het bestand als xlt openen en dat is dus niet de bedoeling (omdat deze op een of andere manier te bewerken is). Het zou een XLS moeten zijn. Ik heb al begrepen dat als men op de Sjabloon klikt het bestand wordt geopend als xls en komt er achter de bestandsnaam een 1 te staan.

Toch heel erg bedankt voor je hulp!! :thumb:

Groet,
Allard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan