• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aaneengesloten geselecteerde cellen als één selectie laten gedragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blyker

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2002
Beetje lastige titel.
Ik ben een oudere versie van excel gewend waar als ik twee cellen naast elkaar met ctrl click selecteer deze worden gezien als één selctie. Ik gebruik dit veel voor opmaak dingen als omlijn buitenste randen. Echter in excel 365 ziet hij het niet meer als één selectie maar als meerdere afzonderlijke geselecteerde cellen.
vb
Ik selecteer met ctrl click de cellen B3, C2, C3, C4 en D3 en doe dan Dikke buitenste randen dan worden alle randen tussen de verschillende cellen omrand dus ook die van cal C3 die middenin de selectie ligt en dus geen rand zou moeten hebben. Zie de twee kleine plaatjes voor verduidelijking. Hoe kan ik dit weer als "vroeger" laten gedragen?
Excel geselecteerd.PNG Excel gerand.PNG

Ik zie hetzelfde als ik twee naast elkaar gelegen cellen individueel selecteer met ctrl click dan kan ik deze niet samenvoegen en centreren daarvoor moet ik het in één keer selecteren met de muis. Ik denk dat dit hetzelfde probleem is.

Da's in mijn versie niet te reproduceren. Logisch dat het lijkt alsof cel C3 een rand lijkt te hebben: de omliggende cellen hebben een rand. Sleep maar eens cel C4 naar C5, dan zal je zien dat C3 aan de onderkant echt geen rand heeft; die gaat mee met C4 naar C5. Overigens werkt het selecten van cellen met de <Ctrl>toets niet anders in 365 dan in oudere versies.

Da's in mijn versie niet te reproduceren. Logisch dat het lijkt alsof cel C3 een rand lijkt te hebben: de omliggende cellen hebben een rand. Sleep maar eens cel C4 naar C5, dan zal je zien dat C3 aan de onderkant echt geen rand heeft; die gaat mee met C4 naar C5. Overigens werkt het selecten van cellen met de <Ctrl>toets niet anders in 365 dan in oudere versies.

Ik heb hier alle omliggende cellen eentje verder naar buiten gesleept. Daaronder het verschil in selectie van meerdere cellen met een muissleep en de individuele click. De meest rechtse is de cel die ik het laats heb geselecteerd.
Excel selectie 2.PNG

Laatst bewerkt:
Ik snap niet wat je probeert aan te tonen. Dit is zeker standaard gedrag van Excel. Ik zie geen verschil met oudere versies. Sowieso is het slepen van een aaneengesloten selectie anders als bij een niet-aaneengesloten selectie. Die kán je namelijk niet eens verslepen. En dat kon vroeger dus óók niet. Ik weet dus nog steeds niet wat volgens jou het verschil is met de vorige Excel versies.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan