Aan de gang met notepad plus plus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinvb

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Een goede avond helpmijers, ( Ik hoop het bericht in het goede forum geplaatst te hebben? )

Ik zit met het volgende. Ik heb deze middag een tamplate gedownload en daarna geupload middels filezilla en dus deze site in stelling gebracht. Heb ook inmiddels notepad plus plus geinstalleerd om een programma te kunnen schrijven vor deze site.

Waar kan ik eventueel voorbeelden vinden voor het schrijven van een programma voor deze nieuw site? En is het makkelijk te doen een site te beschrijven middels deze notepad plus plus? Ik hoor het graag.

Groet, Reindert

elke website heeft een taal nodig.
standaard is dit HTML, dit is het uiterlijk van een website. eventueel uitgebreid met stylesheets (CSS) dat zeer waarschijnlijk verwerkt is in zo'n template.
voor de rest heb je nog PHP, Javascript, MySQL (laatste = databases)

je zult dus een taal moeten leren om iets te kunnen schrijven.
het enige wat notepad++ doet is dingen highlighten, wat overigens wel heel handig is!

Hoi Reindert,
Ik heb deze middag een template gedownload en daarna geupload middels filezilla en dus deze site in stelling gebracht.
Het hangt er een beetje van af wat het template is, hoe je ermee om kunt gaan.
Bestaat het uit een css-bestand en een html-pagina?
Dan kan je het css-bestand naar wens aanpassen om de opmaak te veranderen, en kan je teksten op de html-pagina veranderen (invoegen). Dat kan allebei met Notepad++.

Nu is Notepad++ niets meer dan een goed veredeld Kladblok. Als je met Notepad++ gaat werken, moet je dus alle codes van de html (en/of css) zelf invoeren.
En daarvoor moet je weten wat die codes zijn en hoe ze werken! :rolleyes:
= de taal html gebruiken en de taal css gebruiken.
Wat ook kan, is een zg. html-editor gebruiken, die zelf de html-code aanmaakt als jij opgeeft wat er moet gebeuren.
  • Een goede (gratis) is KompoZer, die ook een NL taalpakket heeft.
KompoZer heeft een "ontwerp-weergave", waarin je knoppen kunt gebruiken om dingen aan te geven (min of meer vergelijkbaar met Word). Onder water maakt Kompozer dan de bijbehorende html-codes aan.
Maar je kunt ook zelf onder water aan de slag: er is ook de "code-weergave" waarin je zelf de code kunt inkloppen (op de Notepad++ manier).
Met wisselen tussen de twee weergaves kan je ook leren hoe de codes er bij een bepaalde opdracht uitzien.

Maar je kunt het ook op de Spartaanse manier doen: codes leren en via Notepad++ aan de slag. Om te bekijken wat je gemaakt hebt, kijk je dan meteen in de browser.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hallo CSShunter

Bedankt voor de uitvoerige uitleg:thumb: Maar nu toch nog even een kleine vraag Waar moet ik deze compoZer welke ik inmiddels heb gedownload, plaatsen? Moet deze compoZer middels filezilla naar deze site geupload worden? Ik hoor het graag.

Groet, Reindert

Moet deze compoZer middels filezilla naar deze site geupload worden?
Nee hoor, KompoZer blijft lekker thuis.
Het is gewoon een constructie-programma, waarmee je lokaal je pagina's in elkaar timmert.
De volgorde is:
  1. KompoZer downloaden (heb je al gedaan).
  2. KompoZer één keer installeren in een KompoZer-map in je Program Files.
  3. Daarna kan KompoZer gebruikt worden als timmerprogramma.
  • Heb je met KompoZer een webpagina gemaakt, dan sla je die pagina op in een aparte map (bv. in Mijn Documenten/Site-01/), dan wordt het: Mijn Documenten/Site-01/eerste-pagina.htm.
  • Tevreden over de pagina? Dan kan KompoZer uitgezet worden.
  • Nu zet je FileZilla aan, en ga je de pagina uploaden.
  • Tenslotte: bewonderen op internet! :)
Blijft over de vraag: wat is het precies voor template, dat je hebt gedownload? (een link naar de vindplaats?)
Want je kan het template al geüpload hebben, om het te kunnen gebruiken zal het op de een of andere manier ook lokaal in je pagina's geïntegreerd moeten worden. Anders zie je tijdens het maken van een pagina (met KompoZer) niet waarmee je bezig bent.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hieronder de link naar de test site toe. Ik heb deze site samen met een ander geplaatst. Ik gebruik deze test site om gewoon wat ervaring met site building op te gaan doen. Mocht het testen in de soep lopen is dat niet erg want het is een gratis gehoste site:)

http://www.rbgww.webuda.com/test/

Groet, Reindert

Hoi Reindert,
Ha, het is inderdaad een template bestaande uit een css-bestand en een html-pagina.
En een redelijk goed template ook:
  • De pagina heeft maar 3 errors als XHTML1.0 Strict. En dat zit 'm niet in de pagina, maar in de laatste regels met script die 000webhost.com er (gratis!) bijgezet heeft.
  • De css heeft maar 2 echte fouten.
Jammer alleen dat de font-size voor de verschillende elementen is opgegeven in px. Dat maakt het voor Internet Explorer-bezoekers onmogelijk om via menu: Beeld > Tekengrootte> Groter enz. de lettergrootte naar wens aan te passen.
Ook blijkt IE7 bij een resolutie van 1024*768px een loze witte ruimte van 40px breed aan de rechterkant te hebben, waardoor er een overbodige scrollbar links-rechts onderaan is gekomen.

Maar daar valt wel wat aan te doen. :d
Alle px getallen wijzigen in een mooie getal in de "em" eenheid: dat is een relatieve maat, waarmee lettergroottes mooi kunnen op- en neerschalen.
En het witte IE7-gat blijkt na even zoeken weer zo'n rare, volstrekt onverklaarbare IE-bug te zijn: hier veroorzaakt door het rechts floaten van het "Posted by Someone" element; float weggehaald, normale regel van gemaakt, en hop - gat gedicht!
Op het oog is het dezelfde pagina, maar in IE kan nu wel het letterformaat aangepast worden. :)
- Er moet nog wat bij verteld worden, maar dat komt nog.

Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hallo CSShunter,

Bedankt voor het antwoord. Al zegt jou antwoord mij totaal geen fluit, want ik ben op dit gebied een grote leek:) Maar alle begin is moeilijk zo ook het bouwen van een website. Hieronder een link van degene die mij heeft geholpen deze test site te plaatsen. Ik heb aan hem gevraagd of hij bekend is met kompoZer hetgeen niet het geval is. Hij zal wel met een antwoord komen van hoe hij een site bewerkt.

Pc.............

Maar goed. Ik denk trouwens niet met jou een amateur te hebben maar eerder met een professional. Maar heb jij deze ondekte fouten in deze site al verholpen?

En ja, dit wordt zeker allemaal nog vervolgd met deze site builder in spe:) Het gaat mij een hoop tijd en moeite kosten eer er een goed resultaat te zien zal zijn. Maar ik zie dit wel als een mooie uitdaging om te zien hoe ver ik hier mee zal komen. En loopt het fout, geen nood want het is perslotte maar een gratis site:)

(Deze site builder van yourhosting, zou dit iets voor mij zijn?)

Groet, Reindert

Laatst bewerkt:
ik bewerk mijn site met Notepad++

Dat is mooi Maarten dat jij dit met deze notepaad ++ doet. Ik hoop hiermee ook te kunnen gaan werken. Het zal niet makkelijk zijn, maar met gewoon doen komt men het, het verst.

Groet, Reindert

Je kunt je beter verdiepen in xhtml/css php/mysql

Ik zal mij de komende tijd wel in meer zaken moeten gaan verdiepen, en niet alleen in bovengenoemde. Ik sta voor dit moment op het punt een complete site te gaan aankopen bij een hoster. Ik ben op dit moment bezig een site van zo`n hoster door te lezen. Deze hoster wordt zowat door alle gebruikers de hemel ingeprezen hetgeen dan wel zo zal zijn. Maar de info op deze site is zo gigantisch veel, dat ik de komede 2 dagen wel even zoet ben met het doorspitten van deze hoster:)

Ik zou zo veel willen, maar weet niet of al dit willen van mij wel een haalbare kaart zal zijn? Maar ik ben in ieder geval erg blij met alle support die ik hier krijg:)

Groet, Reindert

Het is volgens deze hoster een 5 stappen plan en dan kun je online met de site. Het zal in het begin als ik besluit het te gaan doen wel even anders liggen dan dit 5 stappen plan waar de hoster mee adverteerd. Maar goed, al het begin is moeilijk maar nooit geschoten is altijd een mis zeggen we maar.

En ik zal in eerste instantie klein gaan beginnen en er ongeveer 30 Euro per jaar voor gaan betalen. Ik kan altijd nog een upgrade uitvoeren voor meer cappaciteit voor een site.

Groet, Reindert

Het is volgens deze hoster een 5 stappen plan en dan kun je online met de site. Het zal in het begin als ik besluit het te gaan doen wel even anders liggen dan dit 5 stappen plan waar de hoster mee adverteerd. Maar goed, al het begin is moeilijk maar nooit geschoten is altijd een mis zeggen we maar.

En ik zal in eerste instantie klein gaan beginnen en er ongeveer 30 Euro per jaar voor gaan betalen. Ik kan altijd nog een upgrade uitvoeren voor meer cappaciteit voor een site.

Groet, Reindert

Om welke hoster gaat het als ik vragen mag?

De hoster staat in een van de berichten hierboven benoemd. maar ik ga hier niet een link van deze hoster plaatsen want die wordt direct weg geknipt:)

Groet, Reindert

Hoi Reindert,
Van even terug (nr. #8):
Maar heb jij deze ontdekte fouten in deze site al verholpen?
Yessir. :D
Je kan mijn pagina en css-bestand van nr. #7 downloaden en gebruiken.
Ik heb lokaal een mapje "regeneracy" aangemaakt, met daarin twee submapjes: "images" en "toebehoren".
  • In de hoofdmap zit de pagina: regeneracy.htm
  • In mapje "images"zitten: img01.jpg en img02.jpg
  • In mapje "toebehoren" zit: style.css
Als jij lokaal dezelfde mapjes aanmaakt, en ook op de server, dan kan je de bestanden zo uploaden naar de goede mapjes (en dan werken de links die er naar elkaar in zitten). Je selecteert aan de linkerkant de twee mapjes en de regeneracy.htm, en je sleept ze gewoon naar het rechtervenster. Even later staan daar de pagina en de mapjes (met hun inhoud en al):

regeneracy-filezilla.gif

De regeneracy.htm komt dus in de hoofdmap op je server. Die valt dan meteen op internet te bekijken.

Daarna kan je lokaal deze pagina openen in Notepad++ (of in KompoZer), en kijken hoe ie in elkaar zit.
Je kunt ook gaan knutselen, en 'm met een nieuwe naam opslaan. Je kunt 'm dan meteen lokaal via de Verkenner in een browser openen om het resultaat te zien.

Met dit twee-stappen plan ben je online, en kan de eerste pagina gevuld worden.
En dat is het begin! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS: er kan een klein verschilletje zitten in de bestandsgrootte links en rechts, maar dat is geen probleem. Een server-bestand is net een beetje anders, en dat gaat vanzelf. En terug idem dito: als je het bestand weer van de server naar lokaal overbrengt, verandert de grootte ook weer terug.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan