Aan/uit knopje blijft knipperen en geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

fishstick

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jun 2016
Hallo

De aan/uit van de desktop knop blijft constant knipperen. In het donker is het een echte discobar bij mij thuis. Ik hoor de ventilator draaien en de harde schijf een geluidje maken bij het opstarten. Maar het lichtje van de harde schijf licht niet op aan de voorkant. Het gaat hier over een Packard-Bell imedia s2190 met Windows 10 erop.

dank u

Dat is minder leuk maar welkom op het Helpmij.nl forum.

Het lijkt een hardware fout en dat kan van alles zijn. Sommige computers hebben een serie piepjes om aan te duiden wat de fout precies is. Een computer piept één keer kort wanneer het geheugen wordt getest.

Wanneer blijft de computer niets doen? Dit kan een los stekkertje zijn, een leeg 3 Volt BIOS batterijtje, een fan die niet draait (die je even hoort zal van de grafische kaart kunnen zijn) of een defecte insteek kaart. Bij mij is de netwerkkaart stuk wanneer de computer op zwart blijft. De kaarten kan je dus één voor één uitbouwen om dat uit te sluiten. Grafisch kaarten hebben helaas vaak een moeilijke grendel aan de binnen en beneden kant. Een voeding kan, met de kabeltjes losgemaakt, met de stekkers aan een voeding tester. Zo een klein apparaatje kan je kopen via eBay.com of wanneer je deze eerder wilt hebben misschien lenen bij iemand in de buurt via de Peerby app. De harde schijf kan je controleren op of die draait en aansluiten op een andere aansluiting.

Haal de spanning er af wanneer je de kast opent.

Je kan de elektronica eens schoonmaken met een kwastje en goed bekijken, soms hebben chips of kabels hittesporen of kleine kuiltjes van het doorbranden en condensatoren zijn bol, hebben een bolle bovenkant of een los hulsje wanneer die stuk zijn.

Heb momenteel de computer niet bij mij omdat het die van mijn vader is. De computer maakt helemaal geen piepgeluidjes. De aan/uit knop blijft gewoon langzaam knipperen. Zodra de computer opstart hoor ik de normale geluidjes die ik anders ook hoor. De ventilator die constant blijft draaien en eventjes in het begin de harde schijf. Ik heb totaal geen kennis van het openmaken van een computer. Ik ga het dan ook niet proberen voor ik het erger zou maken. Bovendien staan er belangrijke foto's op die mijn vader absoluut niet wil kwijt spelen. De avond ervoor zou er bliksem geweest zijn. Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn? Want andere elektronische apparaten die onder stroom hingen gaan nog wel.

Een computer is modulair en kasten kunnen daarom altijd vrij gemakkelijk open gemaakt worden. Je kunt anders iemand vragen met wat meer ervaring.

Bij blikseminslag kan het via kabels in de straat naar de computer komen maar er zitten toch meerdere apparaten aan stroom en signaal kabels, zoals de router? Mij kostte blikseminslag de computer met muis en toetsenbord maar ook modem en telefoon. De buren hebben dan trouwens ook apparaten stuk. Het zou kunnen dat de stroom heel even is uitgevallen door het onweer en een schijf die dan net schrijft zou met de kop de boot sector beschadigd kunnen hebben. Dan zou je desondanks toch nog in de BIOS kunnen komen door vlak na het aan zetten herhaaldelijk op Del of F1 of F2 te drukken, je kent dat moment vast wel van een mededeling onderaan, die heel kort in beeld komt en zegt: "Press F1 for Setup." Het zou nuttig zijn om te weten of dit lukt. Je schreef niet dat het beeld zwart blijft.

Wanneer de harde schijf een heikel punt is, haal deze er dan uit en sluit die aan op een USB adapter en externe voeding. Dat soort setjes zijn goedkoop te krijgen. Let er daarbij op dat sommige, nog steeds, alleen werken onder Windows XP!

http://www.marktplaats.nl/a/compute...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=23

Vanuit China is het veel goedkoper (eBay.com) en slechts een paar Euro. Voor Euro 20 kan je ook al haast een externe schijfbehuizing krijgen maar iemand sluit hem in de computer gewoon aan als extra schijf en kan dan zien of die benaderbaar is. Als je dat uiteindelijk wilt, vraag dan een kennis of iemand via Peerby.

De computer brengen naar iemand met meer ervaring zal het verstandigste zijn. Ik zal al de gegeven informatie zo doorgeven. Het toetsenbord en de draadloze muis werken nog perfect. Het beeldscherm ook, maar zoals u zei "Vlak na het aanzetten herhaaldelijk op DEL of F1 of F2 drukken". Zal niet lukken want de computer geeft geen beeld door. Het beeld geeft aan dat hij geen signaal door krijgt. Heb die ook eens aangesloten op oude desktop (met linux) en daar werkt het beeldscherm wel op. Wat het kopen van zo'n setje betreft zal ik zeker doen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan