aangemeld als root of niet ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

faamugol

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2008
ik heb linux opensuse 11.0 geinstalleerd om linux te proeven.

Nu zit ik te lezen over linux. Ik heb wat gelezen over de user root. Hoe weet ik of ik aangemeld als root of niet ?

Ik wil ook graag links om linux volledige te leren.

alsvast bedantk,

Hallo,

Je kunt heel makkelijk kijken of je als root bent ingelogd of niet.

ga naar YAST, op het moment dat je een wachtwoord moet invoeren ben je als een gewone gebruiker in gelogd als je geen wachtwoord hoeft in de voeren ben je root.

bedankt je snelle antwoord,

ik heb gewoon 2 users et bij beide moet ik wachtwoord invoeren.

hoe raakt men bij de command prompt in linux ?

ik zou commando willen uitvoeren, ik lees ergens dat ik het whoami kan gebruiken om achter te halern welke type user is aangemeld. Maar ik weet niet waar ik deze commando uit kan voeren.

Bedankt,

Naar de console ga je door ctrl+alt+F1 t/m 6 te tikken doorgaans (terug is alt+F7), maar als je een virtuele console wilt hebben druk je alt+F2 en dan
als je gnome hebt: gnome-terminal
als je kde hebt: konsole

Al deze programma's zitten natuurlijk ook ergens in een menu.

whoami is idd een commando om te zien als wie je ingelogt bent. Dat je in een grafische omgeving opgestart bent wil al zeggen dat je niet als root ingelogt bent; root kan niet inloggen op de grafische omgeving doorgaans. Dat is een veiligheidsmaatregel. (Die je uit kan zetten - maar dan moet je je diep schamen als je dat een goed idee vind)

bedankt,

hoe raak ik binnen : gnome-terminal ?
Ik heb naamelijk als je gnome hebt: gnome

waar vind ik infos om linux te leren ? (sites, cursussen, of artikelen) ?

alvast bedankt,

tik alt+F2 en dan gnome-terminal

En ik zeg dit niet graag, maar voor tutorials over linux kan je toch het beste even zelf googlen

Met suse kan je wel inloggen op de grafice omgeving als root, normaal gesproken als je 2 wachtwoorden op gegeven hebt de eerste voor root, en vervolgens 1 met een gebruiker dan logt suse automatisch in met de gewone gebruiker.

je kunt konsole, of terminal openen om een " cmd" op de starten.

In dit topic kan je informatie vinden over linux, een deel is ubunto based maar eigenlijk is alles uitwisselbaar.

Succes !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan