Aan de oplader of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henky Spanky

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Hoi,

Ik ben sinds kort de eigenaar van mijn eigen laptop, en ik had een vraag over de accu. Het is (denk ik) algemeen bekend dat een accu minder goed presteert als ie vaker op wordt geladen. Nu is mijn vraag: als de accu vol is, en ik laat de stekker erin zitten, gaat de accu daardoor erop achteruit? Dus dat de accu leegloopt en tegelijkertijd opgeladen wordt. Of is het zo dat als de stekker erin zit, de accu geen rol speelt in het functioneren van je laptop? Ik heb geprobeerd om zonder accu te werken, dus alleen met de stekker, en dat gaat prima. Het gaat mij er om of de accu slechter word als ik 'm erin laat zitten.

BVD!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, je kan het beste eerst de accu in de lader doen, en dan de pc aan zetten.

Dan blijft de accu beter presteren en gaat hij langer mee.

Maar pas op, na +- 4 jaar dan begeeft de accu het en moet je een nieuwe kopen online met hetzelfde type nummer.

Maar dat betekent dus dat je accu langer meegaat als je 'm in de laptop laat zitten dan dat je hem eruit laat? Want ik denk dan dat doordat ie niet oplaad, daardoor juist langer mee zou moeten gaan.

Ik weet niet wat het accu-type is welke er in je laptop zit ?

Met de moderne NiMH accu's van tegenwoordig is er nog wel enige mate van het zgn geheugeneffect (bekend van de oudere NiCd accu's) maar dit is alleen van toepassing als je de accu nooit helemaal laat ontladen.
Volgens mij heeft het ingeplugd laten zitten van de oplader geen merkbaar effect op de levensduur van de accu.

Groeten Marcel

Ach ik deed hem eerst altijd volledig ontladen alvorens hem weer op te laden.
Een vriend van mij studeerd aan de TU Eindhoven en die zegt dat hij hem oplaad wanneer het hem uitkomt.
Kortom hij zegt als je hem zo veel mogelijk aan de stroom doet dat dan de accu minder snel kapot gaat omdat een accu maar x aantal x kan opladen.
Het risico is alleen als je hem ALTIJD op de oplader houd dat dan de gebruiksduur dus het aantal uur dat je op de accu kan werken omlaag gaat.
Zelf doe ik zo veel mogelijk op de stroom. En af en toe ontladen, of als het uitkomt als jein de bank er mee zit bv dan zit je altijd goed. Altijd de accu op 100% houden krijgt hij min of meer last van geheugeneffect cq snelle afname uren.

Ik heb even gekeken en het is een LI-ION batterij.

En

Soms helemaal ontladen is dus goed voor je gebruiksduur. Maar ik heb net een site gevonden waar staat dat je dat niet met LI-ION batterijen moet doen omdat dat je accu om zeep kan helpen. LINK: http://www.replacedirect.nl/batterij-gebruik/
Ik had eigenlijk wel meteen op die site kunnen gaan kijken ipv hier mijn vraag stellen :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Li-ion kun je gewoon gebruiken . Deze mag je idd niet helemaal leeg trekken .Als hrt goed is zorgt je laptop voor een veilige marge. Die mag je ook opladen zoals je wilt . Dus ook half vol.

Li-ion kun je gewoon gebruiken . Deze mag je idd niet helemaal leeg trekken .Als hrt goed is zorgt je laptop voor een veilige marge. Die mag je ook opladen zoals je wilt . Dus ook half vol.

Ja mijn laptop geeft bij 20% al aan dat ie opgeladen moet worden, dus die marge is inderdaad aanwezig. Iedereen bedankt voor de (snelle) hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan