• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aan de hand van 2 variabelen een waarde toekennen aan een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

anietje62

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2006
Ik hoop dat ik het probleem goed omschreven heb in de titel. Allereerst: ik ben, denk ik, behoorlijk een leek. Ik heb al in het archief gezocht, maar kon niets vinden waar ik mee geholpen was, ook excel-help niet.

Ik wil een uren-staat van mijn diensten bij houden. 3 typen diensten (kolom C): normaal, late, vroege.
Op doordeweekse dag en op zaterdag en zondag (kolom A) verschillende vergoedingen. Er zijn 3 kolommen die gevuld worden,(D, F en H) andere kolommen zijn voor cumulatief.
Ik wil nu graag dat als ik kolom A en C invul, dat dan automatisch in de kolommen D,F en H de juiste getallen komen te staan.
p.s. er zijn in de praktijk 7 combinaties: Za-vroeg: za-laat: zo-vroeg; zo-laat; week-vroeg; week-laat; week-normaal.

Ik heb het al geprobeerd met de als functie, maar ik kwam er niet uit.

Alvast hartstikke bedankt.
In de bijlage een stukje van het programma.

Bijlagen

Anietje

ik begrijp niet vanwaar de getallen in D, F, H (moeten) komen.

Hoi Wigi,
dat is snel.
De getallen zijn vaste getallen.
Ik heb ze in afgeronde vorm in het nieuwe bestand weergegeven.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Kan je niet met een VERT.ZOEKEN functie werken? De tabel heb je reeds goed opgesteld...

Wigi

Heb het zelf al voor jou gedaan...

in D2:

=ALS(OF(C2="normaal";C2="vroege";C2="late");VERT.ZOEKEN(ALS(LINKS(A2)<>"z";"week";A2)&C2;$C$18:$F$24;2;ONWAAR);"")

in G2:

=ALS(OF(C2="normaal";C2="vroege";C2="late");VERT.ZOEKEN(ALS(LINKS(A2)<>"z";"week";A2)&C2;$C$18:$F$24;3;ONWAAR);"")

in H2:

=ALS(OF(C2="normaal";C2="vroege";C2="late");VERT.ZOEKEN(ALS(LINKS(A2)<>"z";"week";A2)&C2;$C$18:$F$24;4;ONWAAR);"")

Zie bijlage.

Wigi

Bijlagen

Het werkt!:D

Ik snap niet helemaal wat er precies in de formule gebeurt, was er nl al mbv de excel-help aan het proberen uit te komen, maar ik begreep het niet helemaal.

Wat moet ik aan de formule veranderen, zodat er altijd een waarde komt te staan (0) als er in de kolom dienst (C) niets staat?
En kan ik de tabel ongestraft op een andere plek zetten en/of uitbreiden?

Nogmaals hartelijk dank. :thumb:
Ik was al verschillende avonden aan het puzzelen.
Met vriendelijke groeten, anita

Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat er precies in de formule gebeurt, was er nl al mbv de excel-help aan het proberen uit te komen, maar ik begreep het niet helemaal.

Er wordt een waarde opgezocht als er in kolom C ofwel normaal, ofwel vroege, ofwel late, staat.

Als de dag met een z begint (LINKS(A2) = "z"), dan heb je alles behalve "week". De waarde van C2 wordt direct vastgeplakt aan ofwel za, ofwel zo, ofwel week. En week verschijnt er in de formule als het niet za of zo is, dus als het niet met een z begint (de andere dagen van de week beginnen idd niet met een z.

Het samengetrokken nieuwe woord zoek je op in de eerste kolom van de opzoektabel. En van de juiste rij neem je de waarde uit de juiste kolom. Voor D is dat de 2de kolom uit de tabel, voor F de 3de kolom en voor H de 4de kolom.

Snappie?

Je mag de tabel verplaatsen, maar zie dat de verwijzing ernaar blijft kloppen in de formule. Of geef de tabel een naam en werk in de formules dan verder met die naam. Voor uitbreiden geldt hetzelfde.

Wat moet ik aan de formule veranderen, zodat er altijd een waarde komt te staan (0) als er in de kolom dienst (C) niets staat?

Verander op het einde van de formules "" door 0

Wigi

Nogmaals hartelijk dank. :thumb: :thumb:

Ik ga het bestand wat verder uitwerken en hoop dan verder geen problemen meer tegen te komen.
Ik heb er iig weer wat van geleerd.
Als ik toch weer wat tegenkom bij deze tabel (bijv. bij het uitbreiden) kan ik dat dan onder deze vraag zetten, of moet ik een nieuwe vraag maken?

:D Anita

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan